|
. |
J.P.Roos 100 000 years of autobiographies? Paper presented in the Kärsämäki European Life Story Festival July 19.20, 2002 Abstract in English For European autobiographies, there is one fixed
date of when the autobiography as an art form was born: Rousseau’s Confessions,
published in the 18th century. Another, earlier Confessions, those of Augustine
are also mentioned but not considered as fully autobiographical. Generally,
the argument goes like this: to write an autobiography, a self or an identity
distinguishable from a community (or perhaps, human nature), must be developed.
This process of individualisation starts only with European modernity.
This view is admittely eurocentric and even otherwise somewhat
problematic, but still we have most of autobiographical texts marking the
beginnings of autobiography in this way.
The opposite view is, to put it very simply, that human nature is something relatively unchanging, not socially or culturally constructed but developed evolution so that most of the fundamental characterists relevant for an autobiographical activity have evolved something like 100 000 years ago. These include language, the importance of narrativity, the paractical existence of a self, basic emotions and human social interaction (love, hate, jealousy, mate selection, etc.). Thus, although there is nothing in writing to prove my claim, it is highly probable that human beings did tell each other rudimentary autobiographies already long, long ago. These would be presented in a more or less narrative form, but without necessarily a very clear time perspective. My major argument for why this is so is the paradox of autobiography:
that we can read and understand extemerely different autobiographies, which
vary in time and place and cultural positions, although we should not be
able to do so, or we are told that we cannot really understand this. I
will discuss some examples and try to show where the elements of our common
nature can be found.
J.P.Roos Eurooppalainen elämäntarina-festivaali 19-20.7.2002
100 000 vuotta elämäkertaa?
Jean Jacques Rousseau aloittaa kuuluisat Tunnustuksensa (1770)
seuraavasti: “Nyt ryhdyn tehtävään, jota kukaan ei ole vielä
aikaisemmin yrittänyt ...”
No, tämä ei enää ole uutta. Mutta nyt haluaisin
pohtia sitä, mitkä näistä elämän kertomisen
aineksista kuuluvat ikään kuin ihmisen luontoon, ovat osa ihmistä
evoluution tuloksena.
Tämä tieteenala on toki äärimmäisen kiistanalainen, erityisesti sosiologien keskuudessa joiden mielestä kyseessä on mitä vahingollisin ja vaarallisin harhaoppi, väittäähän se että tavaton määrä ihmisen käyttäytymisestä ei suinkaan ole yhteiskunnallista alkuperää vaan hyvinkin voimakkaasti sisäsyntyistä. Tähän tieteenalaan on valitettavan usein liitetty vaikkapa voimakas sukupuolten erilaisuuden korostaminen tai muunkinlaisen erilaisuuden ja eriarvoisuuden väittäminen jollain tavoin “luonnolliseksi”. On siis ymmärrettävää että evoluutiopsykologiaa on kovasti arvosteltu. Kuitenkin ne evoluutiposykologian ajatukset, joista tässä puhun, ovat sillä lailla demokraattista että ne korostavat ihmisten yleisiä ja yhteisiä piirteitä. Se, että nämä piirteet ovat myötäsyntyisiä, ei myöskään tarkoita, että ne voisivat kehittyä jotenkin kulttuurin ukopuolella - päinvastoin. Itse olenkin viime aikoina ollut kovasti kiinnostunut ihmisen universaalisuudesta. Selityksenä ennen kaikkea se, että yhteiskuntatieteet on vallannut jokin merkillinen hybris jonka vallassa olemme ryhtyneet kuvittelemaan että maailma on jatkuvassa loputtomassa muutoksen tilassa ja että muutoksen takana olemme me tai meidän erilaiset kuvitelmamme ja tarinamme. Me muka luomme jatkuvasti maailmaa kuten Bastian Baltasar Bux Fantaasian valtakuntaa Michael Enden Tarinassa vailla loppua. Yhteiskunta olisi olemassa vain meidän yhteisen sopimuksemme kautta: jos kaikki me tässä salissa päättäisimme että Kärsämäen kuntaa ei olisi olemassa niin se lakkaisi olemasta! Erityisesti jos myös päättäisimme ettemme noudattaisi mahdollisia oikeuden päätöksiä jotka yrittäisivät saada meidän toisiin ajatuksiin. Siis ajatus jota hyvin kuvaa Zygmunt Baumanin äskettäin suomeksi ilmestyneen