![]()
|
. |
Keskustelua sosiaalisesta konstruktionismista
sl 2001, ma 14-16 ls Kirkkokatu 6 LS 312 Suoritus luentopäiväkirjalla
Koordinaattori JP Roos Osanottajat Risto Eräsaari, Risto Heiskala, Tommi Hoikkala, Johanna
Kohl, Juha Siltala, Matti Virtanen.
Esittely
Sosiaalinen konstruktionismi on tällä hetkellä yhteiskuntatieteissä lähes yksinomaisesti hallitseva käsitys siitä, miten maailmamme ja sitä koskevat käsitykset ovat muodostuneet. Kun vielä 20-30 vuotta sitten yleinen ongelmanasettelu oli se, oliko lainkaan olemassa luonnontieteellisen maailmankuvan (luonnonlaeista ja niiden seurauksista) ulkopuolista käsitystä maailman ilmiöistä (so.oliko yhteiskuntatiede tiedettä lainkaan) niin nyt vallitsee käsitys jonka mukaan myös luonnonlait ovat sosiaalisia konstruktioita, ja vaikka meidän tuleekin ottaa huomioon tietyt fysikaaliset tosiasiat elämässämme niin tällä ei ole juurikaan merkitystä: olennaista on kielellinen kommunikaatio jonka kautta muodostamme käsityksemme todellisuudesta. Todellisuus on sosiaalisesti, kielen kautta konstruoitu ja kontingentti, se voisi olla toisenlainen. Mitään todellisuutta ei yleisemmässä (universaalissa) mielessä ole. Tämä koskee myös luonnonilmiöitä ja fysikaalista todellisuutta, joka on aina välittynyttä. Sosiaalisesti konstruoituneessa maailmassa kaksi ihmistä ei voi havainnoida samaa ilmiötä ja ja vain todeta se todelliseksi: heidän pitää myös konstruoida se. Toisin sanoen, mitään ei ole olemassa ennen kuin se on konstruoitu. Ja mikään ei pysy ellei sitä konstruoida yhä uudelleen. Sosiaalisesta konstruktionismista on olemassa lukuisia eri versioita äärimmäisestä konstruktionistisesta kannasta aina hyvin heikkoon konstruktionismiin jossa myös yhteiskunnallisia ihmisistä riippumattomia faktoja pidetään mahdollisina. Itse käsitekin vaihtelee: jotkut puhuvat konstruktionismista, toiset taas konstruktivismista (nähdäkseni konstruktionismi on oikeampi koska konstruktivismin juurena on konstruktiivinen, mitä konstruktionistit eivät välttämättä ole. Konstruktivismi on lisäksi myös taidesuuntaus, mitä konstruktionismi ei vielä ole). Luentosarjalla haluan herättää keskustelua siitä
onko konstruktionismille vaihtoehtoja ja toisaalta mitä seurauksia
konstruktionismista voisi olla esimerkiksi käytännön sosiaalipolitiikassa
(jos sosiaalityöntekijä konstruoi dialogisesti asiakkaansa tai
lääkäri potilaansa, niin mitä tapahtuu jos konstruktio
onkin väärä?)
Perusasetelma on tämä: 30-40 minuutin alustus ja 10-15
minuutin
Ohjelma 1.10. J P Roos: Avaus
8.10. J P Roos: Sosiaalisen konstruktionismin
kritiikki
15.10 Risto Heiskala: Mitä on Heiskalan konstruktionismi
22.10. Juha
Siltala: Psykoanalyysi ja konstruktionismi
29.10. Tommi
Hoikkala , Matti Virtanen & JPRoos:
5.11. JPRoos: Sokal-debatti,
12.11 Johanna Kohl Ympäristö konstruktiona
19.11. Tommi Hoikkala & JPR: Mitä postmodernismin ja
Kirjallisuutta (luennoitsijat täydentävät
omilla luennoillaan)
Peter Berger - Thomas Luckmann: The Social Construction of Reality
Penguin Books (1966) (on suomeksi!)
Linkkejä: Social constructionism links: http://www.hud.ac.uk/hip/soccon/soccon.html Postmodernism and social constructionism http://killdevilhill.com/postmodernchat/messages2/1978.html
Alla muutamia verkosta löytyneitä konstruktionismitekstejä. Google-haulla niitä löytyi n.8600 kpl. - Social constructionism - määritelmä
Analysis of 'knowledge' or 'reality' or both as contingent
E.J.F.
