J.P.Roos
KAKSI ELÄMÄÄ, KAKSI ISÄÄ
Isäni
Isäni oli viime vuosisadan lopulla syntynyt, sydänvammainen
(yksi infarkti kaksi vuotta syntymäni jälkeen, toinen
lähes
kohtalokas kun olin 12-vuotias ja kolmas joka johti kuolemaan kun olin
19 vuotta), rauhallinen, har maatukkainen, sopusuhtainen (ei laiha
eikä
lihava), silmälasipäinen, turval linen ylemmän
keskiluokan
isä. Isälläni oli minun muistissani hitaat rauhal liset
liikkeet, miellyttävä ääni, ironinen puhetapa,
paksusankaiset
silmälasit, valkoinen paita, harmaat teryleenihousut. Isä oli
insinööri, mutta monipuolisesti sivistynyt
(nykyäänhän
sellaisia ei ole), kielitaitoinen ja luki paljon. Muistan
säännölliset
kotiintuloajat, yhteiset illat ja viikonloput, sunnuntailounaat,
päivälliset
kello viisi, sunnuntaikävelyt, musiikin kuuntelun (Sibelius,
Beethoven
erityissuosikkeina), kesämökin pakolliset työt isän
apuna. En juurikaan kokenut isän puutetta, sen sijaan lapsena
kylläkin
yksinäisyyttä, joka ei kohdistunut mitenkään
erityisesti
isään. Mitä vanhemmaksi isä tuli, sitä
enemmän
hän oli läsnä: viimeiset vuotensa hän oli
eläkkeellä
ja teki töitä kotona.
Isäni oli syntyessäni 53-vuotias.
Hänellä oli tuolloin jo neljä lasta, kolme
edellisestä
avioliitosta (kaksi poikaa ja yksi tytär) joka oli
käytännössä
päättynyt 1930-luvun lopussa (vaimo kuoli pitkään
sairastettuaan
1942 ja yksi, sisareni, toisesta avioliitosta. Perheeseen syntyi
vielä
yksi lapsi v. 1951, isäni 60-vuotispäivän tienoilla.
Meitäkin
oli siis kaksi poikaa ja yksi tyttö. Isäni kuoli vuonna 1964,
vajaan kuukauden sen jälkeen kun olin valmistunut ylioppilaaksi.
Kunnioitin ja rakastin isääni, joskin muistan
hyvin tietyt säröt jotka syntyivät äidin ja
isän
ristiriidoista ja isän haluttomuudesta joutua äidin
suuttumuksen
kohteeksi (vieläkin muistan kun hän rikkoi teekannun ja sanoi
minulle että tätä ei sitten pidä kertoa
äidille).
Mutta isä oli erittäin lojaali lapsilleen ja asettui aina
kaikissa
olennaisissa asioissa minun puolelleni äitiä vastaan, joka
ajatteli
enemmän itseään tai sitten joitakin
kurinpitoperiaatteita
("lapsille ei pidä antaa kaikessa periksi", esim. kirjastokorttia
kun nämä ovat liian pieniä; tämän keskustelun
muistan hyvin).
Isäni oli varsin urheilullinen ja esim. innokas
hiihtäjä.
Hänen ensimmäinen infarktinsa johtuikin ilmeisesti juuri
pitkästä,
rasittavasta hiihtoretkestä kylmässä ilmassa ja
vielä
sen jälkeisestä avannossa käymisestä, joka kuului
hänen
ohjelmaansa joka maanantai. Minun lapsuudessani tästä olivat
jäljellä enää pitkät hitaat (olen varmaan
oppinut
isältä kävelemään hitaasti!) kävelyt,
joita
hän harrasti viikonloppuisin sekä iltaisin ennen nukkumaan
menoa.
Muuten isä ei juuri leikkinyt kanssani eikä harrastanut
mitään itselleni tyypillisiä fyysisiä leikkejä
(kuten ilmaan heittelyä, kilpaa juoksemista tai pikku nahistelua).
Minun muistikuvani lapsena hänestä liittyvät
rauhallisuuteen,
kirjoihin, musiikkiin, keskusteluihin aamulla
teepöydässä,
sunnuntai-aamun yhteisiin lehdenlukuhetkiin hänen
sänkynsä
jalkopäässä. Myöhemmin mukaan tulivat rahaongelmat.
Perheen omaisuus jäi Viipuriin, asuimme vuokralla 1960- luvun
taitteeseen,
isä joutui tuolloin ostamaan asunnon samalla kun meni
eläkkeelle:
tulot pienenivät, menot lisääntyivät. Kolmen lapsen
koulumaksut olivat myös raskas menoerä ja isä joutui
tekemään
erilaisia käännös- ym. töitä kotona jatkuvasti
kuolemaansa asti. Hän ei varsinaisesti ollut toimetto mana/vapaana
eläkeläisenä päivääkään. En
muista
että hän olisi koskaan valittanut meille tai edes jotenkin
vihjannut
että olisi halunnut elää jotenkin toisin (kun taas
äiti
pohdiskeli menetettyjä vaihtoehtojaan hyvinkin usein).
Olisin siis voinut menettää hänet niin
pienenä,
etten muistaisi mitään (veljeni muistot isästä ovat
hyvin vähäisiä, vaikka hän oli isän kuollessa
12- vuotias). Isä ei enää koskaan ensimmäisen
infarktin
jälkeen kokenut olevansa terve, täysissä ruumiin
voimissa
oleva mies, kuten hän koki olevansa aivan muutamia
päiviä
ennen ensimmäistä kohtaustaan. Hän kirjoitti
velipuolelleni
(29.1.47) käyneensä juuri
lääkärintarkastuksessa
ja olevansa valmistautunut vanhenemiseen vähän kerrallaan,
"viivytystaisteluun"
vanhenemista vastaan, jonka tunnusmerkkejä ovat "hidas
perääntyminen,
hyvin varustettuna ja hyvässä järjestyksessä, aina
edeltäpäin varmistettuihin asemiin". Ensimmäinen kirje
velipuolelleni
(2.3.47 Eiran sairaalasta) sydänkohtauksen jälkeen olikin
sitten
todella synkkä. "Kun äskettäin kirjoitin sinulle kuinka
hyvin olin varustautunut viivytystaisteluun vanhuutta vastaan, unohdin
lisätä, että onnistuminen riippuu siitä, ettei
vihollinen
pääse yllättämään. Nyt on vihollinen
yllättänyt
ja iskenut oikein pahasti puolustuslinjan arimpaan kohtaan,
verenkiertojärjestelmään".
