|
. |
Uuteen
sosiologiaan? Peter J
Richerson ja Robert Boyd: Ei ainoastaan
geeneistä. Miten kulttuuri muunsi
ihmisen evoluution.
Terra Cognita, Helsinki 2006.
Sosiologiassa on
useita tapoja suhtautua sosiaalisten ilmiöiden selittämiseen
biologisilla
ilmiöillä (lyhyesti, mutta harhaanjohtavasti
”geeneillä”). Yleisin niistä on
sulkea silmänsä koko asialta, esimerkiksi siksi, että
sosiologin ei tarvitse
tietää mitään niin vaikeasta asiasta tai siksi,
että olisi parempi ettei
geeneillä ole mitään vaikutusta ihmisten
käyttäytymiseen tai yhteiskuntien
muodostumiseen. On helppo seurata Durkheimin kuuluisaa periaatetta
että
yhteiskunnallista on selitettävä sosiologiassa
yhteiskunnallisella (itse
asiassa se ei ollut ”periaate” vaan ajattelun ”tulos”,
väittämä, jota Durkheim
piti todistettuna). Ongelma on että yhteiskunnallisella
selittämisen alue
kapenee sitä mukaa kun tutkimus selvittää yhä
enemmän syy-seurausyhteyksiä
geenien ja ihmisen käyttäytymisen välillä.
Perinteinen sosiologinen ”selittäminen” toimii siis yhä kapeammalla ja
merkityksettömämmällä alueella. Tämä ei
huoleta niitä, joille yhteiskunnallinen
todellisuus ei muutenkaan ole kiinnostava ongelma, siis joille faktat
eivät
koskaan riitä, tai vain silloin kun ne tukevat omia ennakkoluuloja. Ne – melko harvat
– sosiologit, jotka ovat todellisuuden ymmärtämisestä
kiinnostuneita ja lisäksi
tunnustavat että geeneillä on vaikutusta, ovat jaettavissa
ainakin neljään
ryhmään. Ensin tulevat ne, jotka käyttävät
biologiaa pelkkänä metaforana tai
konstruktiona. Esimerkkejä
tästä on
yllättävän paljon, esimerkiksi Parsons ja Luhmann
viittasivat mielellään
evoluutioanalogioihin ja Weberkin nojasi darwinismiin ainakin
terminologiassaan.
Tämänhetkisistä sosiologien muotiteoreetikoista
foucault’laiset puhuvat usein
biologiasta, biopolitiikasta yms., mutta vain konstruktionistisesti.
Siis
”biologia” on sosiaalisena konstruktiona sosiologiaa kiinnostava
tutkimuskohde. Biologiset ”faktat” ovat
konstruktioita,
itsesäätelyä, mikrovaltaa etc. Sitten tulevat ne, jotka
ajattelevat että
geenien vaikutus päättyy siihen, kun ne ovat muovanneet ja
rajanneet ihmisen
kehitystä määrätyllä tavalla. Ihminen syntyy
tietyn kaltaisena geenien ansiosta
ja sitten kaikki muu on kulttuuria ja yhteiskuntaa. Esim. Bourdieu
edusti tätä
lähtökohtaa. Ihmisen biologia asettaa meille tietyt rajat,
mutta ei enempää.
Lopuksi tulevat ne, jotka ajattelevat että on geenejä ja on
kulttuuria ja
kumpikin kehittyy omien lakiensa mukaan ja joilla lisäksi on
vuorovaikutusta,
koevoluutiota. On siis erilaisia evoluutioprinsiippejä:
luonnonvalinta
eliömaailmassa, kilpailu resursseista yhteiskunnassa, informaation
leviäminen kulttuurissa. Ne ovat
toisistaan riippumattomia mutta
vuorovaikutuksessa keskenään (niin, että luonnonvalinta
voi vaikuttaa
informaation leviämiseen ja päinvastoin). Osan tätä
ryhmää muodostavat varsinaiset
darwinistit joiden mielestä myös yhteiskunta ja kulttuuri
noudattavat viime
kädessä luonnonvalinnan periaatteita, että vain geenit
loppujen lopuksi ovat
valinnan yksikköjä, mutta niiden vaikutus ilmenee eri tavoin
riippuen siitä
millaisesta organismista on kyse. Sinänsä yhteiskunta ei ole
sen
monimutkaisempi organismi kuin vaikkapa jonkun järven ekosysteemi,
jonka
kehityksestä luonnonvalinnan periaatteiden mukaisesti ei ole
epäilystä.