Social Constructionism Made Easy Social constructionism is a way of thinking about the universe
and everything in it. It is a sceptical approach, that encourages
us to question everything we take for granted. It encourages us to
look at the world in a different way and to consider that the things
we believe to be significant and true might be regarded in a different
light by someone looking from another perspective... (Carol Percy)
The Social Construction of Reality (A Course on Communications theory): 1.We know the world only as we perceive it. 2.Our perceptions are based on learned interpretations. 3.This learning is social: we learn from and among persons in social interaction. 4.The main vehicles which convey this meaning:
5.These vehicles of meaning together construct:
6.Our selves, our societies, our institutions change continually, through interaction 7.The "real conditions" of our existence are not subjective,
however:
8.Reality, insofar as it means to us, is situational, or
pragmatic: the context
An Introduction to Social Constructionism. (from Burr 1995) Ian Lea June 2000 There isn't really a particular definition of social constructionism,
rather,
· A critical stance towards taken for granted knowledge
· Historical and cultural specificity
· Knowledge is sustained by social processes
· Knowledge and social action go together
Some interesting features of social constructionism are in stark contrast
to
· Anti-essentialism
· Anti-realism
· Historical and cultural specificity of knowledge
· Language as a precondition for thought
· Language as a form of social action
· A focus on interaction and social practices
· A focus on processes
The social construction of personality One way of looking at this is to think of personality (the kind of person
you are)
So, for example, if you were to think of yourself and about how you
are when
Discourse A discourse refers to a set of meanings, metaphors, representations,
images,
For example foxhunting as an "object" could be said to be represented
in at least
A different discourse of fox hunting could be "foxhunting as the contravention
of basic morality". From the vantagepoint of this discourse, people might
be expected to
It is important to note that words like an attitude and belief are absent
from the
So there is a two-way relationship between discourses and the actual
things that
Further Reading Burr, V. (1995) An Introduction to Social Constructionism. London. Routledge.
Konstruktionismi sanana on myös hyvin ongelmallinen. Miksi palataan terminologiaan joka on oikeastaan peräisin mekaanisen materialismin maailmankuvasta, ihminen koneena vs. yhteiskunta konstruoituna merkityskoneena. No jaa tämä on tietysti vain metaforiikkaa. Kiinnostava kysymys on vaihtelu, ei konstruktio Looginen Positivismi vs. kaikenlainen metafysiikka
Rationalismi vs humpuuki: ero tieteen ja ja ei-tieteen välillä on edelleen olemassa Antroposofia, psykoanalyysi, skientologia, astrologia esimerkkeinä tieteenä esiintyvistä ei-tieteistä (Skeptikko) Popperin kolme maailmaa (Niiniluoto) 1 Esineet. fysikaaliset ilmiöt, kvarkkiteoria rajatapauksena
(Pickering)
(myös Peirce: subjekti-toiminta-objekti liittyvät toisiinsa) Kyse on näiden kolmen maailman suhteista sekä siitä
missä mielessä voidaan puhua totuudesta ja todellisuudesta (miten
asiat todella ovat). Kaikki kolme ovat tietenkin yhteydessä toisiinsa,
ei-erotettavalla tavalla. Esimerkiksi jokainen meistä on samanaikaisesti
osa maailmaa 1 (ruumis, aivotoiminta jne)
Keskeiset inspiraatiolähteet Kuhn: Structure of scientific revolutions tieteellinen edistys ei ole kasautuvaa vaan hyppäyksenomaista ja
edistysaskelet tapahtuvat sosiaalisina prosesseina. Ääritulkinta
on siis että luonto ei määrää mitään.
Fenomenologia vs luonnontieteellinen selitys eli
Berger & Luckmann triviaalia kamaa Pragmatismi filosofisena suuntauksena. Mm. Rorty kaapannut pragmatismin postmodernismin leiriin mutta vastahyökkäys on tiukka (Haack: Manifesto of a passionate moderate) Argumentti on seuraava: Rorty on hylännyt totuuden kiinnostavana
filosofisena konteena vedoten juuri pragmatismiin. Kyse on neuvotteluista,
sopimuksista, oikeutuksesta.
truth = justified belief = discussion leads to agreement = agreements may vary from situation to situation and time to time. vs. totuus on jotain mitä tällä hetkellä vallitsevan
parhaan mahdollisen tiedon pohjalta pidämme totena mutta olemme valmiit
aina testaamaan ja hylkäämään tämän jos uusi
tieto osoittaa että totuus onkin toinen Ja että samanaikaisesti
emme voi hyväksyä kahta tai useampaa totuutta!
Postmodernismi omaksui äärikannan:
Tietoisuus määrää nyt tuotantovoimat, ei päinvastoin Tiede ja tutkimus on kielipeliä, teksteja, tulkintaa
Äärivaihtoehdot:
Äärikäsitys on siis se, että ei ole mitään
subjektien ja näiden vuorovaikutuksen ulkopuolista todellisuutta ja
vaikka sellainen olisikin niin se ei ole mitenkään kiinnostava
koska siitä ei voi tehdä riippumattomia havaintoja. Kaikki palautuu
merkityksenantoon, keskinäiseen vaihtoon. Olemme kaikki havaittavan
todellisuuden sisällä, mitään kiintopisteitä ei
ole.
