Raija Julkunen:
Kuusikymmentä ja työssä. SoPhi, Jyväskylä 2003.
Raija Julkunen on yksi
tunnetuimpia ”vanhemman” polven (s. 1944) yhteiskunta/sosiaalipoliitikkojamme,
jonka julkaisuvauhti on vain viime vuosina kiihtynyt ja laatu parantunut. Hän
on aina ollut perusteellinen ja ahkera; viime aikoina hänestä on tullut myös se
suomalainen sosiaalipoliitikko jota kannattaa kuunnella jos haluaa ymmärtää
mitä on tapahtumassa. Hän myös ollut herkkä teoreettisille muutoksille, ja
seurannut erilaisia virtauksia sortumatta pahimpiin ylilyönteihin. Niinpä hän
on toki konstruktionisti, mutta onnistuu
olemaan sotkeutumatta konsepteissaan niin kuin innokkaimmille tahtoo käydä. Eli
Raija Julkunen osaa käyttää myös järkeään ja harkintakykyään.
Ei tosin aivan aina: esimerkiksi
Paavo Lipponen sai hänet vedettyä mukaan EMU-hankkeen takuunaiseksi ja
sosiaalipoliitikoksi joka vilkutti hankkeelle vihreää valoa, niin ettei
kansanäänestystä tarvinnut järjestää. Luulenpa, että moni muukin kuin minä
ajattelee nyt Ruotsin kansanäänestyksen jälkeen, että olisi ollut kiva päästä
äänestämään tästäkin asiasta., sen sijaan että puolueet ja Paavo Lipponen
saivat tehdä tästä päätöksen meidän puolestamme. (Ja viimeistään Ruotsin
kansanäänestys tietysti osoitti huuhaaksi sen että a) Suomi olisi ollut
sitoutunut EMU:un jo EU-äänestyksessä ja b) että EMU kriteerejä oli ehdottoman
pakko noudattaa. Kumpikin väite oli vain suomalaista nöyristelyä esivallan
edessä, kuten ruotsalaisten toiminta osoittaa)
Paitsi julkaisuja
Julkunen on mukana myös lähes lukemattomissa tutkimushankkeissa, joista
ulkopuolisen on mahdoton pysyä perillä.
Teos perustuu ”Ikä, työ ja sukupuoli” tutkimushankkeen puitteissa kerättyyn 56-64-vuotiaita
työntekijöitä koskevaan haastatteluaineistoon. Tutkimushankkeen (ja kirjan) lähtökohtana
oli sen ihmettely, miten samanaikaisesti vanhuutta lykätään mahdollisimman
pitkälle (vanha on nykyään yhtä kuin
sairas tai liikuntakyvytön yli 80-vuotias) niin työelämässä vanhuus tulee eteen
yhä aikaisemmin. Tämä onkin todella kiinnostava ja tärkeä ongelma. Tämän
lisäksi Julkunen pohtii kirjassaan yleisesti ikäkokemusta ja asettaa myös
itsensä alttiiksi pohtimalla omaa suhdettaan ikääntymiseen, työhön, eläkkeelle
menoon. Kirjasta löytyy monia henkilökohtaisia paljastuksia, joita ei olisi
uskonut Raijan itsestään kertovan.
Itselleni kirja oli
kahdella tavalla erityisen mielenkiintoinen, sen lisäksi että tapanani on ollut
lukea mitä Raja Julkunen kirjoittaa. Ensinnäkin siksi, että olen itse saman ikäinen kuin Julkunen
(puoli vuotta nuorempi …) joten monet kirjan teemat koskettavat suoraan myös
minua. Toiseksi minua kiinnostaa nähdä miten järkevä konstruktionistisesti
suuntautunut sosiologi pohdiskelee aivan konkreettisesti ruumista, ikää ja
muita tällaisia varsin arkisia ja sanoisinko biologisia aiheita. Usein kun
nykysosiologit kirjoittavat teoreettisesti ruumiista, niin tuloksena on pelkkää
sotkua. Mutta kun täytyy yrittää pysyä niin sanotusti tosiasioissa ruumiista,
niin tilanne on toisaalta helpompi, toisaalta kinkkisempi. Ei voida kirjoittaa
ihan mitä tahansa (paitsi jos onnistuu kirjoittamaan niin epäselvästi ja
sotkuisesti ettei lukija edes ymmärrä) koska meillä on aina mahdollisuus arvioida
itse väittämien mahdollista totuusarvoa. Itselleni erityisen kiinnostavaa on tietysti
pohtia Julkusen tekstiä evoluutioteoreettiselta kannalta. Viime aikoina olen
saanut vastata melko usein kysymykseen: ”mutta mitä hyötyä
evoluutioteoreettisesta näkökulmasta oikein on sosiologialle?” (Roos &
Rotkirch 2003) Jos kerran on niin, että ihmisissä on ominaisuuksia, jotka ovat
olleet suhteellisen pysyviä vähintään 100 000 vuoden ajan, niin mitä
käytännöllistä ja teoreettista arvoa sellaisella tiedolla on, vaikka se olisi
tottakin? Sehän ei muuta mitään, kysyjät huomauttavat.