teoksen otsikko “Notkea moderni”, yhteiskunta olisi nyt jatkuvassa muutoksen tilassa Maailmaamme hahmottavat peruskäsitteet, aika, tila, työ, yhteisö, emansipaatio, yksilöllisyys olisivat kaikki kokeneet viimeisten sadan vuoden aikana valtavan muutokset ja olemme nyt astuneet uudelle vuosituhannelle aivan uudenlaisina ihmisinä, kevyinä, perhosina, suhteista toisiin hyppivinä, lapset nurkissa varastoituina, aivan vapaina, töistä toisiin hyppelehtivinä, siis ikuisina lapsina joita kukaan ei enää komentele. Evoluutiopsykologian suuri etu on siinä, että se auttaa tuomaan yhteiskuntatieteen taas kosketuksiin todellisuuden kanssa, takaisin maanpinnalle. Se opettaa meidät tajuamaan että tietyt ihmisten piirteet ovat itse asiassa aika muuttumattomia ja että meidän väliset sosiaaliset säännöt ovat nekin huomattavan pysyviä. Kaikenlaiset puheet modernin notkeudesta ja käsitteiden täydellisestä mullistuksesta ovat vain puhetta joka ei muuta mitään. Ennen kaikkea se opettaa, että sosiaalisia ilmiöitä pohdittaessa kannattaa aina etsiä niistä myös pysyvyyttä. Tämän tajuaa ehkä parhaiten kun ottaa esille joitakin
suhteellisia ajankohtia: ensimmäiset ihmisapinat ajoitetaan nykyään
n 6-7 miljoonaa vuotta vanhoiksi Afrikassa. Jos laskemme että vuosisadassa
on 4 sukupolvea niin puhumme siis noin 240 000 sukupolvesta, mikä
on bakteerisukupolvissa aika vähän mutta ihmissukupolvissa paljon.
Nykyisen kaltaisen ihmisen sanotaan eläneen eri puolilla maapalloa
n 100 000 vuotta sitten keräilijänä ja metsästäjänä
(nykyään ollaan sitä mieltä että keräily
oli olennaista ja metsästys vain vähäinen sivuelinkeino,
miehet olivat enemmänkin metsästävinään ja metsästys
oli heille ennen kaikkea parinvalintaan liittyvä suoritus). Esimerkiksi
tuolloin ihmisen aivot olivat saavuttaneet nykyisen kokonsa. Maanviljelyksen
arvioidaan alkaneet joskus 10 000 vuotta sitten: tästä alkaa
varsinainen yhteiskuntien muodostuminen. Kirjoittaminen kehittyi ehkä
3-4000 vuotta sitten. Ensimmäiset kalliopiirrokset ovat 20-30 000
vuotta vanhoja. Puhumaan oppiminen on sen sijaan arvoitus: se on tapahtunut
joskus 200 000-100 000 vuotta sitten (ks Svante
Pääbo, joka on osoittanut että ns. kieligeeni on syntynyt
aikaisintaan 200 000 vuotta sitten!). On siis todennäköistä
että kielillä ei ole yhtä alkuperää vaan lukuisia,
mutta niillä on sama fysiologinen ja funktionaalinen lähtökohta
(se mitä tiedämme esim. merkkikielen kehityksestä viittaa
vahvasti tähän)
Jos palaan vielä sukupolviin niin 100 000 vuotta on siis n 3000-5000 sukupolvea mikä ihmisen evoluutiossa on aika mitätön määrä. Tutkijat olettavat että ihmisen varsinainen psykofyysinen evoluutio on “pysähtynyt” siinä 100 000 vuotta sitten. Tai paremminkin että muut muutokset ovat nopeutuneet ja ikään kuin peittäneet alleen evoluution tuottamat muutokset. On myös tärkeää muistaa, että puhumme hyvin pienistä ihmismääristä: kaikki me periydymme erittäin vähäisestä ihmispopulaatiosta joten olemme taatusti kaikki sukulaisia toisillemme jopa aivan muutaman sukupolven takaa. Tämä siis tekee puheet roduista myös pohjaa vailla oleviksi: kaikki olemme peräisin Afrikasta ja olemassaolomme on ollut joskus kiinni ehkä muutamasta sadasta tai tuhannesta yksilöstä. Entä sitten suullinen traditio. Meillä on suullista perinnettä jossa kerrotaan hyvinkin kaukaisista asioista kohtuullisen luotettavasti. Tiedämme että monet kertomukset ovat säilyneet kohtuullisen muuttumattomina pitkiä aikoja (joskin niihin voisi tietyllä varauksella liittää muuten hyvin ongelmallisen meemi-käsitteen, so että ne ovat tai koostuvat kulttuurisista, geenien kaltaisista yksiköistä). Joka tapauksessa kirjallinen kertominen on tässä tapauksessa vain pieni, lyhyt askel kertomisen historiassa. Esitän siis seuraavassa vaihtoehtoisen teorian omaelämäkerroille:
kun ihminen oppi puhumaan, niin hän oppi esittämään
tapahtumasarjoja, kuvaamaan vaikkapa sitä mistä hän on tullut/kotoisin,
mitä viime aikoina on tapahtunut, miten metsästyksessä on
käynyt, millaisia vaivoja ja vastuksia oli, millaiset tapahtumat toistuvat
säännönmukaisesti, millaista oli kuin lapsi syntyi, millaisia
tapahtumia lapsen isä ja äiti ovat yhdessä kokeneet jne.
