![]()
|
. |
J P
Roos: Älykkyyden tabu murtuu? Richard Lynn and Tatu Vanhanen: IQ
and Global Inequality. Richard Lynn ja
Tatu Vanhanen julkaisivat vuonna 2002 teoksen IQ and the
Wealth of Nations, jossa he esittivät, että
väestön
älykkyys on tärkeä selittäjä taloudelliselle
kasvulle ja maiden välisille
vaurauseroille. Kirja sai aikaan
kohtalaisen laajan keskustelun, joskaan ei sosiologien keskuudessa (ks.
esim englanninkielisen
Wikipedian artikkeli ko. kirjasta). Suomessa siitä käytiin
lähinnä
yksityisluontoisia pohdiskeluja. Pertti Töttö, Tatu Vanhasen
vanha assistentti,
innostui kommentoimaan hiukan enemmän ja testaamaan erilaisia
vaihtoehtoisia
malleja, joihin vielä palaan. Todettakoon,
että Tatu Vanhanen on harrastanut näitä kysymyksiä
pitkään, ja siinä sivussa
hankkinut itselleen melko huonon maineen rasistina ja
biologiahörhönä. Itsekin
olen pannut halvalla hänen Yrjö Ahmavaaran kanssa
kirjoittamaansa kirjaa ”Geenien
tulo yhteiskuntatieteisiin”. Myönnän
että olin väärässä, ennakkoluulojeni vanki. Lynnin ja
Vanhasen uusi kirja jatkaa tätä keskustelua paremmalla
aineistolla ja
monipuolisemmalla selittävien ja selitettävien muuttujien
arsenaalilla. Sinänsä
jo älykkyyden käsittely yhteiskuntatieteissä on
poikkeuksellinen aihe, mutta
haluan korostaa sitä, että kyse on laajemmasta asiasta:
älykkyyden tuomisesta
mukaan ns. maailmanmalleja tai yhteiskuntatieteellisiä
makroteorioita koskevaan
keskusteluun. Sosiologit ovat maailman sivu kehittäneet laajoja,
yleisluontoisia teorioita yhteiskunnan muutoksesta ja
kehityksestä. Weber,
Myrdal, Rostow, Wallerstein, Mann, Castells esimerkiksi. Kaikille
näille
teorioille yhteinen piirre on, että niissä ei ole mukana
älykkyyttä selittävänä
tai selitettävänä tekijänä. Yhteiskunnallinen
muutos on kuitenkin siinä
mielessä ollut suunnattua, että olemme kehittyneet kohti
teknisesti ja
elämäntavallisesti yhä monimutkaisempia ja enemmän
älykkyyttä vaativia
rakenteita. Älykkyydellä voisi olla merkittävä
rooli näissä teorioissa, mutta
näin ei ole. Syynä ei nähdäkseni suinkaan ole
älykkyyden vähäinen merkitys
ihmiskunnan historiassa, vaan pikemminkin päinvastoin. Lynnin ja
Vanhasen kirja
esittää lisäksi hyvin kiinnostavan uuden teorian
siitä, miten ja miksi maailma
on globaalisti kehittynyt. Se päihittää jokaisen
sosiologisen
modernisaatioteorian tai maailmanmallin empiirisessä tarkkuudessa,
testattavuudessa ja kumottavuudessa. Todettakoon,
että
monissa maailmanmalleissa on mukana muuttuja nimeltään ”human
capital”. Tätä
mitataan yleensä koulutuksella. Se sisältää siis
merkittävän
älykkyysvaikutuksen, mutta tätä ei mitenkään
korosteta. Ja kysymys kuuluu:
voiko koulutuksella parantaa älykkyyttä, eli onko
älykkyys pelkkä sivutuote? Aluksi onkin
annettava
sosiologeille pieni rautaisannos älykkyyden merkityksestä.