Isän itseluottamus oli kokenut vakavan kolauksen ja selvä
masennus
leimasi toipilasajan kirjeitä. Toipuminen kesti tavallista
kauemmin,
sillä hän sai kuukauden ensimmäisen infarktin
jälkeen
toisen. Tuohon aikaan levättiin myös sydänkohtauksen
jälkeen
todella pitkään: isä pääsi sairaalasta pois
vasta
huhtikuun puolessavälissä kun ensimmäinen kohtaus oli
ollut
helmikuun lopulla.
Toisen kerran isä sai vakavan sydänkohtauksen
1950-luvun
lopussa Raumalla. Silloinkaan hän ei ottanut huomioon selviä
oireita vaan yritti hoitaa sovitut tehtävät loppuun asti.
Isän taustat
Lapsuudesta asti olen yhdistänyt taustani karjalaisuuden
(Viipuri) ja pohjalaisuuden (Vöyri, Vaasa) väliseen
vastakkaisuuteen:
vasta paljon myöhemmin oivalsin että isä ei ollut
viipurilainen
(kun taas äidillä oli vahva viipurilaisidentiteetti)
eikä
pohjalainenkaan (vaikka hänen tarinansa liittyivätkin usein
Pohjanmaalle)
vaan pikemminkin varsinaissuomalainen. Isän tausta oli muutenkin
hyvin
monipuolinen: hän oli ruotsinkielinen/täysin kaksikielinen,
mutta
puhui kanssani suomea, hän oli oikeistolainen liberaali (en
koskaan
saanut täyttä selvyyttä siitä kuinka paljon
liberaali
ja kuinka paljon oikeistolainen) hän oli syntynyt Varsinais-Suomen
ja Pohjanmaan rajoilla, kasvanut Vöyrissä ja
Kemiössä,
työskennellyt Vaasassa, mutta viettänyt lähes 10 vuotta
ennen Helsinkiin tuloaan Viipurissa ja epäilemättä
jossain
määrin karjalais tunut. Itselläni ei ole juurikaan
mitään
suhdetta näihin isän taustoihin: olen identiteetiltäni
vahvasti
helsinkiläinen ja kak sikielinen jolle suomi on vahvempi kieli.
Kielellisesti
olen ollut lähes yhtä liikkuva kuin isä (hän osasi
venäjää paremmin kuin minä, kun taas minä
osaan
ranskaa paremmin kuin hän, englannin hän oppi lukemalla
kirjoja
kun taas saksa oli koulusta opittu (minulla oli päinvastoin),
hän
puhui enimmäkseen suomea, mutta hänen äidinkielensä
oli ruotsi). Sen sijaan Suomessa olen liikkunut paljon
vähemmän
kuin isä joka vietti ensimmäiset 50 vuottaan Eurajoella,
Vöyrissä,
Kemiössä, Helsingissä, Vaasassa, ja Viipurissa.
Tämän
takia isän kieli-identiteetti oli vähintäänkin
epämääräinen,
aivan kuten itsellänikin. Isäni isä oli suomenkielinen,
mutta äiti ruotsinkielinen. Heidän kotikielensä oli
aluksi
suomi ja sitten ruotsi (Kemiö oli täysin ruotsinkielinen
paikka),
mutta isä kävi ruotsinkielisen kansakoulun ja suomenkielisen
oppikoulun. Isän vaimo oli ruotsinkielinen ja perheessä
puhuttiin
ruotsia. 1930-luvun Viipurissa pojat pantiin kuitenkin suomenkieliseen
kouluun ja isä puhui lasten kanssa suomea: minulle oli
yllätys
että isän kirjeenvaihto veljeni kanssa oli suomenkielinen.
Toisaalta
muistan kuinka kerran hämmästyin kun sisarpuoleni puhui
ruotsia
veljeni kanssa: olin kuvitellut heidät molemmat aivan
suomenkielisiksi.
Isästä muistan jotenkin paljon pysyvämmän
perussuhtautumisen, rauhallisuuden ja lojaalisuuden kuin
äidistä.
Äiti oli luonteeltaan paljon särmikkäämpi kuin
isä
ja näytti myös tunteitaan avoimemmin. Ongelma on se,
että
muistan tällä hetkellä paljon paremmin äidin
negatiiviset
tunteenilmaukset kuin hyvän tuulen ja mukavat hetket ... Mutta
isänkään
kanssa ei päässyt oikein läheiseksi, jo
ikäsyistä.
Hänestä ei saanut mitään liikuntamallia (sen sijaan
hän opetti kyllä möyrimään puutarhassa
klassiseen
porvarisperheen tapaan). Muistan kuitenkin jotkut isältäni
saamat
selkäsaunat (luultavasti kuitenkin äidin vaatimuksesta
annetut),
varsinkin sen viimeisen, jolloin olin ehkä 11-12 vuotias (asuimme
vielä lapsuudenkodissani, selkäsauna tapahtui kylpyhuoneessa,
isällä oli nahkaremmi): silloin isä oli todella
suutuksissaan,
mutta minäkin olin vihainen ja kieltäydyin alistumasta
jolloin
isä lopetti kesken.
Isän maailmankatsomus
Minua ja isääni erotti ennen isän
kuolemaa politiikka. Ilman sitä meille ei luultavasti olisi
juurikaan
tullut ristiriitoja: isä oli muuten suvaitsevainen, ei pyrkinyt
kovinkaan
jyrkkään kurinpitoon tai kotiintuloaikojen seuraamiseen,
suhtautui
ymmärryksellä teini-iän juopotteluihin ja hurjiin
juhliin
(kaikesta hän ei tietenkään saanut kuullakaan!)
Kompastuskivemme politiikka kalvaa minua edelleen:
isä
oli liberaali, sanan perinteisessä porvarillisessa/taloudellisen
vapauden
mielessä. Hän äänesti enimmäkseen kokoomusta
(ehkä
myös liberaaleja), mutta kannatti poliittista mielipiteenvapautta
ja demokratiaa, ymmärsi sosiaalidemokraatteja (tannerilaisia, ja
tunsi
myös monia) mutta katsoi myös että sosiaalidemokraatit
edustivat
liian luokkaetuja ajavaa politiikkaa, kun isälle taas kansakunnan
etu oli keskeinen. Kommunistit olivat hänelle
isänmaanpettureita,
joiden kanssa ei voinut olla missään tekemisissä.
Neuvostoliitto
oli hänelle vihollinen, jonka nöyristely suututti
häntä.
Niinpä Kekkonen oli isälle vaarallinen
myötäjuoksija,
myöntyväisyysmies, omia valtaetujaan ajava poliitikko.
Isän
mielestä oli onnetonta että Kekkonen voitti Fagerholmin, joka
olisi ollut paljon luotettavampi isänmaanystävä, vaikka
olikin sosialidemokraatti.
