![]()
|
. |
J P Roos Miksi psykoanalyysi (joutaa museoon)?
Ajattelin aloittaa heti perusväittämillä, ettei jää epäselväksi Eikä tarvitse pelätä että keskustelisin sivistyneen hillitysti aiheesta. Olen miettinyt asiaa: ajattelenko yleisöä niin että yritän ilmaista itseäni neutraalisti, varovaisesti vai käyttäydynkö kuin norsu lasikaapissa. Syistä, joihin lopetan tämän esityksen, olen valinnut jälkimmäisen tavan. Se voi karkottaa joitakin epävarmoja, se ei vaikuta tietenkään kehenkään jolle psykoanalyysi on pyhää, mutta sanotaan asia näin: en sano teille mitään vain huvikseni tai teitä huvittaakseni, en sano mitään mitä en todella tarkoittaisi. En usko postmoderniin kevyeen ironiaan ja nihilismiin. 1. Minulle psykoanalyysi ei ole ensisijaisesti tiedettä eikä oppisuunta, vaan se on olennaisesti yhdistelmä kahta tunnettua liikettä: vapaamuurareita ja skientologiaa Vapaamuurareita siinä mielessä että terapia on salaista,
että on olemassa eräänlainen analysoitujen yhteisö
joilla on omat riittinsä ja tietyssä mielessä jopa oma kielensä
jota muut eivät täysin ymmärrä. Samat arkikielen sanat
saattavat tarkoittaa aivan eri asioita. Ja kuten vapaamuurareilla, riitit
ovat tiukasti varjeltuja, kummallisia mutta silti niistä pidetään
kiinni. Se jota ei ole analysoitu ei voi oikeastaan keskustella koko aiheesta.
2. Olen sitä mieltä että yhteiskuntatieteissä (niin kuin Petri Meronen kuvaa kirjassaan, samalla kun psykoanalyysi on menettänyt asemiaan/asemansa lääketieteessä se on voittanut niitä yhteiskuntatieteissä) psykoanalyysillä teoriarakennelmana voi ehkä olla joitakin myönteisiäkin vaikutuksia ja että ylipäänsä sillä ei voi olla samalla tavoin kohtalokkaita yksilövaikutuksia kuin silloin kun puhutaan psykoanalyysistä hoitomuotona ja lääketieteellisenä terapiana. Toisin sanoen, on hauska lukea ranskalaisia psykoanalyyttisesti orientoituneita teoreetikkoja, Zizekin aivan uskomattomia tekstejä, Nevanlinnan erilaisia hauskoja silmänkääntötemppuja, mutta vain niin kauan kuin niitä ei tarvitse ottaa vakavasti. Ongelma on tässäkin se, että huomaamatta mennään sellaiseen diskurssiin jossa “everything goes”, jossa ei enää osata tehdä eroa sen välillä mitä voi järkevästi sanoa ja mitä ei voi kun toimitaan edes jonkinlaisilla tieteellisillä pelisäännöillä. Todellisuus ja mielikuvitusmaailma sulautuvat yhteen. Ja niin paljon kuin arvostankin Nevanlinnan ajatuksia fantasian tärkeydestä, niin olen kuitenkin vahvassa mielessä kenttää puolustava yliopistotutkija jonka mielestä on kyettävä pitämään joku ero fantasian ja todellisuuden välillä (esimerkki kuinka Sivenius luki Freudia: Gesammelte Werkeä osaamatta saksaa!). Minä pidän itseäni tässä suhteessa kohtuullisen selväjärkisenä. Olen ollut skeptinen marxilainen, olen lukenut paljon psykoanalyyttista kirjallisuutta, olen lukenut paljon ranskalaista aitoa humpuukikirjallisuutta, kuten Baudrillardia tai Deleuze-Guattaria, Bernard-Henri Levya jne. Olen yrittänyt lukea Lacania josta voi ehkä sanoa samaa kuin mitä Sivenius sanoi alkaessaan lukea Freudia