Tuskin mistään
ilmiöstä maailmassa tutkijoilla on niin vääriä
uskomuksia, varsinkin yhteiskuntatieteilijöiden
keskuudessa. Sosiologien
väärinkäsitykset voidaan tiivistää (ainakin)
seuraaviin väitteisiin (luettelo
perustuu älykkyydestä käytyyn keskusteluun ja
tutkimustuloksiin, joihin
viitataan lähdeluettelossa): Älykkyydellä
ei
ole juurikaan merkitystä, vaan kasvatus (tai muu
ympäristön vaikutus) on paljon
tärkeämpi. Vaikka
älykkyydellä olisikin merkitystä, niin se on
erittäin kulttuurisidonnainen
ilmiö ja älykkyyden objektiivinen mittaaminen on mahdotonta. Älykkyyden
lajeja
on niin erilaisia ja ne ovat toisistaan niin riippumattomia, ettei
yleisälykkyydestä
voi puhua. Älykkyyden
mittaaminen
ja vertaileminen väestöllisesti on vaarallista ja se voi
johtaa moraalisesti
arveluttaviin tuloksiin. Älykkyyden
tutkiminen johtaa rasismiin, eugeniikkaan ja vielä pahempiin
asioihin. Jokainen
sosiologi joka ottaa älykkyyden vakavasti, tulee leimatuksi
pysyvästi. Näistä
lauseista
vain viimeinen on varmuudella tosi. Kaikki muut taas ovat yleisiä
käsityksiä,
jotka mitä suurimmalla todennäköisyydellä ovat
virheellisiä. Useimmat sosiologit
todella uskovat vakaasti siihen, että älykkyydestä ei
saa puhua eikä
kirjoittaa, ja että ne jotka näin tekevät ovat
vaarallisia, taantumuksellisia
ja rasistisia ajattelijoita. Sellainen teos kuin The Bell
Curve (Herrnstein-Murray 1996) on tyypillinen esimerkki
sosiologin kannalta; tämä kahden oikeistolaisen psykologin ja
yhteiskuntatieteilijän kirjoittama, mustien ja valkoisten
amerikkalaisten
älykkyyseroja vertaileva teos on moneen kertaan ”kumottu” eri sosiologien toimesta, faktoista
riippumatta (ks. Fraser 1995, Roos 2005, Murray 2005, erittäin
perusteellinen
katsaus on Jensenin ja JP Rushtonin 2005
artikkeli Psychology and Public Policy lehdess, jossa oli myös
laaja keskustelu).
Sosiologit
pitävät älykkyyttä, niin kuin kaikkia ihmiseen
liittyviä ominaisuuksia,
sosiaalisena konstruktiona. Siis keskustelu siitä, onko
älykkyys mahdollisesti
periytyvää tai ympäristön tuotetta ei ole
sosiologisesti kovin relevanttia. Psykologit
ovat sen sijaan jo hyväksyneet ajatuksen että älykkyys
on suureksi osaksi
peritty, todellinen ominaisuus. Seuraavassa Linda Gottfredsonin
määritelmä,
joka minusta tiivistää hyvin älykkyyden peruspiirteet:
Ӏlykkyys on hyvin
yleinen mielen kyky joka mm. käsittää kyvyn
järkeillä, suunnitella, ratkaista
ongelmia, ajatella käsitteellisesti, ymmärtää
monimutkaisia ajatuksia, oppia
nopeasti ja oppia kokemuksesta.” Gottfredson kuvaa älykkyyttä
seuraavilla
ilmaisuilla: ”catching on”, ”making sense”, ”figuring out”. (ks. Lynn
Vanhanen
s.32). Älykäs ihminen oivaltaa uuden asian nopeammin kuin
tyhmempi. Siitä on
usein etua. Älykkyys auttaa
meitä
ratkaisemaan ongelmia ja ymmärtämään monimutkaisia
asioita nopeammin ja
paremmin. Sillä on siis laajaa yhteiskunnallista merkitystä,
ei suinkaan
pelkästään yksilöpsykologista.
Väittäisin, että ihmiskunnan pitkässä
historiassa (siis n 2-3 miljoonan vuoden mittaisessa)
älykkyydellä on ollut
ratkaiseva osuus. Ja on edelleenkin: ilman huomattavaa
älykkyyttä emme saa
esimerkiksi ilmasto-ongelmaa ratkaistuksi – joka on syntynyt
älykkyytemme
ansiosta. Älykkyden evoluutio on kiistanalainen, mutta olisi
kummallista, jos
se olisi heti alun alkaen kehittynyt vain yleisten ongelmien ratkaisuun
(ks
Kanazawa 2005) Gottfredsonin
määritelmässä
on joitakin osioita, joita on vaikea verrata kulttuurien
välillä, joten
vertailevissa testeissä joudutaan rajoittumaan ei-verbaalisiin
kykyihin. En
yritäkään
kuvitella että voisin muuttaa sosiologien ennakkoluuloja
tällä
kirja-arvostelulla. Enemmänkin kysymyksessä on se, että
haluaisin tuoda
vaihtoehtoisia näkemyksiä esiin Sosiologia-lehdessä, ja
ehkä 20 vuoden päästä
voin tulla muistetuksi poikkeustapauksena. Se on aina hauskaa. Lähtökohtani
on, että ilmiö, jota Lynn ja Vanhanen
tutkivat on todellinen ja että kyse ei ole mistään
moraalisesti tuomittavasta
tai hirveästä asiasta.