Keskeinen kysymys on, kuinka suuri itsenäinen rooli kulttuurille
jää; toinen
iso kysymys koskee ryhmävalintaa eli sitä, mikä
itsenäinen merkitys ryhmien
toiminnalla on. Varsinaisia
darwinisteja ei sosiologien keskuudessa ole kovin monia, mutta sen
sijaan
sosiologia on täynnä yrityksiä soveltaa darwinismin
periaatteita yhteiskuntaan
ja kulttuuriin jonkin analogian kautta. Pahamaineinen
sosiaalidarwinismi oli
1800-luvun lopulla ensimmäinen tällainen yritys.
Luonnonvalinnan ajateltiin
vaikuttavan suoraan ihmisiin, yrityksiin, luokkiin, kansoihin,
yhteiskuntiin,
rotuihin etc. Parhaimman ja kilpailukykyisimmän tuli
jäädä eloon ja muut saivat
(ja heidän pitikin) tuhoutua. Hitler vei tämän
väärinymmärryksen pisimmälle,
mutta kannattaa silti todeta ettei natsismi ollut millään
tavoin yritys
soveltaa darwinistisia periaatteita. Jos se olisi ollut sitä, niin
”huonompien”
rotujen olisi pitänyt saada tuhoutua itsestään.
Eikä ”huonoutta” voinut
määritellä etukäteen, niin kuin natsismi teki
(juutalaistenhan väitettiin
kaiken lisäksi olevan erittäin taitavia ja eteviä, mutta pahoja (kilpailijoita)). Eugeniikka
edusti toista väärinymmärrystä. Eugeniikan
kehittäjät ajattelevat että ihmisiä
voisi jalostaa niin kuin kasveja ja kotieläimiä, tai ainakin
karsia pois
haitallisimpia ominaisuuksia. Natsismilla oli tästäkin
erittäin groteski
sovellutus. Ei ihme että darwinismin
maine oli toisen maailmansodan jälkeen huono ja varsinkin
sosiologit pysyivät
siitä kaukana. Pääasiallisesti
eugeniikka oli kuitenkin edistysmielinen, vasemmistolainen hanke ja
sillä
ajateltiin olevan pääasiassa myönteisiä vaikutuksia
esimerkiksi köyhempien
väestönosien olosuhteisiin (mm. lapsiluvun
vähentämisen kautta). Niinpä
eugeniikan tietyt sovellutukset kuten kehitysvammaisten sterilisointi,
jatkuivat vielä vuosikymmeniä toisen maailmansodan
jälkeen – pitkään sen
jälkeen, kun evoluutioteoriaa ei enää sovellettu
ihmistieteissä. Vasta
60-luvulla nämä eugeniikan jäänteet purettiin.
Edvard
Westermarckia voi aiheellisesti pitää ensimmäisenä
evoluutiososiologina(hän ei ollut
koskaan eugeenikko, vaikka häneen
vedottiinkin asiassa). Ja taas kerran täytyy todeta, että
suomalainen Pekka
Kuusi oli merkittävästi aikaansa edellä kirjoittaessaan
teoksensa Tämä ihmisen maailma, mutta
hänellä oli
jo tuolloin hengenheimolaisia ja hän itse ei ollut selvillä
siitä, että hänen
esittämiinsä ongelmiin oli juuri silloin löydetty
ratkaisut (Hamilton ja
Trivers!). Kuusi asetti oikean
kysymyksen ja oikean historiallisen aikajänteen, mutta
häneltä puuttui riittävä
käsitys evoluutioteorian fundamentaalisesta sovellettavuudesta
yhteiskuntatutkimukseen. Niinpä hän etsikin vastausta
kybernetiikasta. Foucault’lainen
biopolitiikka on toinen kilpaileva analogiaan perustuva ratkaisumalli,
tai ehkä
pikemminkin pyrkimys käyttää toisen alan
käsitteitä aivan toisessa
kontekstissa. Sen käytännön hyödyllisyydestä
en ole nähnyt paljoakaan merkkejä,
ainakaan niissä artikkeleissa, joita tavan takaa ilmestyy mm.
geeniterapioista
yms. Ajatus siitä, että geeniterapiat tai äitiyden
käytännöt olisivat jollain
tapaa vain epämääräisen yhteiskunnallisen vallan
ilmauksia. ei vie kovin
pitkälle. Itse asiassa on jotenkin hassua, että
evoluutioteorialta edellytetään
paljon suorempaa sovellettavuutta kuin vaikkapa foucault’laisuudelta,
jonka
käytännön hyöty on vähäinen. Ero on vain
siinä, että Foucault on ”meikäläinen”,
vaikkakin sotkuinen, kun taas evoluutioteoria on jotain ”vierasta”. Kun sosiobiologia
syntyi 1970-luvulla niin se oli alun alkaen altis
väärinymmärryksille.