alkukielellä. Ja minä sentään osaan ranskaa. Olen lukenut erittäin paljon elämäkertoja ja omaelämäkertoja joissa usein pyritään juuri irrottamaan faktat fantasioista. Se on hyvin hyödyllistä, ja se on myös mahdollista, siis erottaa faktat ja fantasia toisistaan. Esim Ray Monkin Bertrand Russell-elämäkerta on hyvä esimerkki ... Olen sitä mieltä että Marxia ja Freudia voidaan tutkia museoklassikoina, kiinnostavina historiallisina ilmiöinä joiden synnyttämät liikkeet ovat samoin mielenkiintoisia irrationaalisia ilmiöitä. Kommunismin musta kirja odottaa jatkokseen teosta Psykoanalyysin mustaa kirjaa sen maailmanlaajuisista vaikutuksista. Ruumiita ei tietenkään ole, mutta muut vaikutukset ovat kuitenkin “pahoja”. Tästä pääsemmekin varsinaiseen vakavaan kritiikkiini. 3 Olen sitä mieltä että psykoanalyysin hoidolliset
perususkomukset ovat humpuukia tai jos sanotaan kohteliaammin sellaista
rajatietoa jonka uskomiseen vaaditaan suhteellisen naivia ja herkkäuskoista
mielenlaatua. Pidän psykoanalyysia ei-tieteellisenä uskomusjärjestelmänä
jolla ei ole eikä pitäisi olla asemaa tieteessä tai lääketieteellisissä
hoitojärjestelmissä. Se on parhaimmillaan hyödyllistä
refleksiivistä vaihtoehtohoitoa jonka vaikutukset perustuvat itsesuggestiolle.
MUTTA pahimmillaan se on hoitomuoto joka aiheuttaa hoidettavalle ainakin
vakavia sivuvaikutuksia. Ja sillä voi olla myös tuhoisia vaikutuksia
hoidettavan henkilön koko ympäristölle, esimerkkinä
ns. väärien muistojen, insestimuistojen, lapsuudessa koettujen
pahoinpitelymuistojen tuottaminen ja näiden seuraukset. Siis tämä
ajatus, joka mainitaan useaan otteeseen Merosen kirjassa: ihminen, erityisesti
lapsi, torjuu ikävät kokemukset niin että ne lopulta häviävät
hänen tietoisuudestaan ja siirtyvät vain alitajuntaan, pulpahdellakseen
sieltä esille unissa ja mahdollisina häiriöinä..
Samoin huostaanottojen yhteydessä psykoanalyyttisesti suuntautuneet lastenpsykiatrit voivat antaa aivan uskomattomia lausuntoja lapsen ja vanhempien välisistä suhteista ja perheen dynamiikasta ja tuottaa koko perheelle syvää kärsimystä (ks liite Furman: Psykiatrit lastensuojelussa) Heille ei edes kelpaa Winnicottin “kyllin hyvä äiti” vaan he asettavat erittäin kovia vaatimuksia. Kun olen sattumalta saanut juuri äsken käsiini pari tällaista lausuntoa niin haluan jakaa ne teidän kanssanne. Erityisesti kun kyseessä ovat psykoanalyytikot, koulutuspsykoanalyytikot, lasten- ja nuortenpsykiatrit, jopa samassa persoonassa. . Se että tälläiset henkilöt saavat vieläpä kouluttaa muita analyytikoita on minulle jo sinänsä riittävä syy siihen miksen pelkästään suhtaudu kevyen kriittisesti psykoanalyysia kohtaan vaan tunnen suoranaista vihamielisyyttä. Että tällaiset henkilöt saavat vieläpä legitiimisti uusintaa itseään ja tuottaa lisää itsensä kaltaisia analyytikoita on riittävä syy suhtautua asiaan toisin kuin esimerkiksi Tuomas Nevanlinna, jonka puheisiin ja kirjoituksiin palaan, tekee. No niin, tämä oli aika pitkä avaus ja ehä oikeastaan
voisi lopettaa tähän, mutta ehkä nyt sitten vielä jotain.