Älykkyydellä on vaikutusta esim. ihmisen sosiaaliseen nousuun
ja ihmisten
älykkyys vaihtelee sekä yksilöiden että
väestöryhmien kesken. Älykkyys on myös
melko universaali ja vahva ominaisuus siinä mielessä,
että erilaiset älykkyyden
lajit, kuten matemaattinen ja verbaalinen älykkyys korreloivat
vahvasti
keskenään. Älykkyydestä
on
siis etua: jokainen yliopistolla työskentelevä ihminen
tietää kyllä tämän! Opettajina
olemme aina onnellisia, kun törmäämme todella
älykkääseen opiskelijaan (joita
on kummallisen harvassa, vaikka jo pääsykokeiden pitäisi
taata, että saamme
ainoastaan älykkäitä opiskelijoita). Tästä
on osittain myös kyse kun olemme innoissamme siitä, että
PISA-tutkimukset ovat
nostaneet Suomen koulujärjestelmän lähes Euroopan
parhaaksi. PISA-tutkimuksen
tulokset ovat selvästi yhteydessä kansakuntien
älykkyystasoon, ei siis niinkään
koulutukseen (Töttö 2005). Suomi on tässä yksi
harvoja poikkeuksia, ja selitys
näyttäisi olevan kiinnostava: meillä huolehditaan
paremmin huonoista
oppilaista, jolloin PISA-keskiarvot nousevat enemmän, kuin jos
huolehdittaisiin
vain harvoista parhaista. Meillä on ilmeisesti (vielä) melko
tasalaatuinen
kouluverkko. Lynnin ja Vanhasen
kirja vastaa nähdäkseni varsin mainiosti yllä
esitettyihin sosiologisiin
väärinkäsityksiin. Siinä osoitetaan
konkreettisesti, että älykkyysmittaukset
ovat riittävän kulttuurivapaita ja ne mittaavat olemassa
olevia todellisia eroja.
Siinä osoitetaan myös, miten selvä niiden yhteys on
kansojen väliseen taloudelliseen
eriarvoisuuteen. Tietenkään Lynn ja Vanhanen eivät voi
absoluuttisesti todistaa,
että älykkyyden ja taloudellisen kasvun välillä
vallitsee yksisuuntainen
kausaalinen yhteys. Silti heidän tuloksensa ovat huomattavasti
uskottavampia
kuin sellaiset sosiologiset konstruktiot, joiden mukaan
älykkyydellä ei ole
merkitystä tai että kausaalisuhde on vastakkaissuuntainen. Kirja on
olennaisesti erilainen kuin aikaisempi IQ
and the wealth of nations (2002). Tässä teoksessa
kehitetyt selitettävät
muuttujat ovat pääsääntöisesti uusia. Samoin
aineistoa on täydennetty
merkittävästi. Nyt mukana on myös 32 uutta maata joista
ÄO on mitattu suoraan, eli
yhteensä 113 maata. Kirjoittajat käyvät läpi
myös keskeiset vuoden 2002 kirjaa
vastaan esitetyt kritiikit ja ovat sekä tarkentaneet analyysejaan
että vastanneet
useimpiin vastaväitteisiin. Muun muassa he vertailevat toisiinsa
mitattuja ja
arvioituja älykkyysosamääriä.