On jopa mahdollista että varhaiset kalliomaalaukset ovat ensimmäisiä
kertovia sarjakuvia joiden piirtäjät eivät ole osanneet
puhua (tuskin kuitenkaan!).
Elämäkerrat ovat ymmärtääkseni keskeinen tapa erottaa todellinen kuvitellusta, harhat ja oikeat tapahtumat. Miten minulle oikein kävikään näin? Tietysti voimme yhtä usein erehtyä, mutta silti pyrimme koko ajan siihen että se mitä kerromme elämästämme olisi mahdollisimman totta. Mitä enemmän petämme itseämme, sitä pahempi meille itsellemme. Toisaalta tiedämme hyvin nykyihmisestä että yksi ensimmäisiä rakastuneen ihmisen tekoja on kertoa oma elämäntarinansa toiselle. Ja jos hän on aidosti rakastunut hän kertoo asioita joita yleensä myöhemmin saattaa joutua katumaan. Rakkaus tekee liian rehelliseksi ja avoimeksi. Tärkeintä on se, että elämäntarinan kertominen on nähdäkseni aivan sisäsyntyinen juttu, kukaan ei ole meille opettanut tai käskenyt ruveta kertomaan elämästämme kun olemme rakastuneita. Rehellisyys itsellemme, omille tunteillemme takaa myös sen että meitä voidaan ymmärtää ja meihin voidaan uskoa. Valehteleminen, keksiminen, merkitsee aina riskiä. Toki voimme keksiä jotain mikä jopa voi muodosta tärkeäksi elementiksi tai vahvistaa jotain jo olemassa ollut piirrettä. Ja voimme alkaa uskoa omiin keksintöihimme. Mutta myös rehellisyyden korostaminen merkitsee myös sitä, että pyrimme myös toimimaan tämän mallin mukaan. Me suomalaiset haluamme vaikkapa erottua tavallisista eurooppalaisista huijareista jotka tuottavat valeoliiveja ja tekevät väliamerikkalaisista banaaneista karibialaisia saadakseen huimia tuontietuja. Mutta silti evoluutiopsykologit väittävät, että rehellisyys on myös sellainen universaali piirre jota kaikki arvostavat. Sellaisissa kulttuureissa joissa rehellisyys on harvinaisempaa niin luottamus edellyttää henkilön hyvää tuntemista, läheistä sukulaisuutta jne. Suomessa riittää (melkein) että tiedämme että toinen on suomalainen. Mutta idea on sama. Ja oikeastaan kyseessä on vain sen yhteisön laajuus jonka jäseniin voi luottaa. Jollakin voi olla iso suku, meillä suomalaisilla taas perheet ja suvut ovat pieniä ja vähemmän tärkeitä. En voi vastustaa kiusausta ja kertoa teille täällä, eurooppalaisessa elämäntarinafestivaalissa ehkä kaikkein hienointa esimerkkiä suomalaisesta uniikkisuudesta, kielen alalla. Suomihan on ainoita kieliä maailmassa jotka kirjoitetaan lähes niin kuin se lausutaan ja tämän vuoksi on luultavaa että pärjäämme niin hyvin kouluvertailuissa (ja suomenruotsalaiset pärjäävät heikommin). Mutta on olemassa teoria jonka mukaan kaikilla kielillä on sama perusrakenne, universaalinen kielioppi. Eräät evoluutioteoreetikot vannovat tämän teorian nimeen koska on luontevaa ajatella että kieli jonka oppiminen on luonnollinen prosessi (lapsia ei tarvitse opettaa puhumaan ja he kehittävät kielen olennaisesti itse, ilman esikuvia, tiettyjen sääntöjen pohjalta) ja joka fysiologisesti on melko rajattu, olisi kehittynyt määrättyjen evoluutiosääntöjen pohjalta, vaikka sanavarastot ja muut asiat ovatkin vaihdelleet. Argumentoidessaan tätä ajatusta vastaan tunnettu mielen ja ajattelun tutkija John Searle (NYRB Feb 28, 2002) käytti äskettäin suomen kieltä