Väittäisin, että Julkusen
kirja tarjoaa tässä suhteessa aika mukavan vertailukohteen tai näkökulman
kahteen peruskategoriaan, ikään ja sukupuoleen, joilla kummallakin on vahvat
sosiologiset ja biologiset kytkennät. Kirjassa on aika monta väittämää ja
oletettua syysuhdetta (esimerkiksi naisten ikääntymisestä ja repsahtamisesta)
jotka ovat sosiologeille hyvin tyypillisiä. Yritän tässä näyttää missä kohden
Julkusen olettamukset poikkeavat evoluutioteoreettisista tulkinnoista ja mitä
merkitystä sillä olisi, että samaa ongelmaa pohditaan myös evoluutioteorian kannalta.
Jos vedän hiukan mutkia
suoraksi, niin Julkusen tarkastelun pääväittämä on, että ikääntyminen sosiaalisena
konstruktiona on monella tapaa epäreilu prosessi, varsinkin naisille.
Yhteiskunta suhtautuu ikääntyneisiin tavalla joka on torjuvaa, syrjivää,
väheksyvää, nöyryyttävää. Pahinta on että me kaikki olemme mukana tässä
prosessissa ja että naiset itse tekevät suurimman osan siitä konstruktiosta,
jossa naiset eniten häviävät. Varsinkin suhde ruumiiseen on todellinen
noidankehä. Tilalle Julkunen tarjoaa mahdollisuutta konstruoida ikänsä toisin,
mahdollisuutta nähdä työssä positiivisia piirteitä, löytää ikääntymisestä
etuja, siis toisenlaista kulttuurista konstruktiota. Vaikka usein hän kyllä vain
toteaa tilanteen eikä ryhdy selittelemään tai tulkitsemaan. ”Iän voisi sanoa
väreilevän yhteisössä – sitä ei ikään kuin pääse pakoon” on hienosti ilmaistu!
Evoluutioteoreettinen
näkökulma ottaisi nähdäkseni paremmin huomioon elämän sellaisena kuin se on ja
toisaalta välttäisi pahimmat toiveajattelun, moralisoinnin ja synkistelyn. Se,
miten ihmiset ikääntyvät ja se, miten he vanhenemisensa kokevat, ovat osittain myötäsyntyisiä
dispositioita, eli sopeutumia, joiden kulttuuriset ilmenemismuodot vaihtelevat mutta eivät
sattumanvaraisesti. Missään yhteiskunnassa ei pidetä vanhaa, ryppyistä
tai sairasta ruumiista kauniina ja kaikissa kulttuureissa ihaillaan nuoruutta,
symmetrisyyttä ja terveyttä (Buss 1994). Tämä näkyy sekä yleisissä kauneusihanteissa että
henkilökohtaisissa seksuaalisissa valinnoissa (ks. esim Miller 2001).
Evoluutioteoria kohdistuu tietenkin paljon muuhun kuin ulkonäköön: esimerkiksi
perinnöllisen älykkyyden osuus vaihtelee mielenkiintoisesti nuoren ja vanhan
ihmisen kohdalla (Jokela 2003) ja sukupuolten väliset kuolleisuuserot johtuvat
todennäköisesti äitien ja isoäitien alun perin tärkeimmästä merkityksestä
lastensa selviytymisessä (Hrdy 1999, Campbell 2002). Korostettakoon muuten, että evoluutio ei
tietenkään ”ota kantaa” kenenkään puolesta, paitsi ehkä jälkikasvun, jonka
eloonjäännistä kaikki viime kädessä riippuu. Jos kukaan ei huolehdi lapsista,
niin iällä tai ulkonäöllä ei ole pahemmin merkitystä.