Jälkimmäiset tuottavat selvästi alhaisempia
yhteyksiä eli ovat toisin sanoen epäluotettavampia. Olisikin
ollut järkevämpää
jättää ne maat (79 kpl) pois, joiden arviot on tehty
pelkän maantieteellisen ja
etnisen läheisyyden perusteella. Tässä arvostelussa
mainitut yhteydet
perustuvat mitattuihin, ei arvioimalla saatuihin tuloksiin. Eräs
kriitikkojen
mainitsema arviointiongelma on, että maissa joiden
väestöt ovat etnisesti hyvin
heterogeenisiä, yhden väestöryhmän perusteella
tehdyt arviot ovat
kyseenalaisia. Toisaalta sellaisissa
valtavissa maissa kuin vaikkapa Intia, kansallinen keskiarvo on hyvin
kyseenalainen. Se vaatisi paljon
suurempaa otosta, kuin mitä Lynn ja Vanhanen
käyttävät. Tekijöiden väite, että
Intian ja Kiinan keskimääräinen ero olisi 24
pistettä, on minusta ongelmallinen
tästä syystä. Kummankin maan alueelliset/etniset erot
ovat ilmeisesti suuria.
Tällä on myös suuri merkitys, sillä nämä
kaksi maata kattavat yhdessä yli
kolmasosan maapallon väestöstä. Niiden sisäisten
erojen pohdiskelu olisi ollut tärkeää.
Sinänsä kiinalaisten korkeaa
keskimääräistä älykkyyttä ei kuitenkaan
voida
epäillä. Perusrakenteeltaan
kirja on tyylikkään yksinkertainen. Ensin esitetään
tuloksia älykkyyden
yhteydestä erilaisiin relevantteina pidettyihin mittareihin (esim.
PISA-mittauksiin) , sitten esitetään maailmanlaajuisen
älykkyyseromittauksen
tulokset ja tämä jälkeen muodostetaan keskeiset
selitettävät muuttujat.
Jokainen muuttujaryhmä käydään erikseen läpi.
Älykkyydellä on selvä yhteys
kaikkiin, paitsi onnellisuuteen, niin kuin onkin
järkevää odottaa. Tuloksia
elaboroidaan tarkastelemalla erikseen negatiivisia ja positiivisia
poikkeamia
ennustetusta regressioyhteydestä. Monet vauraat maat poikkeavat
positiivisesti
ennustetusta tuloksesta mikä tarkoittaa, että ne ovat
vielä vauraampia kuin
mitä älykkyyden suora vaikutus ennustaisi. Residuaalien
analyysi antaa paljon
hyödyllistä informaatiota ja mahdollistaa myös ilmeisten
väärien tulkintojen
karsinnan. Toisin sanoen, erilaiset poikkeavat tapaukset ovat
useimmiten
erikseen selitettävissä. Tässä olisi sosiologeilla
paljon oppimista:
residuaalit ovat aina kiinnostavia kun selitysasteet
jäävät alhaisiksi. Lynn ja Vanhanen
ovat myös keränneet luotettavina pitämiään
arvioita joidenkin keskeisten
muuttujien historiallisesta kehityksestä ja verranneet
tätä nykyisiin
älykkyysosamääriin. Yhteys on vahva, mutta ei ole
yksiselitteistä, mitä se
merkitsee. Se voitaisiin yhtä hyvin tulkita toisin päin:
että kansakunnan
varallisuus 1500-luvulla on voinut vaikuttaa älykkyyden
kehitykseen. Kirjassa on laaja
liiteosa jossa selostetaan käytettyjä menetelmiä ja
esitellään aineisto. Tämän
lisäksi tekijät ovat antaneet aineistonsa yleiseen
käyttöön, joten kuka tahansa
voi tehdä sen pohjalta lisäanalyyseja. Esimerkiksi Pertti
Töttö (Niemelä 2006)
on tehnyt vuoden 2002 kirjasta runsaasti lisäanalyyseja.
Töttö osoitti, että
käyttämällä selittäjinä muita kuin Lynnin
ja Vanhasen muuttujia voidaan päästä
tuloksiin, jossa älykkyyden selitysosuus on hyvinkin alhainen
(esim.