Isän taloudellinen liberalismi oli hyvin individualistista
laatua. Hän vihasi sääntelyä, veroja ja maksuja,
mutta
ei nähnyt esimerkiksi vapaan markkinatalouden
synnyttävän
mitään uhkaa yksilölle. Hänen ihanteensa oli vapaa
pientuotanto omilla maapalstoilla, se mitä hän itsekin
harrasti
ja kuvaili lyyrisesti vuosikymmenen lopulla viljelys toimintaansa
kesämökillään.
Hän oli valmis kiertämään (laillisesti)
veroja
ja muita säännöksiä, mutta kuitenkin
tinkimättömän
rehellinen ammatissa ja yksityiselämässä (eräs
hänen
perussääntöjään oli ettei koskaan pitänyt
joutua kiitollisuudenvelkaan kenellekään). Muistan kuinka
hän
Valtion Viljavarastossa työskennellessään toi kerran
viikonloppuna
mukanaan hienon kiikarin maalle ja kertoi että joku japanilainen
kauppamies
joka havitteli kauppoja oli sen hänelle antanut. Minä
tietysti
innostuin ja sanoin että niin hieno kiikari täytyy ilman
muuta
ottaa vastaan, mutta isä sanoi että hän palauttaa sen
heti
maanantaina, sillä kysymyksessä olisi muuten lahjus. Hän
ei vain siinä neuvottelutilanteessa kehdannut loukata vastapuolta.
Nuorena isä oli toiminut
jääkärivärvärinä.
En muista että hän olisi kertonut miksi hän ei itse
lähtenyt
jääkäriksi: sen sijaan hän joskus vihjaili olleensa
1910-luvulla jonkin sortin sosialisti, mistä Venäjän
vallankumous
ja kansalaissota hänet paransivat. Hän joutui kiinni (jonkun
ilmiannosta) keväällä 1916 ja tuomittiin Shpalernajaan
jossa
hän ehti viettää vajaan vuoden ennen kuin helmikuun
vallankumouksessa
myös suomalaiset kansallismieliset vapautettiin. Hän kuului
koko
loppuikänsä ns. kalterijääkäreihin, joiden
viimeisiin
kokouksiin minäkin kerran osallistuin silloisen Motin
jääkärikabinetissa
isän kuoleman jälkeen.
Isän poliittisesta suhtautumisesta sotien
välisenä
aikana en - kuten sanottu - tiedä paljoakaan. Nyt kun entisen
Valpon
arkistot on avattu, olen ajatellut käydä niissä, mutta
en
ole vielä sitä tehnyt. Tiedän että isä on
allekirjoittanut
tuon ajan Schüller-oikeudenkäynnin eli Vaasan kirjapainon
tuhopolttoa
koskevan tunnustuksen (paperi on hänen arkistossaan) ja
osallistunut
Lapuan liikkeen kokouksiin. Mutta muistan myös hänen
kertoneen
kerran, kuinka jossain kokouksessa puhuja kiihkoili juutalaisia ja
vapaamuurareita
vastaan jolloin isä oli noussut ja ilmoittanut olevansa
vapaamuurari,
mutta silti isänmaallinen mies. Hän oli siis vapaamuurari,
vaikka
ei koskaan kertonut siitä mitään, enkä itse ole
saanut
koskaan mitään yhteydenottoja. Vapaamuurarit olivat varmasti
hänen hautajaisissaan mukana, mutta en kiinnittänyt
tähän
huomiota. Isä ihaili englantilaisia ja yksi hänen
sankareistaan
oli Churchill jonka valtavat ensimmäisen ja toisen maailmansodan
historiat
koristivat kirjahyllyämme. Sodan jälkeen Chruchillin paikan
peri
USA:n ulkoministeri Dulles, vapauden viimeinen varmistaja
lännessä.
Teoreetikkoihanne oli Röpke, jonka kapitalismin ja vapaan
kilpailun
ihannoinnille veti vertoja vain Hayek, jota isä tietenkin
myös
ihaili. Seuraavassa ote kirjeestä veljelleni (15.2.47)
"Hayek ... osoittaa
järkähtämättömällä
johdonmukaisuudella mihin olemme menossa jos nykyinen politiikan
kehityssuunta
saa jatkua. Kolmas tutkija ... on sveitsiläinen Wilhelm
Röpke,
jonka viimeisen teoksen Internationale Ordnung juuri luin. ... jos
pystyy
häntä seuraamaan saa nähdä koko aikamme
myllerryksen
kirkkaassa valaistuksssa ja näkee tien selvästi viitoitettuna
edessään. N:n häissä ollessani oli R:n kanssa
keskustelua
nykyisestä maailmantilanteesta. Kauhistuin sitä
hirvittävää
käsitteiden sekamelskaa ... sinä oli selvä esimerkki
Hayekin
väitteestä että nykyajan ihmiset ovat jo melkein
auttamattomasti
totalitäärisen, so. kommunistisen ja natsilaisen
propagandan
myrkyttämiä. ... sellaisesta vallastahan me
kaikki
nuoruudessamme uneksimme. Sen rinnalla demokraattis-parlamentaarinen,
vaivaloinen,
hapuileva, työläs ja vaikeatajuinen ja usein tuskastuttavan
hidas
asioiden kulku tuntuu ikävältä ... Aikamme suurin
repeämä
vallitsee niden välillä jotka haluavat hallita
totalitaarisesti,
turvautuen valtiolliseen poliisiin ja keskitysleireihin ja sensuurin
henkiseen
pakkopaitaan ja niiden, jotka vaikkakin vaivalloisesti ja hapuillen
edeten
uskovat lainalaiseen yhteiskuntajärjestykseen ja vapaisiin
vaaleihin"
Pisimmät poliittiset pohdiskelunsa hän esitti vuonna
1948 jolloin uhkaava maailmantilanne ja kommunistien uhkaava
aktiivisuus
Suomessa virittivät hänessä erittäin pitkiä
katsauksia
maailman tilanteesta Pitkä kirje pääsiäisenä
1948
kuvaa Yhdysvallat maailman vapauden viimeisenä
puolustuslinnakkeena
ja kommunistiset puolueet Stalinin nerokkaana keksintönä
jäytää
demokratioiden puolustusta sisältä päin.
Elintaso
Sotiin isä ei siis osallistunut. Hän oli 48-vuotias
kun talvisota alkoi ja työskenteli lisäksi
elintarviketeollisuudessa.
Mutta hän työskenteli rintaman lähellä eli
kumpienkin
sotien aikana Viipurissa, kummassakin tapauksessa lähtien vasta
viime
tingassa jättäen lähes kaiken jälkeensä.