Olen lukenut huolella Petri Merosen hauskan haastattelukirjan
“Kun kuulen sanan psykoanalyysi”, ja nin kliseiseltä kuin se
tuntuukin niin täytyy sanoa että voin täydentää
tuon lauseen: tunnen äkillistä tarvetta kirjoittaa vastineen.
Godley lopettaa kirjoituksensa suurin piirtein seuraavasti: “tämä ei ole hyökkäys psykoanalyysiä vastaan, jota kohtaan tieteenä, tunnen äärimmäistä kunnioitusta”. Tämä käy myös ilmi artikkelista joka on läpikotaisin analyyttinen, täynnä merkityksellisiä unia ja muuta hömppää älykkäästä alitajunnasta. Kertoja näkee hurjia unia keskellä päivää, hallusinoi, omaa yhden toimivan valtiovarainministeriöpersoonan ja toisen vapaa-ajan regressoituvan lapsipersoonan a la Winnicott. (Lähetin oitis LRB:hen seuraavan kirjeen: Minusta on uskomatonta kuinka jokainen surullinen kertomus analyysistä
tulkitaan poikkeukseksi ja onnistunut analyysi säännöksi.
Kuitenkin se mitä Godley kertoo perustuu hyvin pitkälle tilanteeseen,
salainen, kontrolloimaton, epätasapainoinen suhde missä avuttomat
ja lievästi häiriintyneet ihmiset antavat vielä häiiriintyneempien
ja itseään neroiksi luulevien ihmisten manipuloida itseään.
Alkaen Freudista (Anna O, Dora), Jung, Reich, Klein, Lacan, ja nyt Winnicott
ja Khan. Godleyn kertomus muistuttaa myös paljon Massonin Last Analysis
kirjaa, yhtenevyyksiä on todella paljon.
Tätä ei julkaistu koska kirjeitä tuli ilmeisesti kohtuullisen paljon ja ne kaksi jotka julkaistiin ilmaisivat olennaisesti saman asian, ehkä hieman kohteliaammin. Ja ennen kaikkea sen, että Khan ei ollut mikään aberrantti hullu vaan erittäin arvostettu ja keskeisessä asemassa oleva analyytikko, aivan kuten meillä Suomessa edellä viittaamani henkilöt. Järjestelmä joka ei kykene estämään tätä,
on yksinkertaisesti mätä. Rinnastus kommunismiin ei minusta ole
liioiteltu: vaikka kommunismi olisi ollut oppina kuinka mainio tahansa,
niin se että se tuotti ja teki mahdolliseksi sellaisten henkilöiden
kuin Stalinin valta-aseman on useimpien riittävä syy sille ettei
marxismia voi pitää hyväksyttävänä. Mutta
tietenkään Marxia ei voida suoraan panna vastuuseen Stalinin
teoista: hän ei tiettävästi missään kirjoittanut
että kommunismi edellyttää kulakkien hävittämistä
tai uskollisten marxilaisten sijoittamista työleireille tai heidän
ampumistaan niskaan Lubjankan kellarissa “kapisina koirina”.