Toinen (maailma 1:n merkitystä korostava ) äärikäsitys on että ihminen ei ole lainkaan relevantti, paitsi jonkinlaisena mitättömänä häirikkönä luonnon kehityksessä josta pitäisi päästä eroon. Ainoa olennainen on luonnon järjestys. Jota uhattuna täytyy puolustaa myös äärimmäisillä keinoilla. Kriittinen realismi vaihtoehtona: (Roy Bhaskar, Rom Harre, Lopez et al) Maailma 1 on olemassa riippumatta meistä
Kiista Harren ja Bhaskarin välillä: ovatko rakenteet myös
vaikuttavia tekijöitä, subjekteja?
Eli seuraavia vaihtoehtoja voidaan pitää todellisina:
1. Fundamentalistinen sosiaalinen konstruktionismi Kaikki ihmisen toimintaan tavalla tai toisella liittyvä
on sosiaalisesti konstruoitua diskurssissa/dialogissa: luonto, ihmisen
ominaisuudet, seksi, äitiys, sukupuoli, lapsuus, sukupolvet, ihmisoikeudet,
sosiaaliset instituutiot JA sellaisena kontingenttia, ambivalenttia,
ei pysyvää, ei todellista, ei jatkuvaa. Emme voi sanoa
että jotkut asiat ovat parempia kuin toiset, emme voi sanoa että
ihmisoikeudet ovat universaaleja Ei ole mitään
universaalia, pysyvää, absoluuttista.
Kaikki ihmisen toimintaan liittyvä on sosiaalisesti konstruoitua
MUTTA ei yksinomaan. Ihmisen toimintaan, yhteiskuntaan ym vaikuttavat myös
todelliset fysikaaliset ilmiöt, evoluutio, Ihminen ei kuitenkaan pysty
objektiivisesti arvioimaan näiden tekijöiden vaikutusta, vaan
arviointi on aina subjektiivisesti välittynyttä. Yhteiskuntatieteellinen
tutkimus luo osaltaan konsensusta kulloisestakin käsityksestä
asioiden todellisesta tilasta. Yhteiskuntatieteessä on kyse merkityksistä
joten se on aina osittain riippumatonta todellisuudesta (Heiskala)
3. Kriittinen realismi: Ihminen on tietoinen olento
jonka ympäristö on suhteellisen pysyvä ja hänestä
itsestään riippumaton, rakenteellisesti määräytyvä.
Ihminen voi havainnoida tätä ympäristöä ja tehdä
siitä myös omaan toimintaansa vaikuttavia johtopäätöksiä.
Yhteiskuntatieteellinen tutkimus lähestyy “asymptoottisesti”, koskaan
kuitenkaan sitä saavuttamatta, asioiden todellista tilaa
4. Äärirationaalinen (retrospektiivinen) realismi? Ihminen
voi oppia luonnon toiminnasta, mutta se on pääasiassa riippumaton
ihmisestä ja vaikuttaa ihmiseen kaikilla mahdollisilla tavoilla: luontona,
ympäristönä, geneettisesti jne. Meidän sitä koskevat
havaintomme voivat olla joko tosia tai epätosia. Mutta kiinnostava
tehtävä on selvittää jälkikäteen mikä
versio on oikea
Hacking: Sisältää loputtoman määrän jaotteluja
jotka vain sotkevat asiaa.
Sen mukaan lähtökohta on että X ei ole välttämätön
tai että
Tämä on siis emansipatorista konstruktionismia, mutta minusta se ei ole suinkaan yleisin muoto Mutta Hacking erottaakin sitten vielä kaksi muuta konstruktionismin lajia: historiallinen konstruktionismi kiinnostava kysymys on miten jokin asiaintila on syntynyt. Usein liittyy siihen että näytetään miten käsitykset aikaisemmin ovat olleet aivan erilaisia. Foucaltlaiset kuvaukset erilaisten ilmiöiden synnystä ovat usein tällaisia (Foucault ei ollut konstruktionisti, vaan pikemminkin päinvastoin, mutta nykyfoucaultlaiset yhdistävät usein konstruktion ja genealogian) ironinen konstruktionismi Se miten asiat ovat on aivan kontingenttia, mutta kuitenkin sitä
on vaikea muuttaa. Maailma on hölmösti järjestetty mutta
sille ei voi mitään. Hyvä käytännön esimerkki
on USA:n perustuslaki. Se on todella hölmö ja toimii nykyoloissa
huonosti, aiheuttaa suuria määriä ongelmia, mutta sitä
ei voi muuttaa (de facto)
Se (anti)konstruktionistinen versio jota haluan puolustaa on tällainen: Sosiaalisesta konstruktiosta on järkevää puhua kun määrätyn tilanteen (ajallisesti ja paikallisesti määrätyssä) suhteen on mahdollista sanoa, että sen voisi kuvata myös aivan toisin. Että sille on olemassa adekvaatti vaihtoehtoinen konstruktio joka selittää kaikki tilannetta koskevat havainnot yhtä vakuuttavasti (tai jos ei vakuuttavasti, niin kuitenkin mahdollisuuksien rajoilla). Jos näin ei ole niin sosiaalinen konstruktio ei ole kiinnostava: miksi sotkea turhaan asioita.. Ja se mitä haluan väittää on, että kun yhteiskuntatieteilijöinä