vastaesimerkkinä. Suomen kielessä on näet sana “juoksentelisikohan”, joka kääntyy englanniksi suurin piirtein näin: I wonder if I should be running around without any speficic purpose”. Siis Pohdin pitäisikö minun juosta ympäri ilman mitään erityistä tarkoitusta, kaiken tämän voi ilmaista yhdellä sanalla, juoksentelisinkohan! Searlen mielestä tämä on oiva todistus siitä että universaalikielioppia ei ole. Nähdäkseni hän on kuitenkin väärässä: sana sisältää kaiken sen mitä sen universaalikieliopin lauserakenteen mukaan pitääkin sisältää, subjektin, predikaatin, objektin, erilaisia määreitä. Siinä ei ole mitään kieliopillisesti kummallista. Ja tämän perusteella olisin valmis väittämään että elämäkerta, oman elämän rehellinen ja suora kertominen toisille on jotain sellaista joka on kehittynyt melko varhain ihmiskunnan historiassa ja joka liittyy luottamukseen ja kohtuulliseen varmuuteen omasta ympäristöstä. Elämäntarinoita ei kerrota kenelle tahansa eikä missä tahansa. Niitä kerrotaan ihmisille joihin luotetaan: toisaalta niitä sensuroidaan tilanteissa joissa kuulija voi olla liian läheinen, esimerkiksi oma lapsi (samoin kuin lapsen kanssa ei harjoiteta esimerkiksi seksiä). Mutta kun kerromme elämäntarinaamme rakastetulle niin se on mahdollisimman avoin ja intiimi: sitä voi joutua kuten sanottu myöhemmin katumaan. Ja mikä on mielestäni erityisen kiinnostavaa on se, että ensimmäinen elämäkerta on mitä todennäköisimmin rakkauselämäkerta! Kirjoittamisen aikaansaama tavaton hyppäys merkitsee sitä
että tuntemattomat ihmiset voivat myös lukea minun tarinaani.
Ja näin tulemme toiseen evoluutioteorian ratkaisemaan mysteeriin elämäkerran
historiassa: elämäkerran ymmärrettävyyteen.
Mutta nyt siis kaikki on loksahtanut paikoilleen: intiimi on ymmärrettävää juuri siksi että se sitä mitä meillä on syvimmällä sisimmässämme, osittain tiedostamattomana. Juuri se on meille kaikille yhteistä, niin kuin voidaan osoittaa että eurooppalaiset ihmiset polveutuvat vain seitsemästä kantaäidistä. Meidän tunteemme, meidän ajatuksemme, meidän sosiaaliset tapamme, meidän kielemme, kaikki tämä onkin täysin sisäsyntyistä ja nykyihmisen kannalta katsottuna lähes ikuista. Muuttuvaa on vain se miten nämä asiat näyttäytyvät jossakin erityisessä historiallisessa yhteydessä. Se on sitä mitä pitää selittää, ei sen sijaan se että rakastamme lapsiamme että löydämme itsellemme partnereita, että olemme mustasukkaisia, että kaipaamme turvallisuutta, autenttisuutta, avoimuutta, että vihaamme epärehellisyyttä ja teennäisyyttä, että häpeämme seksuaalisuutta tai inhoamme pitkälti samoja asioita. jne jne. Eli toisin sanoen, oli ympäristö mikä tahansa,
me voimme hyvin ymmärtää kaiken sen keskeisen mikä
liittyy ihmisen elämäntarinaan ja sen olennaisiin asioihin, juuri
siihen miten tapahtumia tulkitsemme ja koemme. Väitän että
esimerkiksi Kalle Päätalon merkitys meille suomalaisille on juuri
siinä, että hän pystyy tuomaan esille ja ymmärrettäväksi
tiettyjä suomalaisen ihmisluonteen peruspiirteitä, mutta toisaalta
juuri se, että hän dokumentoi niin tarkkaan ja spesifisti juuri
suomalaista yhteiskuntaa tekee tarinan samalla vaikeaksi ja vähemmän
kiinnostavaksi muille.