Viipurissa isä omisti kesäpaikan aivan kaupungin
kupeessa, mutta myös äitini perheellä oli siellä
omaisuutta.
(Virka)asunto oli ilmeisesti varsin hyvin varustettu porvariskoti
hopeineen
ja taideteoksineen ja suurine kirjastoineen. Kirjoista muutamia oli
vielä
isän kirjanhyllyssä meidän kotonamme
Munkkiniemessä.
Helsinkiin tultuaan isä löysi vuokra-asunnon
v. 1939 valmistuneesta talosta Munkkiniemestä (joka on
nykyään
jo purettu, koska se jäi sodan vuoksi pari kerrosta sallittua
matalammaksi).
Isä osti 50-luvun alussa kesäpaikan (sitä ennen olimme
asuneet
kesäisin vuokralla tai täysi hoitoloissa Etelä-Suomessa)
ja meillä oli myös yksi katumme ensimmäisiä autoja
(kermanvalkoinen Rover 1951; siitä varmaan on peräisin oma
riippuvuuteni autoihin: tosin isä oli itsekin autojen harrastaja)
ja kirjastossa
oli siis jonkun verran kirjoja jotka olivat peräisin Viipurista,
esimerkiksi
epätäydellinen Maailmanhistoria, jota ahkerasti luin. Mutta
asunnon
hän osti vasta pakon edessä, kun
vuokrasäännöstelykausi päättyi.
Paikkoja jotka minun mielessäni liittyvät
isään
ei
ole kovin monta: Seurasaari, kesämökki Hiidenvedellä,
isän
työhuone kotona (ei enää olemassa), SOKn
pääkonttori
(muistan upean ala-aulan ja isän työhuoneen kolmannessa
kerroksessa),
Viipuri (valokuvina Viipurin myllyn pommituksista, jotka olivat
meillä
seinällä).
Meidän perheessämme (ehkä enemmän
äidin ansiosta, jolle Viipuri oli muutenkin se oikea kotipaikka)
vallitsi
myytti Viipurin ylellisestä elämästä: virka-autot,
suuret asunnot, palvelusväki, purjeveneet, hieno kesäpaikka
jossa
tenniskenttä Laatokan rannalla. Kun kysyin tätä
velipuoleltani
niin hän kertoi, että hänen mielestään
isä
eli ylellisesti edellisessä työpaikassaan Vaasassa, jossa
vaimon
perinnöllä oli ostettu auto ja vene, mutta että
Viipurissa
elettiin suhteellisen vaatimattomasti: kesäpaikka oli pieni ja
ahdas,
tenniskenttä itse metsään raivattu, purjevene pieni ja
halvalla
ostettu, ei omaa autoa jne. Hänen mielestään taas
isäni
Helsingin vuodet 1940- ja 50-luvulla olivat pyrkimystä
ylläpitää
30-luvun alun tasoa oloissa joissa se ei enää ollut
mahdollista:
auto, palvelija (vaikka äiti ei ollut töissä), teatterin
ja oopperan ensi-iltapaikat. Veljeni kertomuksesta voi
päätellä,
että isä aina eli jonkun verran yli varojensa ja kulloisenkin
asemansa. Hänen haaveenaan oli taloudellinen riippumattomuus,
mutta
erehdykset, huono onni ja historia tekivät yritykset tyhjiksi.
Isän kirjeet
Vuonna 1991 vietimme aloitteestani isän satavuotisjuhlia.
Tapasin tällöin ensi kertaa (!) joitakin sukulaisiani ja
elvytin
kontaktini vanhimpaan velipuoleeni, joka kaiken lisäksi on varsin
hämmästyttävästi isän näköinen.
Yllättäen sainkin sitten jouluna 1994
isästäni
paljon lisää tietoa kun velipuoleni (s. 1922) lähetti
minulle
paksun pinon isältä saamiaan kirjeitä vuodesta 1945
vuoteen
1963, jotka hän oli uudelleen lukenut satavuotisjuhlien
inspiroimana.
Nämä kirjeet olivat varsin infor matiivisia ja valaisivat
myös
paljon isäni persoonallisuutta, maail mankatsomusta sekä
jossain
määrin myös elämänvaiheita juuri oman syn
tymäni
jälkeen. Kirjeet olivat hyvin maailmankatsomuksellisia ja toivat
selvästi
esiin isän mieltymykset ja inhot: hän oli kuten jo sanoin
tiukka
vapauden ja ennen kaikkea vapaan markkinatalouden kannattaja, joka
vihasi
kommunismia (mutta myös natsismia "en koskaan voinut Hitleriä
ja natsismia sulattaa") ja sosialismia (jota hän piti ainoastaan
hitaammin
ja salakavalammin samaan kurimukseen johtavana aatteena), hän luki
paljon, sekä romaanikirjallisuutta että taloudel lista ja
filosofista
kirjallisuutta. Hänen suosikkejaan olivat tuolloin jo mainitut
Röpke,
Hayek, Chruchill, Russell ja Frans G Bengtsson ja hän siteerasi
mielellään
Goethea: "Der gute Mensch in seinem dunklen Drange ist sich des rechten
Weges wohl bewusst".
Isä pyrki kirjeillään ohjaamaan ja kasvattamaan
veljeäni, joka etsi tuolloin elämänuraa Ruotsista (minne
hän myös sitten jäikin). Kumpikaan vanhemmista
veljistäni
ei mennyt yliopistoon, mutta veli oli innokas keksijä. Isän
kirjeet
ovat täynnä erilaisten vaihtoehtojen pohdiskeluja erilaisista
työpaikoista, ja 40-luvulla isä ja poika kehittelivät
pitkään
yhdessä epäkeskoperiaatteella toimivaa heilurimyllyä,
josta
piti tulla heidän yhteinen rikkauden ja menestyk sen
lähteensä
(ehkä n. viidesosa kirjeenvaihdosta oli isän teknisiä
kommentteja,
piirroksia ym.), 60-luvulla taas juustoleikkuria. Heilurimyllyn
patentti
myytiin 1950-luvun alussa Englantiin 250 punnalla ja juustoleikkurista
isä ja poika saivat yhdessä n. 100 000 mk vuonna 1961,
nykyrahassa
siis n. 10 000 mk. Työtä ja vaivaa sen kehittämiseen oli
upotettu valtavasti.