Kuitenkaan E.O. Wilson ei muuta kuin pyrkinyt osoittamaan että
tietyt evoluution
periaatteet näyttävät vaikuttavan myös
ihmisyhteisöjen toiminnassa. Nyt ei
ollut enää kyse yksikkö- ja periaatevirheestä, vaan
sosiologien
tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista. Taistelu
oli ankara ja lopputulos
yhteiskuntatieteissä jo ennalta selvä: sosiobiologia
torjuttiin ja se sai
itseensä lähtemättömän leiman. Sen
jälkeen evoluutioteoriaa on kehitelty omissa
rajatuissa nischeissään, joista tärkeimpiä ovat
olleet evoluutiopsykologia ja
käyttäytymisgenetiikka. Edellisen sanotaan tutkivan
universaaleja ja
jälkimmäisen erojen muodostumista, mikä on karkea mutta
jossain määrin oikea
yleistys. Kumpiakin yhdistää se, että ne ovat puhtaasti
evoluutioon perustuvia
sovellutuksia, joissa geenien asema selityksessä on keskeinen. Ne
tuottavat
siis tuloksia, joiden kehittämiseen yhteiskuntaa tai sosiologiaa
ei paljoakaan
tarvita. Se mitä sosiologit eivät tiedä, on että
nämä tulokset ovat yhä
laajakantoisempia, niin että ne ovat jo suorastaan
syrjäyttäneet sosiologian
monilla erityisaloilla – ja esimerkiksi vallanneet alaa psykologiassa. Sosiologinen perheen, syntyvyyden,
väestökehityksen, kulutuksen ym. tutkimus alkaa olla
pääasiallisesti täysin
irrelevanttia, koska se ei ota huomioon populaatiogenetiikan
perustuloksia eikä
tunne keskeisiä luonnonvalintaan pohjautuvia ihmisten
keskinäisen kanssakäymisen
säännönmukaisuuksia. Useimmat sosiologit eivät
esimerkiksi ymmärrä
seksuaalivalinnan perusperiaatteita ja sen vaikutusta perheen
kehitykseen.
Sukulaisuudesta ja sen merkityksestä ei ymmärretä
mitään. Jäljelle jää vain
sosiaalikonstruktionistinen
puhe perheen nopeasta muutoksesta parissakymmenessä vuodessa – kun
perhe
seuraavasta sukupolvesta huolehtivana yksikkönä on ollut
olemassa ihmisen
keskuudessa niin kauan kuin ihmisiä on ollut (siis modernin
ihmisen osalta n
200 000 vuotta). Silti on
tärkeä
kysymys, mikä mahdollisesti voisi olla kulttuurin ja yhteiskunnan
oma,
itsenäinen panos ihmisten kehitykseen. On selvää,
että kulttuurilla on jotain
omiakin vaikutuksia. Englantilainen, sosiaalipolitiikasta
evoluutioteoriaan
siirtynyt W G Runciman on ilmeisen oikeassa siinä, että
kulttuuri on paljon
vanhempi ilmiö kuin yhteiskunta ja että kulttuurin
valintamekanismit ovat siis
paljon vanhempia. Kyse on siitä, miten evoluutioteoreettisesti
valistunut
sosiologia voisi lähestyä tutkimuskohdettaan tavalla joka ei
tee tästä
kohteesta triviaalia (siinä mielessä että kaikki
olennaiset ilmiöt selittyvät
muuten kuin yhteiskunnallisesti ja että yhteiskunta on pelkkä
kuori). Tästä on
kysymys
Peter Richersonin ja Robert Boydin tärkeässä kirjassa Ei ainoastaan geeneistä. (joka on alun perin
ilmestynyt v. 2005,
joten käännös on tullut todella nopeasti!). Sosiologille
ja
kulttuurintutkijalle kirjan alku on varmasti hämmentävä.