”taloudellinen vapaus” eli markkinatalous). Nähdäkseni monet
näistä
vaihtoehtomalleista ovat kuitenkin selvästi vähemmän
todennäköisiä kausaalisina
malleina. Joka tapauksessa kysymys on aina siitä, miten muuttujat
valitaan ja
miten niitä yhdistellään. Kirjan lopussa tekijät
esittävät yhden ainoan
polkumallin analyysinsä tueksi. Niitä olisi voinut ottaa
mukaan enemmänkin. Mutta
vaikka nyt esitetyt kausaalisuhteet eivät suinkaan ole
yksiselitteisiä, yhteys
älykkyyden ja mm. taloudellisten olosuhteiden välillä
säilyy, ellemme pysty
osoittamaan, että jokin muu tekijä vaikuttaa vahvasti
älykkyyteen (siis
”selittää” älykkyyden vaihtelun). Tätä ei
taloudellinen vapaus esimerkiksi tee.
Tekijät itse olettavat, että sillä ei ole
mitään vaikutusta, niin että pohjois-
ja etelä-korealaiset ovat yhtä älykkäitä,
huolimatta järjestelmien valtavasta
erilaisuudesta. Ko. maat olisivat sivumennen sanoen mielenkiintoinen
laboratoriotapaus esimerkiksi ravitsemuksen ja taloudellisen kehityksen
vaikutuksesta älykkyyteen, jos niitä voisi vapaasti verrata. Tärkein
kysymys kirjan
arvioinnin kannalta onkin se, ovatko kansoja koskevat
älykkyysmittaukset luotettavia.
Kyse on siis eri maissa, useimmiten suhteellisen pienille ryhmille
(jotka eivät
yleensä ole tilastollisesti edustavia) tehdyistä
älykkyysmittauksista, jotka
sitten esitetään kansallisina
älykkyysosamäärinä. Joissakin maissa, missä
mittauksia on tehty runsaasti, on olemassa vertailevaa aineistoa. Se
osoittaa mittareiden
olevan varsin robusteja. Pienenkin otoksen suhteen mittauksilla on
yllättävän
hyvä yleistettävyys. Muutaman pisteen keskiarvoerot
eivät kerro paljoa. Suomen
tulos, 99, kertoo lähinnä että älykkyyden osalta
olemme hyvin lähellä
normitasoa, joka Lynnillä ja Vanhasella on Englannille annettu
arvo 100. Kuten yllä jo
mainitsin, Suomi on yksi niitä harvoja maita joissa mitattu
ÄO poikkeaa
merkittävästi esim PISA-tutkimuksen tuloksista.
Kannattaa siis muistaa, että teorialla koulutuksen
vaikutuksesta
ihmisten älykkyyteen on yksi ainoa empiirinen tuki: Suomi.
Suomalaisten PISA-tulokset
ovat kuitenkin niin vahvasti poikkeavia, että niiden
selittäminen olisi todella
tärkeää. Lynn ja Vanhanen
suorittavat joukon erilaisia analyyseja vain sen testaamiseksi ovatko
heidän
mittarinsa todella kelvollisia. Ne jotka tämänkään
jälkeen eivät tahdo uskoa ÄO:lla
olevan minkään valtakunnan merkitystä muuten kuin
testien vastauksiin, voivat
pysyä uskossaan, mutta heillä ei ole juurikaan
empiiristä pohjaa tuloksen
kiistämiseen. Älykkyyden yhteys keskeisiin muihin
kognitiivisia kykyjä
mittaaviin tuloksiin on erittäin vahva (siis oppimistuloksiin
yms.). Meillä on
ehkä yksi yhtä paljon tutkittu alue, nimittäin
persoonallisuus.
Persoonallisuudella ei ole samanlaista yhtä
taustatekijää kuin älykkyydellä ja
sille ei siis voida antaa mittausarvoa. Sen sijaan persoonallisuuden ja
älykkyyden suhdetta on tutkittu paljonkin. Entä sitten
toinen tärkeä kritiikki: se että älykkyysmittaukset
muualla kuin Euroopassa ja
USA:ssa (ja näissäkin muihin kuin valkoihoisiin kohdistuvina)
ovat kulttuurisesti
vääristyneitä ja harhaanjohtavia? Kannattaa muistaa,
että kyse ei ole
eurosentrisestä mittarista. Korkeimmat
älykkyysosamäärät löytyvät Aasiasta,
sellaisista maista kuin Japani, Etelä-Korea, Singapore, Hong Kong,
Kiina.