tarkastelemme mitä tahansa meitä kiinnostavaa kohdetta niin me
emme etsi sille vaihtoehtoisia konstruktioita vaan etsimme sille mahdollisimman
oikean ja tyhjentävän kuvauksen. Ja että yleisesti ottaen
näin on myös järkevää ajatella. Suomalainen yhteiskunta
tässä ja nyt on sosiaalisen konstruktionismin mielessä kuvattavissa
lukuisilla vaihtoehtoisilla tavoilla. Kriittisen tai rationaalisen realismin
mielessä me pyrimme lähestymään adekvaattia kuvausta
siitä erilaisten vaihtoehtojen kautta. Me lähestymme tieteellisesti
perusteltua käsitystä todellisuudesta
Esimerkkejä
Pickering: Kvarkit (Kieseppä, Ch 10): Kvarkkiteoria on kuuluisin esimerkki siitä miten ensin keksitään teoria ja sitten tosiasiat teorian tueksi. Pickeringin väite on että kvarkkiteoria on vain yksi vaihtoehto ja muitakin mahdollisuuksia on. Nykytietämyksen valossa kvarkkiteorialla on vahva empiirinen perusta. Ja olennaista on, että jos löytyy parempi teoria, niin kvarkkiteoria tulee hylätyksi, ei suinkaan jää eloon. Klassinen DNA:n kaksoiskierrerakenteen keksiminen
(Haack): Crick ja Watson kehittivät lukuisia vaihtoehtoisia malleja
joista mikään ei toiminut kunnes he lopulta oivalsivat miten
eri molekyylit liittyvät toisiinsa. Juuri tässä vaiheessa
he kuulivat että Linus Pauling olisi keksinyt DNA:n rakenteen. Saatuaan
hänen mallinsa käsiinsä he saattoivat vain helpottuneina
todeta ettei malli ollut oikea, minkä Pauling heti myönsikin
saatuaan tutustua Crickin ja Watsonin vaihtoehtoon
Paul Boghossian (TLS Feb 23 2001) ottaa esimerkiksi dinosaurukset. Kukaan en voi tietää ehdottoman varmasti että dinosaurukset ovat olleet olemassa ja milloin ne ovat olleet (tai minkä värisiä ne ovat olleet). Kaikki olemassaolevat dinosaurukset ovat konstruktioita (Mitchell Last Dinosaur Book). Silti katson että on plausiibelia uskoa että dinosauruksia on ollut olemassa, Jos joku väittää vastaan niin puhumme sosiaalisista konstruktioista. - Evoluutio vs kreationismi (Crews, NY Review of Books,
uusin numero elo-syyskuu 2001) On olemassa niitä jotka väittävät
että evoluutioteorialle voidaan esittää havaintojen perusteella
kreationistinen vaihtoehto. He uskovat vakavissaan tähän. Mutta
heidän kannaltaan kyse ei ole sosiaalisesta konstruktiosta vaan jumalan
konstruktiosta.
- HIV/AIDS On olemassa joitakin tutkijoita
jotka väittävät että yhteys HIVin ja AIDSin välillä
ei ole todistettu ja että AIDS johtuukin aivan muusta kuin yhden viruksen
antamasta tartunnasta. Ne jotka katsovat että kyseessä on todennäköinen,
vaihtoehtoinen teoria , riippumatta vastaevidenssistä, ovat konstruktionisteja.
Ne taas jotka katsovat että kumpikin teoria voi olla tosi, mutta ei
samanaikaisesti ja odottavat siis varmistusta eivät ole konstruktionisteja
niin kuin eivät nekään joiden mielestä HIV AIDSin yhteyden
kieltäminen on todennäköisesti tai varmasti humpuukia joka
pitäisi kitkeä pois, koska se johtaa vain tutkimuksen auktoriteetin
murenemiseen.
- Unesco on yleiskokouksessaan hyväksymässä asiakirjaa
ns Kulttuuridiversiteetistä. Tämä asiakirja erittäin
mielenkiintoinen, koska se pyrkii löytämään tasapainon
universaalisten ihmisoikeuksien ja kulttuurisen diversiteetin välillä
Julkilausuman luonnos: “Committed to the full implementation of Human rights and other universally recognized legal instruments and ...” Suomen ehdotus: Committed to the full realization of all human rights
and fundamental freedoms enshrined in the Universal declaration of human
rights and embodied inm other international human rights instruments and
commitments based on international standards!