Pari esimerkkitarinaa
Catherine M Jotkut teistä ovat lukeneet suomeksikin ilmestyneen Catherine Mn
sukupuolielämä (Vie sexuelle de Catherine M 2000). Se on siis
kirjallinen seksiomaelämäkerta. Voin vakuuttaa että se poikkeaa
merkittävästi niistä seksielämäkerroista joita
itse olen lukenut keruukilpailujen tuloksena ja joista on ilmestynyt Elina
Haavio-Mannilan hieno trilogia. Ja siitähän puuttuu kokonaan
tarina. Se on sarja irrallisia käsittämättömiä
tapahtumia, kirjoittaja ei kerro miksi hän halusi antaa lukemattomien
miesten naida itseään parkkihalleissa ja puistoissa. Sen perusteella
emme ymmärrä mitään Catherine M:n käyttäytymisestä.
Jos hän on todella harjoittanut tuollaista seksielämää
niin hänen on täytynyt olla täysi sekopää (- tosin
kannattaa muistaa että Millet korostaa mieisyyttään, sitä
että hän halusi tietoisesti käyttäytyä niin kuin
mies). Tai lievemmin ilmaistuna: jäämme ilman emotionaalista
seitystä, aivan tarkoituksellisesti (ks. Myös Päivi Koivisto:
Totuus naisen seksuaalisuudesta? Naistutkimus 2.2002).
Kiseleva Otan aivan vastakkaisen esimerkin. Kun Neuvostoliitto hajosi, yksi tämän
hajoamisen positiivisia puolia oli todellisten elämäkertojen
vapautumi nen. Neuvostoliitossa jokaisen piti kirjoittaa elämäkertansa,
lukuisia kertoja, hakiessaan erilaisia dokumentteja, pyrkiessään
komsomoliin, puolueeseen jne. Kaikki tiesivät millainen elämäkerran
piti olla: vanhempani olivat köyhiä talonpoikia tai työläisiä,
itse olen kasvanut ankeissa oloissa mutta voittanut vastoinkäymiset
ja toiminut aina puolueen ohjeiden mukaan, myös puolisoa valitessani.
Esimerkki tekstistä (karkea käännös) “Keväällä 1942 tulin eturintamasta niin kuin jo kirjotin
pelkkää luuta ja nahkaa ja siinä sitten mies pyytää
eroa sanotaan että hän sotii, minulla on vielä surua ja
vielä mies jätti, en syö mitään julistin itselleni
nälkälakon itksen vaan, sisko veera sanoo mutta tee nyt jotain
jotta pysyisit elossa, muuten jätä lapsesi minulle. Sattumalta
tulin varka vasiljevalle asuntoon, ja hänellä seisoivat puna-armeijalaiset
meidän sotilaat minä jäin istumaan ihmisten kanssa. Pyysivät
pöydän ääreen, ja laulavat ja tanssivat sotilaiden
kanssa, naiset siellä oli myös, kaikki pitävät hauskaa
pilkku mutta minä kun kohottivat lasia muistin omaa rakasta miestä
ja ajattelin minne olen joutunut ja miksi minulle nämä juhlat
ja sitten ryhdyin kamalasti itkemään.” (s 175)
Päivärinta Tänä syksynä ilmestyy uusintapainos Pietari Päivärinnan,
1800-luvulla eläneen kansanmiehen omaelämäkerrasta. Se oli
kirjoitettu kilpailuun jonka Päivärinta voitti. Tosin hän
sai vain toisen palkinnon koska katsottiin että rahvaan mies ei voinut
olla noin sivistynyt ja refleksiivinen kuin Päivärinta oli. Katsottiin
että sen oli täytynyt salanimellä kirjoittaa joku pedagogisessa
tarkoituksessa. Mutta näin ei ollut vaan elämäntarina oli
ja on aito. Ja taas kerran, vaikka se voisi olla jossain kohdin vähän
perinpohjaisempi ja vähemmän tiivis niin meillä ei ole mitään
ongelmaa sen ymmärtämisessä.
Eli, päätän tämän esitykseni yksinkertaiseen
mutta (sosiologisesti) rohkeaan väitteeseen: omaelämäkerta
on jotain ihmisluonteeseen kuuluvaa, universaalia, meille kaikille yhteistä,
jonka avulla voimme tehdä itsemme toisillemme ymmärrettäväksi.
Näin olemme tehneet jo vähintään 50 000 vuoden ajan,
ehkä jopa 100 000 vuoden ajan. Ja tulemme tekemään niin
kauan kuin olemme olemassa, yrittivät sosiologit ja kirjallisuuden
tutkijat kuinka parhaansa tämän kiistämiseksi.
Kirjallisuus:
Philippe Lejeune Geoffrey Miller (2000) Catherine Millet (2001) Pietari Päivärinta (2002) Svante Pääbo (2001) Paul Ricoeur J P Roos (2000) John R Searle (2002)
Alkuun |