Samoin kun esitin Raamattuun liittyen esimerkin siitä miten on kiva ettei tarvitse noudattaa erilaisia irrationaalisia ruokarajoituksia (nykytietämyksen valossa huono esimerkki ...Vrt myös Sarmajan mainio artikkeli Inhosta!) Tähänhän Tuomas sitten vielä vastasi flippantisti ja elegantisti että uskonnonvastaisena argumenttina ruokarajoitukset ovat huonoja. Entä jos olisin ottanut tilalle naisten silpomisen tai Talebanien buddhapatsaiden hävityksen? Minusta ero on siinä, että salliminen ja kieltäminen tai pakottaminen tai hävittäminen eivät ole yksi ja sama asia, niin kuin ne Nevanlinnan postmodernissa maailmassa ovat. Mutta varsinainen villakoiran ydin on Nevanlinnan mielestä siinä että niin kauan kuin Freudia luetaan ja tulkitaan ja kritisoidaan, niin kauan kaikki on hyvin, niin kauan Freudista on vielä jotain ammennettavissa. Hän tekee jyrkän eron Freudin mahdollisen “väärän” hyväksikäytön ja teoreettisen keskustelun välille. Marxia ei voi saattaa vastuuseen kommunismin hirveyksistä eikä Freudia lapsipsykiatrien harrastamasta huono-osaisten perheiden hajotusvimmasta. Oikein, mutta jos psykiatri nojaa (perusteluissaan) Freudiin antaessaan lausunnon asiassa jonka käytännön lopputuloksena on se, että biologinen isä ei saa koskaan tavata lastaan tai että lapsi otetaan pysyvästi pois vanhemmiltaan, niin onko vain sanottava että Freud on kyllä OK mutta tämä lapsipsykiatri on paha. Jos hän olisi vain paha (niin kuin hän luultavasti on), niin hän ei saisi pahaa aikaan, paitsi itselleen ja lähipiirilleen. Toisin sanoen, Freud antaa ilmielävälle, olemassaolevalle suomalaiselle lapsipsykiatrille sen legitimiteetin minkä hän tarvitsee toimiakseen. Ja jos hän olisi ainoa tapaus niin silloinkaan Freudia ei pitäisi syyttää. Mutta hän ei ole. Eli on vielä tämä näkökohta: minua ei
ollenkaan kiinnosta kritisoida vaikkapa skientologiaa, koska sillä
ei ole samanlaisia konkreettisia seurauksia. Se mikä minua kiinnostaa
on, että Freudista ja psykoanalyysistä järjestetään
täysin ei-kriittisiä yliopistollisia luentosarjoja, että
Freudiin voidaan vedota ja saada aikaan todellista tuhoa ihmisten elämässä
jne. Tietysti skientologiassakin on tällaisia piirteitä, ja jos
joku lähisukulaiseni olisi joutunut tekemisiin skientologian kanssa
suhtautuisin siihenkin ehkä samalla tavoin.
Siksi myös postmodernin vastainen reaktio, joka nostaa esiin moraalikysymyksiä ym. Ei ole pelkästään postmodernin todeksi osoittamista että palataan klassisiin argumentteihin uusissa konteksteissa niin kuin taas joku yleisönosastopoleemikko on keksinyt vastata . Minusta on pikemminkin kyse siitä, että liian pitkään kestänyt suolla harjoittelu saattaa johtaa uskomukseen ettei vankkaa pohjaa ole missään. Tästä on kysymys ainakin Nevanlinnan tapauksessa. Loputtomasti ei voi vetäytyä vastuusta ja sanoa että tämähän on vain kivaa keskustelua .... Tämä oli yksi keskeinen syy siihen, miksi olen tässä
esityksessä ollut aika jyrkkä. Ettei tule vahingossakaan väärinkäsitystä
siitä, että heittelisin tässä tällaisia nevanlinnamaisia
kevyita herjoja ottamatta mihinkään mitään kantaa.