- Hyvä esimerkki on myös viime aikoina käyty keskustelu ympärileikkauksesta. Tyttöjen ympärileikkaus on niin ilmeisesti väkivaltainen ja julma toimenpide että sitä ei voi hyväksyä millään kulttuuridiversiteettiperusteilla (joskin olen lukenut puolustuksia joissa kiistetään se että ympärileikkaus olennaisesti vähentäisi naisen seksuaalista nautintoa.) Tämä on siis erillinen sosiaalisen konstruktionismin kysymys: jos seksuaalinen nautinto on myös sosiaalinen konstruktio niin leikkauksella ei pitäisi olla mitään merkitystä nautintoon eikä siis ole mitään syytä vastustaa leikkausta ainakaan tällä perusteella. Sen sijaan jatkossa esitetyt lääketieteellisen perusteet pätevät! Poikien ympärileikkaus. Juutalaisen perinteen mukaan se tehdään kun poikalapsi on enintään 8 päivän vanha, ilman puudutusta, tavallisesti jonkin arvostetun maallikon, tulevan kummin tms toimesta. Juutalaiset lääkärit ovat puolustaneet sitä mm. sillä että se on suhteellisen tuskaton, tai jos se on tuskallinen niin niin pieni lapsi ei koe kipua samalla tavoin kuin aikuinen, että siitä on todistettua lääketieteellistä hyötyä mm aids-riski alenee ja jotkut muut hygieniaan liittyvät ongelmat vähenevät pikkupojilla. Muut lääkärit ovat taas todenneet että jo
keskoset kokevat kipua ja ahdistusta (keskoshoidon periaatteita on viime
aikoina huomattavasti muutettu siten että keskosia ei enää
pidetä kirkkaassa valossa, että he eivät altistu koville
äänille jne). Toisin sanoen 8-päiväinen pikkuvauva
kokee kipua ja sillä on vaikutusta. Lääkärietiikka
vaatii ettei turhaa kipua aiheuteta kenellekään. Jos perusteet
ympärileikkaukselle ovat yksinomaan uskonnolliset tai perinteiset
(myös hyvin "vähän" uskovat juutalaiset suorittavat ympärileikkauksia)
niin leikkausta ei pidä tehdä.
Ja huomattakoon että ratkaisu (ympärileikkauksen kieltäminen/salliminen)
perustuu osittain myös empiiriseen tietoon siitä onko pikkuvauvalle
aiheutettu kipu todellista ja mitä vaikutuksia sillä on. Jos
voidaan osoittaa että vauva ei tunne kipua niin ainakin yksi argumentti
putoaa pois. Jos taas voidaan todistaa että kipu on todellista ja
että sillä on vaikutusta vauvan kipukynnykseen tms. niin on selvää
, että lääkäri ei voi eettisten periaatteidensa nojalla
hyväksyä toimenpidettä.
Matti Virtanen lektio 14.9.01 KOHTI TOIMINNAN SOSIAALIPSYKOLOGIAA
1. Merkitykset liikkeessä
Arvoisa vastaväittäjäni Risto Alapuro julkaisi Sosiologia-lehden tämän vuoden ensimmäisessä numerossa artikkelin otsikolla MISSÄ OVAT TOIMIJAT? Artikkelissa Alapuro ihmettelee, miten vähän suomalaisessa sosiologiassa toimijoita ja muutosta on analysoitu. Viime sotien jälkeen sosiologiassa hallitsi rakennemalli: luokkajako ja sen muutokset, ja siihen kytkeytyneenä ideologiat ja niiden kehittyminen. Tätä perinnettä halusi 80-luvulta alkaen horjuttaa kulttuurimalli, joka paneutui kulttuuristen merkitysten tutkimiseen. Alapuron arvio kuitenkin on, että 80-luvun kulttuurinen käänne ei ole merkinnyt suuntautumista kohti toimijaa ja toimintaa - vaan pikemminkin päinvastoin (sitaatti): "Kulttuurinen käänne jopa vähensi eväitä muutoksen, liikkeen, jännitteen, toimijoiden analyysiin. Aikaisemmassa rakennesosiologiassa, erityisesti Allardtilla, oli sentään dynamiikka rakennetoimijoiden - luokkien sekä muiden ryhmien - ja kulttuurin välillä." Mistä tämä sitten johtuu? Alapuro siteeraa Pertti Alasuutaria, jonka mukaan (sitaatti) "toiminnan sijasta peruskäsite on merkitys, toisin sanoen se, miten toimijat konstruoivat kohtaamansa todellisuuden tai tilanteen." Kulttuurin tutkijoita on siis kiinnostanut, miten toimijat konstruoivat eli määrittelevät ja luokittelevat asioita ja ilmiöitä. Analyysin tuloksena on kuitenkin useimmiten syntynyt pikemmin valokuva kuin elokuva - Vilma Hännisen tuoreessa Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä -kirjassa käyttämän vertauksen avulla ilmaistuna. Joten: myös kulttuurin tutkijat ovat hahmottaneet merkitykset ensi sijassa rakenteina. Alapuron ajatuksen voisi kärjistää näin: 80-luvulle tultaessa rakenneajattelu ei olennaisesti muuttunut, se vain alkoi vallata lisää alaa - nyt kulttuurin alueella. Mikä voisi olla vaihtoehto? "Toimijakeskeinen perspektiivi", sanoo