Tekijät omistavat
kaksi ensimmäistä lukua sen osoittamiseksi että
kulttuurilla on merkitystä
(”kulttuuri on olemassa” ja ”kulttuuri on olennaista”);
siitähän ei sosiologin
mielessä ole mitään epäilystä. Tämä
selittyy sillä, että nämä luvut on
tarkoitettu biologeille. Sen jälkeen tulee sosiologeille
tarkoitettu osa:
Richerson ja Boyd pohtivat sitä geenien kaltaista
yksikköä joka voisi toimia
valinnan yksikkönä ja sen jälkeen analysoivat kulttuurin
kehitystä ja muutosta
tämän yksikön kautta. He hylkäävät
Dawkinsin kuuluisan meemin, ja esittävät löysemmän
vaihtoehdon, jota he kutsuvat nimellä ”kulttuurinen muunnos” (alun
perin R-B
käyttivät kirjassaan meemiä, mutta
päättivät luopua siitä. ”Meemi” on unohtunut
kuitenkin kirjan loppuosaan ainakin yhteen kohtaan). Ajatuksena on,
että
evoluutio ei itse asiassa tarvitse geenin kaltaista replikaattoria,
vaan
riittää hyvin, jos prosessi on periytyvä (siinä
mielessä että se voi siirtyä
sukupolvelta toiselle), sekä sisältää muuntelua ja
valintaa. Kulttuuriset
prosessit täyttävät hyvin nämä kriteerit. Kuvaan
seuraavassa lyhyesti Richersonin ja Boydin hahmottamaa teoriaa.
Kannattaa
huomata, että kirja on laajemmalle yleisölle tarkoitettu,
joten sen
väestöllismatemaattiset lähtöhdat paljastuvat vasta
lopussa. Kuitenkin kirjan
analyysien taustalla ovat matemaattiset mallit joihin vain viitataan.
Lähtökohtana ovat käyttäytymisgenetiikan tulokset
siitä, miten erilaiset
kulttuurisen käyttäytymisen muodot säilyvät ja
muuntuvat. Toisaalta he
väittävät, että erilaiset ihmisten kulttuuriset
muodot eivät voi syntyä yksilöiden
toimintoina, vaan ne ovat luonteeltaan kasautuvia. Näin ajatus
siitä, että
pelkästään erilaiset periytyvät
käyttäytymismuodot, esimerkiksi sosiaalisuus
tai altruismi, tuottaisivat kulttuurin vaihtelun, ei ole heidän
mielestään
oikea. Vaikka ihminen olisi kuinka älykäs tahansa, niin yksin
hän ei voisi
kehittää keräilijä-metsästäjien
monimutkaisia eloonjäämisprosesseja tai
kajakkia (tätä muuten usein myös
käytetään kumoamaan älykkyyden merkitys:
australialainen aboriginaali pärjää aavikolla paremmin
kuin huippuälykäs
kaupunkilainen, jolla ei ole omia välineitä. Toisaalta ei
tarvita kuin toimiva kännykkä
(kaupunkikulttuurin ilmentymä), niin kaupunkilainenkin
jää henkiin). Kulttuuri
kehittyy samanlaisella tavalla kuin elollinen luonto
ylipäänsä: evolutiivisesti,
pienten muutosten ja kasautuvien valintojen kautta.
Vallankumouksellisia
muutoksia ei ole (ns. vallankumoukset onnistuvatkin usein
jäädyttämään
kulttuuripiirteitä). Eräs
esimerkki ns.
vallankumouksellisesta muutoksesta on kännyköiden
läpimurto. Ne ovat kymmenessä
vuodessa lyöneet itsensä läpi koko maailman. Mutta
toisaalta kännykät ovat hyvä
esimerkki välineestä, jota kaikki ovat aina tarvinneet ja
itse asiassa
hoitaneet samoja asioita erilaisten korvikkeiden avulla. Toisin sanoen,
muutos
ei ollutkaan todellisuudessa vallankumouksellinen vaan pikemminkin
konservatiivinen tai ihmisen luontaista sosiaalisuutta toteuttava.