Isä antoi veljelleni neuvoja vaimon hankinnassa. "Jos tuot
vaimon niin tuo nainen joka on ylpeä, oikukas, turhamainen,
mitä
vaan, kunhan hän on nainen, jonka omistamisesta kannattaa
taistella,
josta voi olla ylpeä kun hänet on voittanut ja joka pystyy
hoitamaan
kotiasi. Sellainen oli äitisi." (4.8.1948). Kuvaus koskee
myös
aika hyvin omaa äitiäni, jonka upea nuoruudenmuotokuva
hallitsi
isän työhuonetta. Isä neuvoi myös vaatteiden
hankinnassa
(hyvät vaatteet ovat erittäin tärkeitä sivistyksen
merkkejä ja kannatti aina mieluummin teettää puku kuin
ostaa
sellainen valmiina, tai ostaa mieluummin hyvä puku kuin esim.
radio. Itse en ole koskaan noudattanut tätä ohjetta)
ja kieliopinnoissa, mutta ennen kaikkea maailmankatsomus
kysymyksissä,
missä sukupolvien erot olivat varsin suuret.
Aluksi kirjeet ovat luonteeltaan hyvin
käytännöllisiä
ja koskettelevat veljen työpaikkoja, passiasioita, sukulaisia
Suomessa.
Selvästi poika on passiivinen vastaanottaja ja isä neuvojen
antaja.
Yleensä kirjeet ovat kannustavia mutta niissä on myös
moitteitakin;
ensi kerran ankarampaa kun veljeni ilmoittaa ostaneensa radion
vähittäismaksulla,
kun hän vielä oli velkaa jollekin isän tutulle radion
hinnan
verran. Isä olisi ymmärtänyt paremmin jos poika
olisi
käyttänyt rahat vaatteisiin, jolloin hän ei olisi ollut
niin nukkavierun näköinen. Pahinta kuitenkin on, että
poika
on kirjeessä (leikillään) mietiskellyt miten voisi
mielistelemällä
nti S:ää saada velan anteeksi.
"Tulin ajatelleeksi sitä lukiessani, että pidät
ehkä minuakin hiukan pilkattavana äijänä jonka
neuvoille
voi korkeintaan hiukan itsekeen hymähtää. Ehkä
onkin
niin. Mikä minä olen Sinua neuvomaan ja elämänuraa
suunnittelemaan. Enhän ole itsekään kyennyt saavuttamaan
sitä taloudellista itsenäisyyttä jota Sinulle
suosittelen....
Se edellyttää ennen kaikkea voimakasta oma tahtoa, joka
kykenee
raivaamaan itselleen tien omien mielitekojen, halujen ja himojen
viidakon
läpi ulos vapauteen ja valoon. Toivoin että sinusta olisi sen
tien kulkija ja rakensin sille uskolle eräitä kuvitelmia.
Pelkään
että olen erehtynyt (12.10.1946)".
Seuraavassa kirjeessä hän pyytää
anteeksi
jyrkkää arvosteluaan, joka johtuu Suomen synkästä
tilanteesta
ja hänen omasta "alakuntoisuudestaan". Keskustelu kuitenkin jatkuu
ja isä kiistää kritisoideensa poikaa yleisessä
mielessä.
"Eräässä asiassa olet valitettavasti liiankin oikeassa;
en ole osannut kehitysiässäsi, kouluaikana antamaan sinulle
sitä
henkistä kasvatusta ja ohjausta mitä olisit tarvinnut. Osaksi
se johtuu kasvatuskyvyn puutteesta, osaksi onnettomista olosuhteista.
Se
on totuus joka painaa raskaasti mieltäni ja jota enää en
voi korjata. Tästä johtuu myös luulosi, että
Sinulla
on tavallista hitaampi käsityskyky, se ei suinkaan pidä
paikkaansa.
Se on ainoastaan virheellisen kasvatuksen aiheuttama alemmuuskompleksi,
josta toivoisin, että voisit vapautua mahdollisimman pian". Omat
isäkompleksini
pulpahtavat heti pinnalle: minäkin tunnen pahasti
epäonnistuneeni
lasteni kasvatuksessa ja olen todennut että tässä
suhteessa
kehittyminen on hyvin vaikeaa.
Aina välillä kirjeissä oli jokin suuri purkaus
jossa isä katsoo pojan kirjoittaneen tavalla mikä osoitti
todella
surkeaa kypsymättömyyttä ja arvostelukyvyn puutetta.
Suutahdukset
saattoivat perustua itse asiassa melko vähäisiin pojan
vastauksissa
oleviin asioihin, silloin kun niissä sivuutettiin isän
tärkeinä
pitämiä asioita jollain nopealla vähättelyl
lä.
Ja kirjeistä heijastuu myös isän kritiikki poikien
sivistyksen
puutetta kohtaan, vaikka hän arvostelee myös
itseään
tästä. Kun poika lähettää isälle runojaan
taikka leikkeitä asioista mitä pitää
tärkeinä,
niin isä suhtautuu niihin varsin negatiivisesti tai
vähätellen.
Hän antaa neuvoja, kehotuksia, kritiikkiä, mutta harvoin
kannustusta.
Jos hän joskus kehuukin pojan menestystä, niin seuraavassa
kritiikissä
käy ilmi, että hän ei sille paljoa painoa pane.
Itsestään isä kirjoittaa melko
vähän,
lukuunottamatta joitakin lyhyitä muistelmia (miten hän
näki
ensi kertaa veljeni äidin). Syyskuussa 1948 kun hän on
joutunut taas sairaalaan tarkkailtavaksi (sydänkohtaus on uhannut
uusiutua) niin hän kirjoittaa:
"On surullista ja nöyryyttävää olla varaton silloin
kun vanhuus lähestyy ja sairaus ahdistaa. Meille tarjotaan
kaikille
elämämme aikana, ellemme ole aivan täysiä
hölmöjä,
tilaisuuksia saavuttaa omaisuutta kunhan vain ymmärrämme
käyttää
näitä tilaisuuksia hyväk semme. Kun ajattelen
taaksepäin
omaa elämääni näen nyt selvästi ne tilaisuudet
mitkä minulle on ollut tarjolla, mutta jotka
ymmärtämät
tömyydestä olen työntänyt luotani. Kun tulin Vaasan
Höyrymyllylle oli tilanne sellainen, että jos
vähänkin
olisi ymmärtänyt omaa etuani olisin tällä
hetkellä
sen liikkeen pääjohtaja ... Äidilläsi oli hiukan
rahoja.
Jos olisin sijoittanut ne Höyrymyllyn osakkeisiin ... Sen sijaan
kulutettiin
pääoma moottoriveneen ja auton hankintaan. K:hon
suhtauduin
aina viileästi ja vähitellen rikoin kokonaan välini
pääosakkaan kanssa ja niin asemani huononi yhä
enemmän kunnes lopulta
olin pakotettu eroamaan. En voi syyttää tästa
ketään
eikä mitään muuta kuin oma typeryyttäni ...