Alapuro, ja nostaa esimerkeiksi muun muassa Matti Kortteisen tutkimukset
Lähiö ja Kunnian kenttä, koska niissä (sitaatti)
Omassa artikkelissani Sosiologian seuraavassa eli tämän vuoden kakkosnumerossa hahmotan oman tutkimustapani perusteita. Nostan siinä myös esimerkiksi Matti Kortteisen Lähiö-tutkimuksen, koska siinä (sitaatti) "kuvataan maaltamuuttajien vähittäistä mukautumista kaupunkikulttuuriin ajallisena tapahtumakulkuna: liikkeelle lähdetään siitä, kun ensimmäiset muuttajat tulevat uuteen lähiöön ja sitten seurataan, millaisen prosessin kautta muuttajat vähitellen kotiintuvat uuteen tilanteeseensa. Kuvaus perustuu autenttisiin eli prosessin sisällä syntyneisiin lähteisiin: ihmisten omakohtaisiin kokemuksiin ja niistä kertomiseen prosessin aikana." Tältä pohjalta yleistän ja kärjistän: niin yhteiskunnan luokka- ja säätyjakoja kuin kulttuurisia merkityksiäkin voi tutkia kahdesta näkökulmasta: joko rakenteina tai prosesseina. Väitän, että laadulliseksi sanottu tutkimusote on parhaimmillaan nimenomaan prosessien analyysissä. Kortteisen lähiötutkimuksen voi tulkita yleisemmin näin: lähiöön muuttaneet kantoivat mukanaan merkityksiä (agraarikulttuuri) ja alkoivat sovittaa ja mukauttaa niitä kohtaamiinsa uusiin merkityksiin ja niiden kantajiin (kaupunkikulttuuri), ja tuloksena oli uudismuodoste ristiriitoineen (lähiökulttuuri). Näin nähtynä merkitykset ovat liikkeessä - ja liike tapahtuu toimijoiden päissä, joista tutkija tislaa ne esiin. Tämä tapahtuu kuvaamalla todella toteutunut tapahtumakulku - eli toimivien subjektien vuorovaikutusprosessi - aivan kuten Kortteinen Lähiö-tutkimuksessaan teki.
2. Rekonstruktionismi
Tästä näkökulmasta Pertti Alasuutarin edellä mainittu lainaus avautuu uudessa valossa. Jos sen ytimeksi otetaan sana miten, mitään ristiriitaa Alapuron kaipaaman toimijaperspektiivin kanssa ei synny (sitaatti uudelleen): "Toiminnan sijasta peruskäsite on merkitys, toisin sanoen se, miten toimijat konstruoivat kohtaamansa todellisuuden tai tilanteen." Näin nähtynä kyse on siitä, millaisen prosessin
kautta todellisuuden tai tilanteen määrittely tapahtuu. Peruskäsite
tässäkin näkökulmassa on merkitys, mutta ei kiteytyneenä
rakenteena, vaan toimijoiden toiminnan taustalla vaikuttavana ja toiminnassa
Tutkimuksellisesti prosessiin pääsee parhaiten käsiksi toisintamalla toteutuneita tapahtumakulkuja. Toimijat konstruoivat, tutkijat rekonstruoivat. Siksi tätä otetta voisi nimittää rekonstruktionismiksi. Tämä on sen metodologisen otteen ydin, jota olen väitöskirjassa yrittänyt kehittää ja soveltaa. Tärkeä virike sen kiteytymiselle oli vuonna 1993 Matti Piispan liseansiaattityö ja siitä tekemäni oppilasopponoinnin taustapaperi. Piispa kuvasi työssään alkoholikysymyksen erilaisten määritelmien ja niitä kantavien toimijoiden sodanjälkeistä etenevää historiaa. Tuolloisessa taustapaperissa kirjoitin, että lupaavaa otteessa on se, että (sitaatti) "jokin sosiaalinen tapahtumaketju kyetään nappaamaan lennosta eli rekonstruoimaan toiminnallisena prosessina eikä staattisena asiaintilana. Kuvauksen avulla itsestäänselvä, 'objektiivisena' esittäytyvä todellisuus avautuu ihmisten tekemäksi, historiallisesti tulleeksi ja liikkuvaksi kohteeksi". Tästä eteenpäin päättelin tuolloin näin: vasta tällainen kuvaus, joka kertoo miten ja missä järjestyksessä kaikki tapahtui, mahdollistaa siirtymisen selittämiseen. Nyt väitöskirjassa jatkan, että siirtyminen prosessikuvauksen pohjalta selittämiseen tapahtuu ennen kaikkea järkeilemällä. Prosessin kuvaus vastaa korrelaatiota tilastollisessa tutkimuksessa. Selittäminen edellyttää "elaboraatiota": prosessin sisäiset syy-seuraus-suhteet täytyy kuvauksen pohjalta erikseen keksiä, päätellä ja osoittaa. Siis: prosessianalyysin perusta on rekonstruktio eli sen kuvaaminen,
miten toimijat ovat keskinäissuhteissaan toimineet.