Esimerkiksi Kiinan arvioitu ÄO, 105, on merkittävästi
korkeampi kuin Suomessa
(korkein arvo, Singaporen ja Hong Kongin, on 108). Toisin sanoen,
tähän
suuntaan ei kulttuurista biasta ole. Sen sijaan
Afrikan maiden suhteen tilanne on toinen. Siellä mitatut arvot
ovat todella
alhaisia. Tämä ei siis ole aivan sama asia kuin
yksilöiden ÄO:n mittaus.
Suomessa mitattu ÄO 59 tarkoittaisi että henkilöllä
on huomattavia vaikeuksia
selvitä ongelmien ratkaisussa. Maan
keskiarvona se tarkoittaa että noin puolella
väestöstä on huomattavia
vaikeuksia melko yksinkertaisten tehtävien ratkaisemisessa.
Kuitenkin myös
näissä maissa on myös hyvin älykkäitä
ihmisiä.
Kysymys kuuluu: onko tämä tulos kulttuurisesti
harhainen vai ei? Testit
eivät mittaa verbaalisia kykyjä eikä tietoja vaan
oivalluskykyä ja loogista
ajattelua yleensä. Olen nähnyt tutkimuksia
Etelä-Afrikasta ja USA:sta, jossa
testin valvojien ihonvärillä ja testitilanteella osoitettiin
olevan merkitystä.
Samoin testimotivaatiolla on osoitettu olevan merkitystä (jos ei
näe testissä
mitään pointtia, ei viitsi yrittää ratkaista melko
vaikeita tehtäviä, kun taas
tilanteessa jossa testillä voi olla ratkaiseva vaikutus,
testijännitys voi
vaikuttaa). Silti mitkään näistä
tekijöistä eivät voi tuottaa näin isoja eroja
ja olisi outoa, jos missään Afrikan maassa ei syntyisi
tilannetta jossa testin
suoritusolosuhteet olisivat ihanteellisia. Testit voivat olla aidosti
reliaabeleita ja valideja myös alhaisen tulotason maissa, mutta
toki se on
vaikeampaa. Afrikan suhteen Lynniin ja Vanhaseen onkin kohdistettu
eniten
kritiikkiä testien epäluotettavuudesta ja
vertailukelvottomuudesta (ks. Kamin 2006).
On kuitenkin hyvin vaikea ymmärtää, miten tulokset ovat
niin yhdenmukaisia ja
miten on mahdollista, että Afrikan maissa ei ole mitattu
selvästi poikkeavia
tuloksia. Tuloksella on myös melko vahvoja evoluutioteoreettisia
perusteita.
Älykkyyden kehittymiselle ei Afrikassa ole ollut samanlaisia
valintapaineita
kuin niiden ihmisten kohdalla jotka lähtivät Afrikasta noin
50 000 vuotta
sitten. Älykkyys ei
tietenkään
kata ihmisen ominaisuuksien koko kirjoa. On paljon
persoonallisuuspiirteitä,
joilla ei ole tekemistä älykkyyden kanssa ja kuten jo
todettiin, älykkyys ei
tee onnelliseksi. Ehkä yliopisto ei ole kovin mukava
työpaikka juuri siksi,
että sinne kerääntyy älykkäitä, mutta
luonnevikaisia henkilöitä. Erittäin korkea
älykkyys liittyykin säännönmukaisesti jonkinlaisiin
puutteisiin muissa
ominaisuuksissa (esim. autistit voivat usein olla erittäin
älykkäitä tai heillä
on jokin erityislahjakkuus, esimerkiksi matemaattinen lahjakkuus).
Silti
persoonallisuudella ja älykkyydellä ei näyttäisi
olevan mitään yksiselitteistä
yhteyttä. Sen sijaan
älykkyyden ja sosiaalitaloudellisen kehityksen välillä
on selvä ja vahva
yhteys. Älykkyysosamäärän ja ostovoimakorjatun
kansantulon (korjaus lieventää
eroja rikkaiden ja köyhien välillä) välinen
korrelaatio on 0.693. Vielä
korkeampi korrelaatio on kansantulon ja kolmannen asteen koulutuksen
välillä,
mutta niin myös ÄO:n ja kolmannen asteen koulutuksen
välillä. Korrelaatio on
käyräviivainen: mitä korkeampi
älykkyysosamäärä, sitä voimakkaampi yhteys. Korrelaatio ihmisen elinolosuhteiden laadun
(Quality of Human Conditions) ja älykkyysosamäärän
välillä on selvästi korkeampi,
0.805. Lukutaitoisuuden ja ÄO:n korrelaatio on alhaisempi, 0.642
(lukutaitoisuudella on absoluuttinen kattoarvo joka saavutetaan aika
alhaisella
kehitystasolla, so. myös melko alhaisella ÄO:n arvolla).