Mielestäni olisi kiinnostavaa kysyä, miten nämä perusadaptaatiot toimivat
nyky-yhteiskunnassa ja miten ne joskus johtavat ihmiset ongelmallisiin
tilanteisiin (vaativat miehiltä miehuuden osoituksia joka voi ahdistaa heitä ja
toisaalta kieltävät naisilta seksuaalisuuden silloin kuin he sitä haluaisivat
tai eniten tarvitsisivat; nuorille naisillehan ongelma on pääasiallisesti se,
että seksiehdotuksia tulee liikaakin; miehet taas voivat joutua tilanteisiin,
jossa seksi on suorastaan poissuljettua).
Julkunen väittää: ”käsitän
ihmiset ruumiillisesti olemassa oleviksi, ruumiillisiksi subjekteiksi ja
lähestyn ikää ruumiillisesti elettynä ja koettuna asiana. Ruumiskäsitykset
jaetaan usein materialistis-naturalistisiin ja konstruktionistisiin. Tässä
kirjassa ei ole tarvetta valita näiden väliltä.”
Tosiasia on, että
Julkunen tekee hyvin selkeän valinnan: hän kääntää selkänsä selityksille, jotka
olisivat luonteeltaan ”materialistis-naturalistisia” eli biologisia. Hänelle
”Ikä, kuten sukupuolikin on ero, joka tuotetaan”.
Tästä olen Julkusen
kanssa eri mieltä. On selvää, että ikään ja sukupuoleen liittyviin erotteluihin
voidaan yhteiskunnallisesti vaikuttaa, mutta itse perusero on todellinen eikä
missään mielessä puhdas
kulttuurinen konstruktiomme. (Minulle sosiaalisen konstruktionismin
määritelmäksi riittää se, että ilmiö on olemassa vain siksi että olemme sen
yhteisesti tai ryhmässä kulttuurisesti määritelleet eroksi, kun taas
ei-konstruktionistit painottavat sitä, että eroja ei voi ”tuottaa” tai poistaa
miten sattuu, tai pelkästään ns. yhteiskunnallisten lainalaisuuksien puitteissa.)
Naisruumista
kirjoittaessaan Julkunen on raadollisimmillaan. Siinä missä miehet valittavat
kaljua ja suorituskyvyn alenemista niin naiset vihaavat ruumistaan ja sen
rupsahtamista; kun taas ”hyvin säilymisestä” puhuminen koetaan suorastaan
loukkauksena. Toisaalta haastatellut naiset tuntuvat sen myös hyväksyvän,
paremmin kuin asiasta kirjoittaneet tutkijat, Julkunen mukaan luettuna. Erona
on juuri se, että sosiologin on niin vaikea hyväksyä ”luontoa”, so.
luonnollista ikääntymistä. Itsensä kaunistaminen on selkein esimerkki ruumiin
muokkaamisesta jota ihmiset ovat harrastaneet tuhansia vuosia. Kyse ei ole siis
mistään uudesta asiasta. (Pikemminkin se, että naiset voivat vapaasti olla
ilman ”toisia kasvoja” julkisuudessa, on uutta. Itsekin kartan ”luonnottoman”
meikattuja tai vahvasti tuoksuvia naisia, varsinkin lähemmissä kontakteissa.)
Vielä kiinnostavammin
asia tulee esille kun Julkunen puhuu ”heteroseksuaalisesta ikämatriisista”. Miehet
kertovat haastatteluissa että ”minun ikäiset naiset ovat vanhoja akkoja”, mikä
on melko objektiivinen havainto.
Julkuselle tämä on kuitenkin ikädiskurssia ja tässä hän myös turvautuu populaaripsykologian
selitysmalleihin: se että miehet vaihtavat nuorempiin johtuu
ikääntymisen kauhusta, uuden energian etsimisestä, nuorekkuuden todistamisesta,
kuoleman torjunnasta. Evoluutioteoreettinen (osa)selitys olisi sen sijaan, että miehet
keskimäärin tuntevat enemmän vetovoimaa reproduktiivisessa iässä oleviin
naisiin ja että tämä tunne joskus johtaa suuriinkin elämänmuutoksiin. On myös
ymmärrettävää, että ’ensimmäisen vaimon’ asemasta puhuva tuomitsee tällaista miesten
– ja nuorten naisten - käyttäytymistä. Sosiologihan voisi tietysti myös kysyä kuinka
yleistä ”vaihtaminen nuorempaan” todella on ja onko se lisääntynyt
historiallisesti. Ilmeisesti on niin, että ikäerot ovat pikemminkin supistuneet
historiallisesti ja että juuri nykyään samanikäisten pitkäaikaiset avioliitot
ovat yleisimpiä.