3. Millaisia toimijoita on?
Millaisia Alapuron kaipaamat toimijat voisivat olla - mitä "yhteiskunnan" ja "yksilön" välistä löytyy? Rakennesosiologian ahkerasti käyttämät luokka, sääty, sukupuoli eivät suoraan ole subjekteja tai toimijoita - ei edes työväenluokka, kuten Pertti Haapala väitöskirjassaan osoitti. Toimijan tai subjektin voi määritellä sosiaalisessa maailmassa toimivaksi, omia pyrkimyksiään ja tavoitteitaan ajavaksi sosiaaliseksi olennoksi. Luokat, säädyt tai sukupuolet eivät toimi, vaan niiden sisältä yhteen kasvaneet tai liittyneet ryhmät. Erilaiset tavoiteyhteisöt, kuten puolueet tai liikkeet, eivät myöskään ole kokoelma irrallisesti toimivia yksilöitä, vaan ne koostuvat eritasoisista ja -kokoisista ryhmistä. Näiden ryhmätyyppien ja niiden keskinäisten suhteiden käsitteellinen mallintaminen on minusta olennaista, jos halutaan kehitellä toiminnan sosiaalipsykologiaa. Oman työni keskeinen teesi on, että Alapuron kaipaamia keskeisiä toimijoita tai subjekteja ovat mobilisoituneet ja tavalla tai toisella verkottuneet ja yhteenliittyneet sukupolvifraktiot. Toimijoiden ja merkitysten vuorovaikutuksesta nytkin on kysymys kuten Kortteisella Lähiössä. Merkitykset ovat tässä työssä poliittisia arvoja ja ajatusmuotoja. Tältä pohjalta rakentui työni lähtökohta: Kaikki poliittiset traditiot (kuten puolueet) on kerrostuneita sukupolviliikkeitä,
jotka syntyvät, pysyvät ja muuttuvat eri-ikäisten fraktioiden
keskinäissuhteiden kehityksen tuloksena.
4. Mannheimin prosessimalli ja sen koettelu
Työni sisältää kaksisuuntaisen vaihduntakuvion: - toisaalta se on pitkä tapaustutkimus, jossa koetellaan Karl Mannheimin
klassista sukupolvimallia; ja
Mannheim erottaa toisistaan suvun ja yhteiskunnan sukupolvet, ja keskittyy jälkimmäisiin, modernissa yhteiskunnassa keskeiseksi toimijamuodoksi nousseisiin. Mannheimin sukupolvi on prosessimalli, jossa on kolme tasoa: ikäpolvi, kokemuksellinen ja mobilisoitunut polvi. Pohjana on samanikäisten ikäpolvi, jolle jokin yhteiskunnallinen murros luo yhdistävän avainkokemuksen. Näinä päivinä ei liene vaikea ymmärtää, mitä Mannheim kollektiivisella avainkokemuksella tarkoittaa. Osalle sukupolvea tuo avainkokemus muuntuu poliittisen mobilisaation lähteeksi, ja tuloksena on yksi tai useampi samaa kokemuksellista sukupolvea edustava, yhteisten perusideoiden ja tunnusten yhteensitoma fraktio. Tällainen aktivoituminen tapahtuu tavallaan "ylhäältä alas": ydinryhmästä kokemukselliseen polveen päin. Ensin kehkeytyy pieni samanikäinen ydinryhmä (tai ryhmiä), joka generoi ideoita ja tunnuksia. Jos ne saavat kaikupohjaa saman avainkokemuksen omaavassa polvessa, mylly alkaa pyöriä. Pitkä tapaukseni on Suomen poliittinen elämänkerta vuodesta 1809 eli emämaan vaihdoksesta alkaen. Sen sisällä keskityn neljään avaintapahtumaan: sotiin vuosina 1809, 1918, 1939-40, 1941-44 ja niiden vaikutuksiin. Peruskysymys on, miten sodat ovat muokanneet eri-ikäisiä polvia ja niiden välisiä suhteita. Näin siksi, että "eri ihmisille sama aika on eri aika, koska se koetaan minuuden eri kehitysvaiheissa", kuten Mannheim kirjoittaa. Mannheimin mallin koettelu alkoi ydinryhmien etsimisellä. Lähdin liikkeelle nimekkäimmästä suomalaisesta poliitikosta, Urho Kekkosesta. Kekkosen poliittinen alkukoti löytyi AKS:stä: Kekkonen kuului vuonna 1922 perustetun seuran alkuajan nuoreen perustajaja johtoryhmään, jossa oli kymmenkunta jäsentä. He kaikki olivat syntyneet muutaman vuoden haarukassa, vuoden 1900 ympärillä - ja olivat siis olleet otollisessa iässä sisällissodan vuonna 1918. Sitten katsoin, mitä muita ryhmiä mobilisoitui samoihin aikoihin, ja löytyi Nuoren Voiman Liitto. Se on perustettu samana vuonna 1922 - ja nuoreen perustajaryhmään kuului myös kymmenkunta nuorta, jotka olivat kaikki syntyneet lähes samassa kapeassa haarukassa kuin AKS:n vastaava ryhmä. Tämä ensimmäinen testin onnistuminen oli vaikuttava kokemus.