Tällainen
ainutlaaatuinen tilaisuus minulla oli tarjolla ja käden
ulottuvilla
useita vuosia. Mutta sen sijan että olisin tarttunut kiinni
siihen
havittelin kaikenlaisia muita, muka parempia yrityksiä jotka
eivät
olleet minkään arvoisia ... Toivoisin että
onnistuisit
paremmin kuin minä hankkimaan itsellesi omaisuutta, ei sen
itsensä
takia vaan sen vuoksi, että voisit olla itsenäinen ja toisten
armosta riippumaton."
Kasvattajana hän ei siis onnistunut kovin hyvin,
mutta kuten veljenikin toteaa, kirjeet antavat nyt varsin edustavan
kuvan
hänestä itsestään ja niistä asioista joita
hän
piti tärkeimpinä - vapaus, itsenäisyys, taloudellinen
riippumattomuus,
työ, luonto, purjehtiminen (hän pahoittelee syvästi
ettei
itse jatkanut harrastusta enää 20-luvun jälkeen),
kirjallinen
sivistys. Itselleni kirjeiden lukeminen oli todellinen elämys ja
kosketus
isääni, puhumattakaan nyt siitä että vasta niiden
jälkeen
ymmärsin kuinka kauhea isku minun vasemmistolaisuuteni
hänelle
oli. Mikä onni ettei hän joutunut kokemaan todellista
äärivasemmistolaisuuden
vaihetta Suomessa 1970-luvun alussa!
Isän ja pojan taistelu
Kirjeissä on muutama varsin huima kliimaksi, kun isä
suuttuu veljeni poliittisista mielipiteistä tai kun veljeni
syyttää
isää siitä että tämä ei ota huomioon ja
arvosta
hänen legitiimejä ja vakavasti harkitsemiaan
näkemyksiä.
Kummassakin tapauksessa varsinainen sovinto jää
tekemättä
ja kirjeenvaihto ainoastaan jatkuu pidemmän tauon jälkeen
toteamuksella
että yhteyttä on syytä pitää ja on varottava
hankalia
asioita. Itse asiassa nyt yli 75-vuotias veljeni ei ole
vieläkään
"antanut anteeksi" isälleni näitä syvimpiä
loukkauksia
joissa isä saattoi olla todella kova. En osaa oikein edes
kuvitella
että hän olisi sanonut samoja asioita minulle. Ja kun
ajattelen
että sisareni juuri jokin aika sitten sanoi ettei hän voi
keksiä
isästä yhtäkään huonoa puolta, niin kontrasti
on aika huimaava. Isä suhteessaan ensimmäisiin lapsiinsa ja
suhteessaan
meihin oli aivan eri henkilö.
Esitän seuraavassa 1950-luvun alussa isäni ja veljeni
käymän kirjeen vaihdon joka sai alkunsa isän Albert
Einsteinin
(jonka kirjan veljeni oli lähettänyt isälle
joululahjaksi)
mielipiteitä koskevasta kritiikis tä. Isä oli
järkyttynyt
siitä, miten Einstein joka sentään oli nerokas
matemaatikko
saattoi poliittisilta mielipiteiltään olla niin naivi ja
typerä.
Taloudellisesti täysin naivi (so. vapaan kilpailun vastustaja),
poliittisesti
haihattelija (maailmanhallituksen ajatus muistuttaa isää
vanhasta
tarinasta missä hiiret miettivät keinoa kissan panemiseksi
kuriin).
Seuraava lause on isän mielestä täysin oikea:
"Den elementära reaktionen mot det orätta och för det
rätta finns inte längre - den reaktion som i längden
är
människans enda skydd mot återfall i barbari... Låt
oss
vägra att godta en ödesdiger kompromiss" Tämä on
itse
asiassa isän perusvakaumus, jota Einstein ei vain noudata itse:
"On
surullista että ihmiset joilla on ylevät ja hyvät
tarkoituk
set usein lavertelevat kuin lapset."
(30.11.1952)
Veljeni vastasi tähän kirjeeseen varsin
provokatiivisesti,
sanoen että isä on johdonmukainen kritisoidessaan Einsteinia,
mutta että hänen kritiikkinsä on aivan
väärää:
Einstein on yhtä etevä yhteiskunnallisis sa
mielipiteissään
kuin fysiikassa ja isä voi arvioida niitä yhtä
vähän
kuin suhteellisuusteorian pätevyyttä. Isän kilpailun ja
länsimaiden poliitiikan puolustus on naivia ja
venäläisten
kritiikki liioiteltua. Veljenikin olisi voinut kuvitella
syntyneensä
venäläisenä ja tulleensa siellä toimeen, niin kuin
Einstein. Hän lopettaa kirjeensä "On muuten kummallista
että
niin läheinen sukulaisuus kuin Isä ja poika ei merkitse
lähempää
ajatussukulaisuutta. Me olemme aika kaukana toisistamme. Minun tuskin
tarvitsee
väittää olevani lähempänä Einsteinia kuin
Sinua" (18.12.52)
Isän vastaus on nopea ja jyrkkä (28.12.1952):
"Sinun joulukirjeesi oli surkea tekele. Se on niin täynnä
väärin käsityksiä ja vääristelyä
että
tuntuu toivottomalta ryhtyä niitä oikomaan. Siitä olisi
seurauksena ilmeisesti vain samanlainen ryöppy
omahyväistä
viisastelua, sanoilla ratsastelua, ja henkilökohtaisia
ilkeyksiä
... On mahdotonta ajatella mitään järjellistä
keskustelua
ihmisen kanssa joka on niin rikkiviisas ja ylimielinen ... Minun
ikäistä
miestä kohtaan tuollainen käyttäytyminen on
säädytöntä
ja sivistymätöntä ... Koska Sinä ilmeisesti kuulut
tähän ryhmään joka on joutunut maailmanhistorian
suurimman
huijauksen uhriksi ( =totalitää risen diktatuurin pyrkimys
tuhota
länsimainen vapaus) lienee paikallaan yrittää vielä
kerran osoittaa mistä on kysymys."