Sitä voisi
verrata vaikkapa puhetaidon kehitykseen: ennen puhetaitoakin tultiin
toimeen,
mutta puhe helpottaa monia asioita! Kulttuurin
perusyksikkönä on informaatio joka siirtyy aivoista toiseen:
tavat toimia,
tiedot siitä miten asioita tehdään jne. Kulttuurista,
ohjattua muutosta on
kahdenlaatuista, pysyvää ja valikoivaa. Vanhemmat kasvattavat
lapsiaan
pääasiallisesti siten että he pyrkivät
välittämään heille kaikki kulttuuriset
näkemyksensä ja tietonsa. Lapset omaksuvat näistä
ja muusta ympäristön
informaatiosta valikoivasti heidän
ympäristöönsä sopivimman. Tämän
lisäksi tulevat erilaiset
satunnaistekijät kuten yksilöiden tekemät keksinnöt
tai jonkun taidon
hallitsijoiden häviäminen. Eikä tietenkään
kyse ole vain taidoista vaan myös
mitä suurimmassa määrin tavoista. Nämä
kulttuuriset
ratkaisut tai muutokset leviävät sitten luonnonvalinnan
tavoin väestössä
sen
mukaan, kuinka edullisia tai epäedullisia ne ovat niiden
kantajille. Richersonin ja
Boydin peruslähtökohta on, että kulttuuri on adaptaatio,
ts. että sen eri
muodot ovat syntyneet tilanteissa joissa ne tuottavat
”lisääntymisetua”
kyseiselle kulttuuriselle muutokselle. Kulttuuri on myös kasautuva
adaptaatio
siten, että edelliset kulttuuripiirteet eivät korvaudu
uusilla vaan rakentuvat
niiden päälle. Kulttuuria on tarvittu (tai kulttuuri on
muodostanut ihmiselle
poikkeuksellisen edun) kun ympäristöt ovat muuttuneet
nopeasti ja oppiminen on
erittäin monimutkaista, joten se ei voi koodautua geeneihin.
Esimerkiksi kielen
oppiminen, jonka luonteesta edelleen kiistellään, on
ilmeisesti jonkinlainen
periytyvä ”moduuli” siten, että hyvin yleisessä
mielessä meillä on kielitaito
geeneissämme, mutta koska kyseessä on hyvin monimutkainen
asia, niin sen täytyy
perustua myös monipuoliseen oppimiseen[1]. Yksi mahdollinen aivojen kehityksen
malli
onkin, että niiden räjähdysmäinen kehitys tapahtui
silloin kun
ilmastonvaihtelut olivat erittäin suuria, jolloin
välillä oli erittäin lämmintä
ja välillä äärimmäisen kylmää (100
000-10 000 vuotta sitten, minkä jälkeen on
vallinnut lähes tasainen lämmin ilmasto jossa oli vain yksi
lyhyt kylmä jakso).
Ihmisen sopeutumisponnistelut ovat siis olleet
äärimmäisiä, kun taas tilanne on
nykyisin toinen. Meidän ei tarvitse yrittää sopeutua,
vaan muokkaamme
ypäristöämme meille sopivaksi. Toisaalta
tämä
äärimmäisen rankka sopeutumiskausi ei ole ollut
mitenkään valtavan merkittävä
ihmisen kekseliäisyyden kannalta. Työkalut,
metsästystavat ym. pysyivät samoina
erittäin pitkään. Ensimmäiset kivityökalut
säilyivät samanlaisina
käsittämättömän kauan, useita satoja tuhansia
vuosia, kun varsinainen kulttuuri
on kehittynyt n. 40 000 vuoden ajan. Ensimmäiset kulttuurin
ilmaukset (taide,
koriste-esineet, hautaaminen jne.) kehittyivät jo Afrikassa
50-60 000
vuotta sitten, mutta kulttuuri
varsinaisesti
vasta ihmisen alkaessa siirtyä Afrikasta muualle
(äskettäin on tullut
ensimmäisiä todisteita siitä, että laskutaito on
kehittynyt itsenäisesti
Afrikassa sinne jääneiden keskuudessa). Yhteiskunta paljon
myöhäisempi
keksintö, mutta toisin kuin yleensä ajatellaan, maanviljelys
ei syntynyt ensin
ja yhteiskunta sitten, vaan päin vastoin: ihmiset asettuivat ensin
asumaan
paikoilleen ja sitten vasta keksivät viljelyn. Mutta kulttuuri
on myös haitallinen sopeutuma. Se on sitä siinä
mielessä että aikaisemmin
oppimamme, geneettisesti edullinen
lisääntymiskäyttäytyminen on kulttuurin
vaikutuksesta muuttunutkin haitalliseksi tai kulttuurin puitteissa on
kehitetty
haitallisia muotoja. Tästä onkin
olemassa kaksi suurta vaihtoehtotulkintaa evoluutioteoreetikoiden
keskuudessa:
ns. ”suuri virhe” ja ”kallis informaatio”. Suuri virhe tarkoittaa
sitä, että
ihmiset tekevät jatkuvasti suuria virheitä valinnoissaan
tuottaen näin
kulttuuria. Kallis informaatio taas tarkoittaa sitä, että
harjoittaakseen
yhteistyötä ihmisen täytyy todistaa uskottavasti
olevansa luotettava yhteistyökumppani.