Ja sama kaava toistui, mitä pitemmälle kuljin historiaa taakse-
ja eteenpäin: kaikkien uusien fraktioiden alkuvaiheesta löytyi
5. Mestarit, kisällit, oppipojat
Mitä useampia fraktiokuvauksia tein, sitä enemmän alkoi kertyä havaintoja, jotka viittasivat enempään kuin mitä Mannheimin malli sisälsi. Vähitellen kiteytyi kolme teesiä, jotka samalla ovat tutkimuksen päätulokset: A. Otollisessa iässä koettu avainkokemus ei suoraan mobilisoi - ei ainakaan silloin, kun ydinryhmä käynnistää jonkin uuden liikkeen. Mobilisaatio käynnistyy vasta myöhemmin - usein vasta monenkin vuoden päässä avainkokemuksesta (kuten AKS/NVL - väli sisällissotaan neljä vuotta). Vahvakaan avainkokemus ei sinänsä mobilisoi, vaan vain sellainen, joka luo jännitteen, ristiriidan - johon mobilisaatio "keksii" ratkaisun. Tämän mobilisaation "kaksivaihemallin" avulla sain omat fraktioni solahtamaan suoraan J.P. Roosin tämän vuosisadan suomalaisia sukupolvia koskevan nelijaon sisään. B. Toiseksi kaikilla ydinryhmillä näytti olevan muuta ryhmää selvästi vanhempi kummisetä tai -setiä (AKS:llä Elmo Kaila ja NVL:llä Ilmari Jäämaa), joita rupesin varhain kutsumaan mestareiksi - ja nuorempia oppipojiksi. Seuraava havainto oli, että oppipojat jossain vaiheessa ottavat tavalla tai toisella irti mestareistaan (usein 25-30 ikävuoden kieppeillä). Vanhan ammattikuntalaitoksen kolmas jäsen - kisälli - tuli tästä etsimättä mieleen: ydinryhmissä oppipojat ottavat irti mestareistaan, kun heistä on tullut kisällejä - kun tiedot ja taidot ovat kehittyneet riittävästi ja oma ääni alkaa löytyä. C. Kolmanneksi: jos ydinryhmien sisällä on erotettavissa nämä
kolme hierarkista tasoa, saman erottelun saattoi siirtää traditioiden
sisällä eri-ikäisten fraktioiden keskinäissuhteisiin.
Esimerkiksi puolueissa vanhin ja kokenein fraktio miehittää
Näin minulla oli koossa ainekset, joilla saatoin täydentää
Mannheimin mallin yhtä yksinkertaiseksi kuin vanha suvun sukupolvien
"malli" on. Vanhan merkityksen ydin on suvun traditio vanhempien, lasten
ja lastenlasten kautta kulkevana ketjuna. Mannheimilaisen mallin saatoin
tiivistää prosessiksi, jossa poliittinen traditio kehittyy mestarien,
kisällien ja oppipoikien keskinäissuhteiden ajallisesti etenevänä
ketjuna. Mallin avulla saatoin sitten lopuksi tyypitellä erilaisia
tradition synnyn, muuttumisen ja jakautumisen tyyppejä.
6. Sukupolvien paikka
Vielä viime sunnuntaina kirjoitin seuraavan kappaleen tähän muotoon: Sukupolvet eivät ole poliittisten prosessien perimmäinen syy. Sukupolvet tai niiden fraktiot eivät synnytä yhteiskunnallisia murroksia, mutta ne selittävät ja rytmittävät murrosten käynnistämien poliittisten prosessien sisäistä kulkua ja dynamiikkaa. New Yorkin terrori-isku teki kuitenkin mietteliääksi. Olisiko sitä koskaan tapahtunut ilman Persianlahden sotaa ja sen mobilisoimaa ja radikalisoimaa nuorta sukupolvea arabimaissa? Joka tapauksessa: Toivon työni osoittavan, että näiden
prosessien hahmottamisessa Mannheimin malli ja sen täydennykseksi
syntynyt mestari-malli ovat toimivia työkaluja. Itse asiassa minulla
on vahva haave, että väitöskirjani olisi samalla myös
tutkimusohjelma, joka kykenisi virittämään uusia kiinnostavia
käsitteellisiä ja empiirisiä ongelmia.
Alkuun |