Lähteet
Mikkel Borch-Jacobsen: How a Fabrication Differs from a Lie, London
Review of Books 13 April 2000
Liite: Ote Ben Furmanin luennosta Lastensuojelu ja ihmisoikeudet
kurssilla 12.3.2001
Sosiaalityöntekijät pyytävät usein psykologeilta ja lastenpsykiatreilta lausuntoja koskien lasten huoltajuutta, tapaamisoikeuksia ja huostaanoton tarvetta. Harvoin tullaan ajatelleeksi, että annettu lausunto heijastelee suuressa määrin sitä oppisuuntausta ja arvomaailmaa, jota lausunnonantaja edustaa kuin objektiivista arviota tilanteesta. Toisin sanoen, samasta tilanteesta saadaan hyvin erilaisia lausuntoja riippuen siitä keneltä ja mitä suuntausta edustavalta asiantuntijalta lausuntoa pyydetään. "Lapsen ja hänen äitinsä suhde on lämmin ja lapsen suhde hänen isäpuoleensa toimii avoimesti ja äidin ja isäpuolen suhde on myös erittäin hyvä ja lämmin. Isän poisjääminen lapsen elämästä ei siten ole kovinkaan merkittävä asia." "Koska lapsella on jo isäpuoli ei biologinen isä ole hänelle tarpeellinen" "Isän tapaamisia on edellä mainituista syistä (todentamattomat äidin esittämät insestiepäilykset) syytä vahvasti rajoittaa ja niiden tulee olla valvottuja niin kauan kuin insestiepäilys on täydellä varmuudella poissuljettu. Oikeudella ei ole oikeutta vaarantaa lapsen koko tulevaa kehitystä" "Paras ratkaisu on, että tapaamiset tapahtuvat täysin ja ainoastaan äidin asettamien ehtojen ja aikavälien puitteissa; kokemus osoittaa, että se poistaa lasta pahiten vahingoittavan asian eli vanhempien väliset ristiriidat." "Poika tarvitsee välttämättä psykoterapiaa. Psykoterapian tarve on monivuotinen. Huoltajalta on tarpeen edellyttää lapsen osalta useita kertoja viikossa tapahtuvan monivuotisen psykoterapeuttisen hoidon toteuttamiseen sitoutumista." "Mitä pidempiä lomat ovat olleet ja mitä useammin niitä on, sitä todennäköisempää on ollut, että lapsen entinen häiriökäyttäytyminen on palautunut eli hän on regressoitunut näiden käyntien aikana. Niin tärkeitä kuin nämä yhteydenpidot ovatkin, ei tältä pohjalta lomien lisäämistä voi suositella." ”Lasten ja sijaiskodin suojelemiseksi ehdotan, että tapaamiset lopetetaan ja niihin palataan sitten kun lapset ovat riittävän vanhoja kestääkseen tapaamisten aiheuttaman rasituksen. Tapaamisia ei missään tapauksessa saa tapahtua vastoin sijaiskodin painostuksetonta hyväksyntää.” ”Äidille ja hänen aviopuolisolleen lasten tapaaminen merkitsee tiettyä ahdistuksen helpotusta, mutta ei sen olennaisempaa asiaa, lapsille taas jatkuva kassakäyminen biologisten vanhempien kanssa merkitsee erittäin suurella todennäköisyydellä psyykkisen kasvun luhistumista, jolloin lasten kohdalla on kyseessä erittäin keskeinen ja biologisten vanhempien kohdalla erittäin sekundäärinen etu.” ”Tutkimusten mukaan poika on kehittymässä käytöshäiriöiseksi lapseksi. Turvallisten ulkoapäin asetettujen rajojen puutteen vuoksi hän on kehittänyt kaikkivoipaisuuskuvitelman, jonka varassa hän yrittää selvitä elämässä. Myönteisen kehityksen kannalta olisi suureksi avuksi se, että hän pääsisi ympäristöön, missä päättäväisesti ja lempeästi asetetaan rajat, jotta hänen itsen ei tarvitse olla niin ylivertainen ja mahtava. Tutkimusteni pohjalta puollan huostaanottoa ja suosittelen perhehoitoa.” Tällaisia ja vastaavia esimerkkejä löytyy lukuisista
lääkäreiden (myös hyvin tunnettujen ja erityisen arvostettujen)
kirjoittamista lausunnoista. Ruotsissa terveydenhuollon oikeusturvakeskus
on puuttunut epäasiallisiin lausuntoihin jo monta vuotta sitten ja
kieltänyt mm. kaikki lausunnot ihmisistä joita lausunnonantaja
ei ole henkilökohtaisesti tavannut. Meillä lausuntojen kirjoittaminen
ihmisistä ihmisiä näkemättä ja heitä itseään
kuulematta on ollut vuosia ja on edelleen niin sanotusti ”maan tapa”.
(Ben Furman 12.3.2001)
Alkuun |