Tämän jälkeen isä selvittää
mikä
on vapauden, vallan (vallanjako-oppi) ja laillisuuden (vapautta ei voi
olla ilman laillisuutta) oikea suhde ja miten totalitarismissa
tämä
on käännetty päälaelleen. Näin on aina
eikä
vain Neuvostoliitossa. On myös valittava: ei ole mitään
kolmansia vaihtoehtoja. Isä siteeraa juuuri tuolloin ajankohtaisia
Slansky-oikeudenkäyntejä, jossa tuomitut vaativat tulla
tuomituiksi
ja teloitetuiksi. Hän mainitsee - eikä varmaan sattumalta -
erään
tuomitun pojan kirjeen jossa poika vaatii isänsä, alhaisen
pedon
teloittamista ja lopettaa kirjeensä: "Pyydän että
tämä
kirje näytetään isälleni ja että minulle
suodaan
tilaisuus sanoa hänelle henkilökohtaisesti mitä
minä
siinä olen sanonut"
Vaikka oma poika ei nyt ehkä kannattaisikaan
neuvostojärjestelmää,
niin hänen löysä idealistisuutensa on isän
mielestä
aivan sama asia ja täysin käsittämätön kun
kyseessä
on jo 30 vuotta täyttänyt mies. Kirje päättyy:
"Tämä
on liian vakava asia voidakseni enää kauemmin
sietää
sinun viisastelujasi siitä. Niin kauan kuin sinä
'ymmärrät'
kommunis tista ideologiaa, esiintyipä se kuinka houkuttelevissa
valepuvuissa
hyvänsä, meidän on turha keskustella. Sinä kuulut
silloin
toiseen maailmaan ... "
Vastaus loukkaa poikaa syvästi. Hän vaatii (3.1.53)
isältä samaa kunnioitusta mitä itse osoittaa tälle,
suhtautumista vakavasti ar gumentteihin. "Ikäsi ei oikeuta sinua
menettelemään
mielivaltaisesti ... Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun
kohtelet
minua näin. Sinun mieltäsi nämä vääryydet
tuskin painavat, mutta minun mieltäni ne kirvelevät... Minun
ajatukseni olivat ilmaa. mielipiteitäni ei kuunneltu eikä
punnittu
... Eikö itsevaltiasmentaliteetillasi ja omahyväisillä
asioitten
vääristelyllä ole mitään rajoja silloin kun
olet
syystä tai toisesta suuttunut".
Poika lähettää saman tien toisen kirjeen
jossa puhutaan vain perheasioista ja todetaankin aluksi ettei
näitä
kahta pidä sekoittaa.
Isän vastaus on lyhyt (7.1.53) Hän siteeraa aluksi Frans
G Bengtssonia:
"Jag är en arm och maktlös man
som ej ens ord kan skänka
Den färd du nu skall träda an
kan ej min vilja tänka
Men när du valt din väg så bed om det som lön
att du och ej ett saklöst folk din villofärd får sona"
ja jatkaa:
"Kuinka omituisesti kaikki toistuu. Minä kohtelin aikoinani
kun olin hyvin viisas ja tiesin kaikki asiat, isääni samalla
tavoin kuin Sinä nyt minua. Ainoa ero on siinä, että se
tapahtui hiukan varhaisemmassa kehityskaudessa. Hiukan vanhemmaksi
tultuani
aloin jo aavistaa, että isänikin tiesi jotakin.
Minusta tuntuu, että on parempi lopettaa
tämä
kirjeenvaihto. Ehkä Sinäkin vähän vanhemmaksi
tultuasi
huomaat että on turha yrittää kasvattaa minua ja
että
miesten kesken on tapana keskustelussa välttää
henkilökohtaisia
asioita
Isäsi"
Kun nyt luen näitä rivejä, mieleeni tulee se
kohtaus isän kuolinvuonna, kun isä halusi kiihtyneenä
selittää
minulle miten paha asia kommunismi on ja kuinka minä vain nauroin
hänelle halveksivasti ja hän lopetti puheensa
yhtäkkiä
ja meni huoneeseensa (luultavasti ottamaan nitroja ...). Sen
jälkeen
emme enää käyneet politiikasta keskustelua paitsi
isän
tuonnempana kerrottua palautetta Korhosen kirjasesta. Mutta voin hyvin
ajatella että isä muisti riitansa veljeni kanssa ja omat
riitansa
oman isänsä kanssa. Että kaiken senkin piti vielä
toistua
uudelleen!
Poika ei kuitenkaan vieläkään luovuta vaan
kirjoittaa
vastaukseksi pitkän kirjeen jossa mm. pohtii sitä, miksi
isä
ei ole kertonut itsestään eikä omasta
isästään
mitään. "Elämäsi osoittaa kiinnostuksesi
pääasiassa
kohdistuneen sosiaalisen aseman ja riippumattomuuden saavuttamiseen -
Hyvin
vähän aikaa on jäänyt sielujen osalle"
Pojalla onkin itse asiassa hyvin freudilainen tulkinta
siitä,
että isä pelkää tässä jotain ja että
olisi tärkeä kaivella tämän pelon perusteita.
Vastaus tulee kahden viikon kuluttua suhteellisen
harkittuna
ja rauhallisella käsialalla. Pojan käsitykset ovat
vääriä
jo siksikin että isäkin kannatti niitä 1910-luvulla
mutta
oppi kantapään kautta ettei niillä ole arvoa. Hän
on
vanha mies eikä hänellä ole enää
ylimääräistä
aikaa turhalle keskustelulle. Jos hän ei saa kirjoittaa
siitä,
mikä häntä kiinnostaa, ei kannata jatkaa.
Pojalta tulee seuraavaksi kirje joka heijastelee
syvää
loukkaan tumista siitä, että isällä ei ole aikaa
eikä
halua keskustella pojan kanssa ja suhtautua tähän
arvostuksella.
Hän lähettää lopuksi myös runojaan
("tämä
riita on ollut erittäin inspiroiva runoiluun").
Tässä seuraa parin kuukauden tauko, jonka
jälkeen
kirjeenvaihto jatkuu neutraalina, mutta jo vuoden
pääästä
riita leimahtaa uudelleen, siksi että isä erehtyy arvelemaan
että poika olisi nyt luopunut typeristä ja
vääristä
käsityksistään sosialismin erinomaisuudesta. Poika
kirjoittaa
pitkän ja käytettyjen termien suhteellisuutta korostavan
vastineen
(sanojen vapaus, totuus ym merkitys on kovin
epämääräinen
ja isä puolustaa niitä liian fanaattisesti) johon isä
vastaa
lyhyesti ja terävästi.
"Sinun kirjeesi ... oli pikkumaista saivartelua ja sanoilla
ratsastamista ... sitä ilahduttavampaa on, että
vihdoinkin
olet päässyt oikean kirjallisuuden jäljille, joten voit
kokonaan luopua vaihtamasta ajatuksia typerän isäsi kanssa."
Ja kun poika vastaa tähän kirjeeseen ottaen sen
myönnytyksenä,
niin isä murskaa poikansa todella rajusti:
(3.1.54)
"Poika, poika
on ikävä tehtävä särkeä kauniita
kuvitelmia.