Pohtiessaan Rainer
Erlundin kohtaloa, Julkunen toteaa että ”tämä on yksi esimerkki siitä, miten
ruumiillisuutta korostavassa kulttuurissa eettinen (so. se että Erlund
sopimattomasti yritti lähestyä nuoria tyttöjä) pyrkii estetisoitumaan (jos
Erlund olisi ollut komea ja nuorekas niin asia olisi ollut hyväksyttävämpi).
Kaunis on hyvää, ruma pahaa.”
Tässä on ehkä paras
esimerkki sitä, miten sosiologi ajattelee suhteessa biologiseen. Nuoruuden ja
kauneuden voidaan katsoa olevan seksuaalisen valinnan kannalta keskeinen merkki
siitä, että henkilö on terve ja lisääntymiskykyinen. Darwinin seksuaalisen
valinnan teorian mukaisesti naaraat valitsevat koiraat jotka heidän kannaltaan
tarjoavat parhaat geenit ja/tai hyvän huolenpidon, so. varmuuden jälkeläisten
eloonjäännistä. Naisen kannalta on siis rationaalista valita vanhempi mies,
mutta ei liian vanha. Naisen kannalta on aivan eri asia, lähestyykö häntä
kolmekymppinen, rehellinen, naimaton ja urheilullinen mies tai kuusikymppinen,
naimisissa oleva ja valehteleva mies. Ei ole kovin kummallista, että
yhteiskunta näkee tämän asian nuoren naisen silmillä. On ilmeistä että Darwinin
seksuaalisen valinnan teoria on liian yksinkertainen ja sitä on viime aikoina
kehitelty merkittävästi, mutta perusidea on kuitenkin melko varmasti järkevämpi
kuin sosiologinen ”eettinen estetiikka”.
Vastaava hauska esimerkki
tulee kun Julkunen viittaa Sennettiin ja Rortyyn. Ihmiset eivät voi ottaa itseään vakavasti kun
tietävät, ettei ole lopullisia sanastoja. Tutkija edustaa tässä ironian huippua
koska hän hallitsee sujuvasti erilaisia sanastoja ja saattaa samastua huipulta
katsoviin, alahaalta katsoviin tai sivulta katsoviin. Julkunen uskaltautuu tätä
lempeän(itse)ironisesti epäilemään, eli ajattelee että ihmiset sittenkin
ottavat itsensä aivan
vakavasti eivätkä ole rortylaisia ironikkoja. Näinhän tietysti juuri on: ironia
on yksi kaikkein vaikeimpia strategioita, kuten jokainen sitä yrittänyt hyvin
tietää. Toisaalta se on tietysti merkki älykkyydestä ja sellaisena seksuaalisenkin
valinnan väline.
Toinen mielenkiintoinen
esimerkki on ikääntymisen ja jaksamisen suhde. Kummatkin ovat Julkuselle samanarvoisia kulttuurisia
konstruktioita. Kuitenkin on selvää, että siinä missä ikääntyminen on ainakin
osittain ”luonnollista”, niin työssä jaksaminen on paljon vahvemmin
sosiologinen ilmiö joka liittyy työn luonteeseen, työtahtiin ja työn
organisaatioon ja ihmissuhteisiin työssä. Toisin sanoen, niiden päällekkäisyys
ei ole niinkään kaksien kulttuuristen merkitysten päällekkäisyyttä kuin kiinnostava
biologis-sosiologinen yhteys, joka osoittaa kuinka tärkeää olisi että
sosiologit olisivat myös evoluutiolukutaitoisia. En tarkoita että sosiologin
pitäisi ryhtyä biologiksi, mutta hänen pitäisi olla jotenkin tietoinen siitä,
millaiset selitykset ovat mahdollisia ja millaiset eivät.