Elinajan odotteen ja
ÄO:n korrelaatio oli 0.765 ja viimeisen muuttujan, Vanhasen
demokratiaindeksin
ja ÄO:n korrelaatio on alhaisin eli 0.569. Spearmanin
järjestyskorrelaatiot
ovat jossain määrin korkeampia. Kysymys on nyt siitä,
ovatko nämä muuttujat
niitä ainoita merkityksellisiä ja mitkä ovat niiden
kausaaliset yhteydet. Kausaalimallien
rakentamisessa on kaksi vaihetta: yhteyksien osoittaminen ja niiden
suuntien ja
voimakkuuden selvittäminen. Lynnin ja Vanhasen analyysi
jää siinä
riittämättömäksi, etteivät he tutki muuttujien
keskinäisiä suhteita ja niiden
suuntia kunnollisilla monimuuttujamalleilla. Globaalisesti on
ilmeistä että
heidän muuttujansa ovat varsin hyviä ja
merkityksellisiä. Se mikä ei varmuudella
selviä, ovat niiden väliset yhteydet. Itse olen hyvin
pitkälle vakuuttunut
siitä, että älykkyydellä ja taloudellisella
hyvinvoinnilla on kausaalinen suhde
ja se toimii niin päin kuin Lynn ja Vanhanen olettavat.
Vaihtoehtoiset mallit -
älykkyydellä ei ole merkitystä tai taloudellinen vauraus
lisää älykkyyttä - eivät
ole yhtä vakuuttavia (ensimmäisestä on ollut jo puhetta,
ja toisen voi testata)
Tosin on ilmeistä että hyvinvoinnilla on merkitystä
älykkyyden kannalta (koska
esimerkiksi äärimmäinen ravinnon puute vaikuttaa lapsen
aivojen kehitykseen) ja
että niin kutsuttu Flynn (ei Lynn!)-efekti eli älykkyyden
jatkuva nousu
kehittyneissä maissa on todennäköisesti jossain
yhteydessä juuri esim.
ravitsemuksen kanssa (tosin myös aivojen edelleen jatkuvalla ja
yllättävän
nopealla evoluutiolla voi olla osuutta asiaan, ks. Wade 2006).
Niinpä siis älykkyys
ja taloudellinen kehitys voivat vaikuttaa kumpikin toisiaan
vahvistavasti,
mutta useimmiten kehityksen eri vaiheissa. Vauraissa maissa ravinnon
puutteilla
ei juuri ole merkitystä (USA:ssa se saattaa lisätä
eroja) joten
molemminpuolisuus on hyvin vähäistä. Inhimillisten
olosuhteiden, lukutaidon, eliniän tms. suhde älykkyyteen
lienee pääasiallisesti
yksisuuntainen. Sen sijaan demokratiakehityksen ja älykkyyden
suhde on
mielenkiintoinen. Ei ole mitään loogista
välttämättömyyttä, että älykkyys
lisäisi demokratiaa tai päinvastoin. Lynnin ja Vanhasen
tulosten mukaan juuri
korkeimman älykkyyden maat (Hong Kong, Singapore, Kiina,
Etelä-Korea) ovat
melko epädemokraattisia ja hehän olettavat että
myös Pohjois-Korean älykkyysosamäärä
on erittäin korkea, kun taas maa rypee pohjamudissa mitä
demokratiaan tulee (ja
maan ravitsemusongelmilla on oletettavasti myös vaikutusta
älykkyyteen).
Toisaalta demokratia hallitusmuotona edellyttää, että
kansalaiset ovat
suhteellisen kykeneviä arvioimaan politiikkaa ja poliittisia
päätöksentekijöitä. Siis erittäin
alhaisella älykkyystasolla on demokratian
kannalta ongelmallisia vaikutuksia. Silti äänioikeutta ei
voida keneltäkään
ottaa pois tyhmyyden perusteella. Nythän tilanne onkin se,
että monet kaikkein
demokraattisimmat maat ovat älykkyydeltään
lähellä sataa. Yhteys voisi siis
olla U:n muotoinen, mutta tästä emme vielä tiedä
varmuudella mitään. Kannattaa
muistaa, että esimerkiksi Intia on melko hyvin toimiva demokratia,
kun taas
USA:n tai Kiinan demokraattisuus on kyseenalainen (Vanhasen
demokratiaindeksissä USA asettuu varsin alhaiselle tasolle).