Kulttuuri on tällainen yhteistyötesti. Tätä voi
havainnollistaa vaikkapa
syntyvyyden alenemisen ongelmalla. Evoluutio on synnyttänyt
adaptaation jonka
mukaan ihmisen lisääntyminen riippuu ympäristön
resursseista ja ne ihmiset
jotka menestyvät paremmin saavat enemmän
jälkeläisiä kuin ne jotka eivät
menesty. Nyt kuitenkin kaikissa vaurastuvissa yhteiskunnissa syntyvyys
alenee
voimakkaasti ja erityisesti niiden keskuudessa, jotka
pärjäävät keskimääräistä
paremmin, poikkeuksena vain kaikkein rikkaimmat, joilla on varaa ja
halua
lisääntyä. Ne jotka edustavat suuren virheen teoriaa
selittävät tämän siten,
että alkuperäisessä evoluutioympäristössä
syntyneet tavat reagoida ympäristöön (lapsen
saaminen ei ollut ongelma, jos vain pääsi harjoittamaan
seksiä, kun taas
syntyvyyden rajoittaminen vaati suurta huolellisuutta ja
kekseliäisyyttä),
tuottavat nykyisessä ympäristössä kohtalokkaan
”virheellisiä” tuloksia. Syntyvyyden
rajoittaminen ei enää ole mikään ongelma ja
lapsista on niin paljon haittaa
että niitä ei haluta. Kalliin informaation hypoteesin
mukaisesti taas
syntyvyyden rajoitus ei ole virhe, vaan lapsia tulee vähän,
koska tärkeintä on
tuottaa lapsia, joiden saama informaatio (menestys) voidaan myös
maksimoida.
Kyseessä on siis eräänlainen vaihtokauppa, jossa
yhdestä hyvästä ominaisuudesta
ollaan valmiita maksamaan kova hinta. Tämän mukaan siis
lisääntyminen ei ole
määrällistä vaan laadullista. Dawkinsin versio
kalliin informaation
hypoteesista taas on se että sellaisiin geeneihin jotka saavat
nykyihmisen
menestymään (oppimaan nopeasti ja paljon) liittyy geeni, joka
saa samaisen nykyihmisen
lykkäämään lisääntymistään
mahdollisimman pitkälle. Vasta todella menestyvissä
perheissä, joissa lisääntymiselle ei ole
pitkään ollut rajoituksia, tuotetaan
sekä paljon lapsia että menestytään (s. 194).
Richersonin ja Boydin mielestä
kyse on kulttuuritason ilmiöstä, joka mekanismiltaan toimii
samoin. Siis
kulttuuriset valinnat periytyvät vastaavasti suoraan kulttuurin
välityksellä:
kulttuurinen oppiminen ja valikoiminen on usein maladaptiivista.
Haitalliset
kulttuuriset muunnokset ovat kuin viruksia: ne oppivat ovelilla
tavoilla
tunkeutumaan kulttuuriin, vaikka ne olisivat vaikutukseltaan
haitallisia. Toisin sanoen,
jos ”hyvän” informaation kustannukset ovat korkeita (vaikka
vaikutukset
olisivatkin hyviä), niin ”halvat” haitalliset uskomukset
leviävät niiden
sijasta väestöön. Kulttuurisesti periytyvät, niin
kuin alkuperäisetkään
valintamekanismit, eivät voi olla kovin monimutkaisia ja
refleksiivisiä, joten
niitä on helppo ”huijata”. Televisio on tästä hyvä
esimerkki. Sen suosio
perustuu ainakin osittain ihmisen taipumukselle seurata
silmillään liikettä:
mutta myös katsotun sisällössä on selvästi
kysymys siitä että halpa (siis
omaksumiskustannuksiltaan: helpon roskan tuottaminen voi olla tosi
kallista) ja
helppo voittaa aina kalliin (vaivalloisen) ja vaikean.