Samoin, kun Julkunen
pohtii työssä pysymistä ja ihmisten omia selityksiä niin syitä on neljänlaisia:
ihmisellä on tuuria, ihminen on ansainnut sen (tietoista toimintaa, sisua,
itsestä huolehtimista), ihmisellä on määrätynlainen luonne (Julkunen kutsuu
tätä identiteetiksi mutta entä jos kyse onkin biososiaalisesta habituksesta?)
ja neljänneksi työ itse on luonteeltaan mielenkiintoista ja tärkeää. Siis taas
kerran työssä pysymistä määrittävät sekä sosiologiset että biologiset tekijät,
toisiinsa kietoutuneina. Miksi tämä on niin vaikea myöntää? Miksi sosiologi haluaa
sulkea silmänsä ei-sosiologisilta selityksiltä?
Yksi selvä
”biologis-sosiologinen” ongelma Julkusen
aineistossa on: miehet ovat naimisissa
ja heillä on pieniä lapsia kun taas naiset ovat eronneita ja lapset ovat
vanhempia. Tämä huomattiin vasta kun ryhdyttiin haastattelemaan. Julkunen
viittaa siihen että ero on olemassa todellisuudessakin mutta ei näin jyrkkänä.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tavoitteena on saada aineistosta kaikki mahdolliset
olennaiset ryhmät esiin. Naimisissa olevia, työssäkäyviä naisia varmasti on
(esimerkkinä Julkunen itse) ja jos on niin, että pienet lapset saavat miehet
jatkamaan työssäkäyntiä, niin tämähän on merkittävä tulos! Tiedän että
esimerkiksi Jorma Ollila on ankarasti paheksunut työpaikkansa pienten lasten
iäkkäämpiä isiä, koska näistä tulee liian perhekeskeisiä ja lapsilleen
omistautuvia, siis huonoja työntekijöitä. Entä jos olisikin päinvastoin (itse
olen kokenut näin, että vasta uudet pienet lapset saivat minut suhtautumaan
tutkimuksen tekoon vakavammin ja inhoamaan tyhjänkirjoittajia ja turhia
koukerointeja)?
Eläkkeellemenohan on
tietenkin mitä suurimmassa määrin sosiaalinen konstruktio, mitä Julkunen ei taas
oikein huomaa pohtia (kun kaikki on konstruktiota, niin eroa konstruoidun ja
ei-konstruoidun välillä ei voi tehdä …). Juuri siksi siihen liittyy myös
esimerkiksi häpeän tunteita, koska se merkitsee luovuttamista, lopettamista,
menetyksen tunnustamista, pakottamista lopettamaan vaikkei haluaisi jne.
Oli myös erittäin
mielenkiintoista, että kenelläkään haastatelluista ei ollut hoivavelvoitteita
(omaisia) jotka kilpailivat ansiotyön kanssa. Julkunen olettaa tämän johtuvan
siitä, että ihmiset joilla tällaisia on, luopuvat työelämästä, että toisin
sanoen hoiva voittaa aina työnteon. Näin saattaa olla, mikä tietenkin tekee
ongelmalliseksi sen että tähdätään samanaikaisesti työssäolon pidentämiseen ja
vanhenevan väestön omaishoidon lisäämiseen. Se ei ole toimiva yhtälö, toisin
kuin – kunnallisen lastenhoidon seurauksena - omien lasten hoitaminen.
Julkunen kirjoittaa hyvin
ja tietää mistä kirjoittaa. Hänellä on vain yksi aika iso sokea piste, mutta
sen hän jakaa monien muiden sosiologien kanssa.
Julkuselle tämä sokea piste ei kuitenkaan johda umpikujaan, kun
useimmissa tapauksissa se on sosiologien tekstissä täysin näkymätön musta aukko
joka imaisee olennaisen sisäänsä ja jättää jäljelle tyhjiä kuoria. Julkusen
kirjaan pieni biologinen sivistys olisi tuonut vain mukavan lisän ja tärkeän
syvennyksen – ja ehkä karsinut joitakin melko turhia erehdyksiä.
.
Lähteet
Buss, David (1994) The evolution of desire. Strategies of
human mating. New York, Basic Books
Campbell, Anne
(2002): A mind of her own. the evolutionary psychology of women. Oxford, Oxford
university press
Hrdy, Sarah
Blaffer (1999): Mother nature. Natural
selection and the female of the species. Chatto & Windus, London
Jokela, Kimmo
(ilmestyy): Toiminta ja käyttäytyinen –
yhteiskuntatieteiden sielu ja ruumis.
Miller,
Geoffrey (2000): The mating mind. How sexual choice shaped the evolution of
human nature. London, Random House