Pertti Töttö
(2007) on ottanut mukaan vielä korruption, jolla on varsin vahva
yhteys
taloudelliseen kasvuun (mitä vähemmän korruptiota, sen
enemmän kasvua, tosin
tässähän on ilman muuta myös tekninen yhteys, koska
vähäisen korruption maissa
suurempi osa kasvusta pääsee tilastoihin) Kausaalimallit
ovat olennaisesti siis tyyppiä: älykkyys on melko puhdas
selittävä muuttuja kun
taas taloudellinen varallisuus on sekä selitettävä
että selittäjä ja
inhimilliset olosuhteet pääasiassa selitettäviä ja
niihin vaikuttavat sekä
älykkyys että taloudellinen hyvinvointi. Demokratia voi
selittää talouden kehitystä
ja inhimillisiä olosuhteita mutta se on oletettavasti melko
riippumaton
älykkyydestä, kun tietty kynnysarvo on ylitetty.
Älykkyys tai taloudellinen
hyvinvointi eivät selitä onnellisuutta, mutta
inhimillisillä olosuhteilla ja
demokratialla on melko varmasti jotain tekemistä onnellisuuden ja
tyytyväisyyden kanssa. Kuten sanottu, muuttujien väliset
tarkat suhteet jäävät
kirjassa auki. Lynn ja Vanhanen
osoittavat nähdäkseni vakuuttavasti, että
älykkyydellä on iso merkitys kansojen
välisen eriarvoisuuden selittämisessä ja että
älykkyys vaihtelee
maantieteellisesti merkittävästi, etelästä
pohjoiseen ja lännestä itään. Jotkut
voivat pitää tätä pelottavana ja huolestuttavana,
suorastaan vaarallisena. On
ilman muuta selvää, että älykkyyden
kansainväliset erot ja niiden vaikutuksen
pysyvyys on ongelmallista, mutta se joka haluaa reagoida
tähän kieltämällä
tutkimuksen ja keskustelun asiasta tai sulkemalla silmänsä
älykkyyden
vaikutuksista, on kyllä väärillä
jäljillä. Evoluutioteoreettisesti
suuntautuneet sosiologit, kuten esimerkiksi Kanazawa (2006, ks
myös Dickins et
al 2007) ovatkin jo ottaneet älykkyyden keskeiseksi
selittäjäksi, esimerkiksi
vaikkapa terveydentilan selittäjänä. Viitteet T.E.Dickins – R Sear – A.J.Wells (2007):
Mind the Gap(s)… in
theory methods and data. Re-examining Kabnazawa (2006) British Journal
of
Psychology 12, 167-176 Steven Fraser (ed): The Bell Curve Wars.
Race Intelligence
and the Future of Richard Herrnstein – Charles Murray (1996):
The Arthur Jensen- J.P.Rushton (2005): Thirsty
Years of Research
in Race Differences in Cognitive Abilities. Psychology, Public Policy
and Law,
11(2) 235-294 (ks myös www.udel.edu/educ/gottfredson/30years/) Leon Kamin 2006
African IQ and mental retardation. South African Journal of 36 (1), 1-9 Kanazawa 2004 General
intelligence as a domain specific adaptation. Psychological Review 111
(2),
512-523 Charles
Murray (2005): The Inequality Taboo. Commentary
Magazine, September, Jussi Niemelä
(2006) Älykkyys, geenit ja ympäristö. Skeptikko
2, J.P.Roos (2005): Inequality and the old
demons of sociology.
http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/inequality.htm Pertti Töttö (2005): Kuvaako
älykkyysosamäärä mitään?
Tieteessä tapahtuu 1, 33-34 Pertti
Töttö – Hannu
Rita (2007): IQ and economic development.
Julkaisematon kongressiesitelmä. Nicholas Wade 2006: Before the Dawn.
Recovering the Lost
History of our Ancestors. The Penguin Press,
Back to beginning |