Richerson ja Boyd puhuvat jopa
dawkinsilaisittain ”itsekkäistä kulttuurisista muunnoksista”,
siis alunperin
itsekkäistä meemeistä. Aivan
kuten
Dawkinsilla, nämä muunnokset eivät tippaakaan
välitä siitä millaisia kantajia
niillä on, kunhan ne vain pysyvät elossa. Juuri siksi joku
amerikkalainen
kulttuuri tuottaa jatkuvasti aivan karmeita kulttuurisia muunnoksia,
varsinkin
kun siellä pyritään tietoisesti
hyödyntämään taloudellisesti tuottoisten
muunnosten leviämistä. Jokainen joka on vaikkapa nähnyt
amerikkalaisen
tv-uutislähetyksen 1960-luvulla ja 2000-luvulla, voi todeta,
että laadullinen
ero on valtava: uutisista on tullut (roska)viihdettä. Viihteen
itsekäs
kulttuurinen meemi on korvannut vanhan arvokkaan
uutissisällön. Ovatko nyt
Richersonin ja Boydin ns kulttuurivalintateoriat ja
evoluutiopsykologian
geenipohjaiset teoriat (jotka selittävät kulttuurin
pysyvyyden ja muutoksen
ihmisen geneettisten taipumusten avulla) keskenään
ristiriitaisia vaihtoehtoja?
Ei, jos on uskomista Robert Aungeriin joka
esittää kolme vaihtoehtoa (edellisten lisäksi kolmantena
meemiteorian, jossa
siis replikaattorina ovat meemit), mutta Aunger on myös sitä
mieltä että
Richerson ja Boydista on kehitettävissä eräänlainen
synteesi joka ei edellytä tiukkaa
replikaattoriajattelua ja
jossa heikompilaatuinen replikaatio tuottaa sekin kasautuvuutta ja
pysyvyyttä,
kun sitä korjataan jatkuvasti oppimisen kautta. Mutta olennainen
kysymys on kuitenkin tämä: onko kulttuurin muutos
luonteeltaan geeniperustaista
vai siitä riippumatonta (jolloin jälkimmäisessäkin
tapauksessa se kuitenkin voi
noudattaa evoluution periaatteita). Richerson ja Boyd edustavat
geeneistä
riippumattoman evoluution kantaa. Itse olen kyllä enemmän sen
näkemyksen
kannalla että evoluutio ilman geenejä, so.
pelkästään kulttuuriseen ryhmävalintaan
perustuva evoluutio, on ongelmallinen ja vaikeasti puolustettavissa,
mutta tämä
on vain luulo, eikä perustu mihinkään varmaan tietoon.
Päinvastaiset argumentit
(emme lainkaan tarvitse geenejä vaikkapa evoluution
mallintamiseen, vaan
karkeammat oletukset ovat aivan riittäviä) tuntuvat hyvinkin
vakuuttavilta.
Lähden siis siitä, että kulttuurin ja yhteiskunnan
kehitys on geenien ja
kulttuuristen muunnosten jatkuvan vuorovaikutuksen tulosta ja että
geenit
vaikuttavat tähän kehitykseen jatkuvasti eri tavoin,
pääasiassa siksi, että
ihmisen geneettiset ominaisuudet ovat merkittävästi
pysyvämpiä kuin
kulttuuripiirteet. Mutta toisaalta myös geenitasolla tapahtuu
jatkuvasti
evoluutiota. Esimerkiksi ihmisen aivojen evoluutio näyttäisi
olevan koko ajan
täydessä käynnissä. Näin yksi
evoluutiopsykologian perusajatuksista, että on
olemassa jokin ”alkuperäinen” evoluutioympäristö jonka
tuottamat ominaisuudet
ovat enemmän tai vähemmän pysyviä toiminnallisia
moduuleja, ei ehkä olekaan,
ainakaan vahvassa mielessä, tosi. Tämä on
kuitenkin
alue josta käydään nykyään valtavasti
keskustelua. Ryhmävalinta herättää kiihkeitä
tunteita. Siitä lähtien kun Williams osoitti että naivi
geneettinen
ryhmävalintahypoteesi (mm. puhe siitä että valinta
tapahtui lajin etujen
mukaisesti) ei voinut toimia, ovat useimmat evoluutioteoreetikot
torjuneet
ryhmävalinnan. 1990-luvulta lähtien on kuitenkin esitetty
lukuisia erilaisia
ryhmävalintaa koskevia teorioita ja tulkintoja ja nyt on
luultavasti yleisesti
hyväksytty sellainen tulkinta, että evoluutiossa on aina
sekä ryhmävalintaan
että yksilövalintaan perustuva komponentti, mutta että
ryhmävalinta on
useimmissa tapauksissa hyvin vähämerkityksinen. Sekä
kuuluisa Hamiltonin inclusive
fitnessin kaava että Pricen yhtälö, jossa fitness
jaetaan eri komponentteihin
ovat matemaattisesti identtisiä. Viime aikoina on kuitenkin
voimistunut ajatus
että yksilövalinnan merkitys voisi olla suurempikin
sellaisissa realistisissa
tilanteissa jotka vallitsivat EEA:ssa, kun taas nykyään
tapahtuva kulttuurinen
evoluutio on vahvasti ryhmävalinnan logiikkaa noudattava. Toisin
sanoen juuri
päinvastoin kuin mitä sosiologien yksilöllistymisteoriat
antavat ymmärtää! Richersonin ja
Boydin kirja edustaa tätä jälkimmäistä
ajattelua. Sen perusnäkemyksenä on että
evoluutio on pääasiallisesti kulttuurista, mutta että
sen analysoiminen
edellyttää aivan toisenlaisia malleja kuin mitä
sosiologit harrastavat.
Nykysosiologiassa teoretisointi on yleisesti Münchhausenilaista
tarinoilla
muuttamista: jos keksimme jonkun hyvän ”uuden” tarinan, niin
todellisuutemme on
vastaavasti muuttunut. Richersonille ja Boydille tämän
tyyppinen,
(äärimmillään) Latourin tai Fullerin harjoittama
”kreationistinen” sosiologia
ei kuitenkaan kelpaa. Voisi ehkä sanoa, että siinä
missä Latour ja Fuller
tarjoavat ”halpoja” ja sosiologeja kiehtovia (saippua)versioita, niin
Richersonin ja Boydin versio on paljon ”kalliimpi” ja vaikeampi, mutta
viime
kädessä hyödyllisempi. Sosiologit
ovat
siis vain esimerkkejä kalliin informaation dilemmasta. Saamme muuten
kiittää Kimmo Pietiläistä ja Terra Cognitaa
siitä, että suomeksi käännetään
todella nopeasti tärkeitä evoluutioteoreettisia ja
luonnontieteellisiä
tietokirjoja. Haittapuolena Terra Cognitan hurjalle julkaisuvauhdille
on, että
käännösten taso ei ole aina kovin hyvä. Kieli ei
ole kovin sujuvaa ja notkeaa
ja käsitteet voivat olla melko kömpelöitä.
Tämä on pieni, joskin kiusallinen haitta. Mutta
toisaalta Boyd ja
Richerson edustavat alan tutkimuksen ehdotonta kärkeä ja
teosta ei ole vielä käännetty
edes saksaksi tai ranskaksi. He edustavat todella yhteiskunnallisen
evoluutiokeskustelun huippua. Onkin
käsittämätöntä että Pietiläiselle ei
ole vielä annettu mitään palkintoja,
tiedonjulkistamisesta tai
kulttuuritoiminnasta. Se osoittaa miten
vähän todellista tiedon julkistamista Suomessa arvostetaan.
Ja jos joku ansaitsisi
kääntäjäpalkinnon, niin se on Pietiläinen!
Ilman häntä meillä ei olisi
oikeastaan lainkaan kunnollista käännettyä
tietokirjallisuutta tässä maassa. [1] Itse asiassa
kielenoppiminen on siitä mielenkiintoinen ilmiö, että
sen
yhteydessä voidaan puhua negatiivisesta oppimisesta. Pikkuvauvalla
on kyky
oppia mitä kieltä tahansa ja se hallitsee koko mahdollisten
äänteiden
valikoiman. Siitä riippuen, missä se on sattunut
syntymään, se oppii suurimman
osan ”pois” tai nämä taidot surkastuvat siltä kun se ei
joudu niitä kuulemaan
eikä käyttämään. Aivot ovat vastaavasti elin
joka surkastuu, jos niitä ei
käytetä, joten aivoja käytetään itse asiassa
aina niiden ”äärirajoilla”, niin
monipuolisesti kuin mihin ne tarjoavat mahdollisuuksia. Nykyinen
kulttuurimme
pyrkii tehokkaasti surkastuttamaan aivoja. Ainakaan vielä se ei
ole onnistunut. Back to beginning |