Olenkin siirtänyt sen näin pyhien jälkeen. Vaikka totuus
onkin katkera, on se sittenkin parempi kuin harhaan vievä valhe.
Asia on valitettavasti niin, että käsityskykysi
on kovin heikko ... Sinä et kerta kaikkiaan ole
käsittänyt
mitään siitä mitä olen esittänyt.
Kokeillakseni
käsityskykyäsi panin viimeisiin kirjeisiini hyvin karkeata
pilaa
nähdäkseni millä tavalla siihen reagoit.
Hämmästyin
aikalailla huomatessani että sinä et aavistanut kerrassaan
mitään,
vaan tallustelit autuaana ansaan. Se lapsellinen omahyväisyys
millä
sinä otat vastaan ironiset imarteluni on sekä liikuttava
että
traagillinen. En ollut sentään osannut kuvitella, että
arvostelukykysi
olisi näin olematon."
Seuraavassa kirjeessä poika toteaa että
tästä
eivät nyt sitten mielipide-erot voi enää syvetä:
hän
tietää mitä mieltä isä on asioista ja
millainen
reaktio seuraa kun hän arvostelee näitä
käsityksiä.
Isä vastaa:
"Ilmeisesti sinä olet siinä määrin
menettänyt
käsityksen sanojen merkityksestä, ettet enää
selvää
puhetta ymmärrä. ... Sanotaan, että jos mies ei
neljänkymmenen
iässä tiedä mitään, omista mitään
tai
ole mitään, niin hän ei koskaan tule
tietämään
mitään, omistamaan mitään tai olemaan
mitään.
Sinulla alkaa olla jo täpärällä. Tule sitten
arvostelemaan
kun pystyt edes kunnolla perheesi elättämään."
Seuraavan
kirjeen isä on alleviivannut ja palauttanut
reunamerkinnöillä
"Arvonantoa ei saa vaatimalla, se on ansaittava" "Hellanlettas
sentään
miten söpöä" (Hiukan säälintuntoa on
minullakin,
vaikka ehkä ei aina siltä näytä) "Kas vain miten
kauniita
kohteliaisuuksia. Eihän ne vain johdu suuttumuksesta ja
kostonhalun
tyydyttämisestä"
Lopuksi isä on kirjoittanut
päiväämättömän
liuskan jossa todetaan:
"Kuten huomaat ei tästä pääse
mihinkään.
Katkeroitat vain mieltäsi ja hukkaat asiaasi ja energiaasi
hyödyttömästi.
Onhan hassunkurista koettaa pakottaa minua tuntemaan jotakin arvonantoa
sitä kohtaan joka yrittää keksiä toinen toistaan
mojovampia
ilkeyksiä onnistumatta sen paremmin .... Ehdotan nyt
sen
vuoksi erästä toista keinoa tuon arvonannon saavuttamiseksi,
joka luullakseni olisi paljon tehokkaampi." Isä tarjoaa
pojalleen
tehtäväksi keksimänsä laitteen patenttipiirustus
ten
tekemisen sovittavaa korvausta vastaan. "Jos hyväksyt tarjoukseni
ilman sarvia ja hampaita on sinun kirjoitettava vain yksi sana:
'suostun'.
Kaiken muun käsitän hylkäämiseksi. Toista tarjousta
ei sitten tule. Take it or leave it, kuten amerikalainen sanoo."
Tämän jälkeen kirjeenvaihto katkeaa puoleksi vuodeksi
(veljeni ei vastannut tarjoukseen) ja alkaa jälleeen isän
syntymäpäivän
yhteydessä, kun veljeni lähettää neutraalin
onnittelukirjeen.
Tasaantuminen
Lukiessani kirjeenvaihdon näitä kohtia, en voi
muuta kuin sanoa, että oli minulla aika hurja isä.
Ulkopuolisena
lukijana on selvää, että siinä missä
isälle
kysymys on toisaalta pyhistä arvoista joita poika pitää
pilkkanaan tai väheksyy ja saivartelee niin pojalle kysymys on
isältä
saatavasta arvostuksesta ja hyväksynnästä. Pienetkin
sellaisen
osoitukset kelpaisivat, mutta niitä ei tule. Toisaalta kumpikaan
ei
osaa arvostaa sitä itsestäänselvää
työtä
jota isä tekee pojan puolesta erilaisissa
järjestelyissä.
Mutta aivan selvää on, että isällä on
poikaansa
nähden korkeat odotukset (taloudellinen menestys ja
itsenäisyys),
joita poika ei täytä, eikä isän tarkoittamassa
mielessä
haluakaan täyttää. Toisaalta poika odottaa saavansa
arvostusta
sen kautta että on poika kun taas isä suhtautuu poikaan
lojaalisti
muuten, mutta kieltäytyy antamasta sellaista tunnustusta jota ei
pidä
todellisena. Eikä ainoastaan tätä vaan loukkaa poikaansa
todella raskaasti.
Epäilemättä isän ja pojan
välisten
käsitysten eroavuuteen vaikutti sekin, että veljeni oli ollut
jo vuosia Ruotsissa ja omaksunut ruotsalaista keskustelukulttuuria, kun
se vielä Suomessa oli aivan vieras. Mutta täytyy myös
sanoa,
että kirjeenvaihtoa lukiessa sekä isän että pojan
suhtautumisessa
toisiinsa on sellaista paatosta ja perinnettä, että
todellakin
tietää nyt elävänsä aivan toista aikaa.
Kumpikin
osapuoli, mutta toki ennen kaikkea 1800-luvulla syntynyt isäni eli
sellaisessa isän asemaa ja auktoriteettia korostavassa
perinteessä,
jossa veljeni odotti isältä auktoriteetin tukea ja
kannustusta
ja isäni taas kunnioitusta, arvostusta ja mielipiteiden
hyväksymistä
vain siksi että hän niitä esitti. Kumpikin taas
suhtautui
toiseen henkilönä jota tuli ehdottomasti auttaa ja tukea,
varsinkin
isä, joka teki todella paljon veljeni hyväksi.
50-luvun lopulla isän ja veljeni kirjeenvaihto muutti
luonnettaan ja siitä tuli etäisempää uutisten
vaihtoa:
politiikkaa ja kasvatusta ei enää juuri sivuttu, vaikka
isä
mainitsee Poika Tuomisen kirjat suurena tapahtumana joka tulee
vaikuttamaan
valtavasti "tämän maan moraalisena kasvattajana" ja
myöhemmin
uskoen että vain "anglosaksisen rodun moraalinen taso" ja lujuus
Neuvostoliittoa
vastaan pelastaa maailman tuholta. Vastatessaan vuonna 1957
syntymäpäiväonnitteluihin
isä kertoo ystävänsä Jussi Kahman, mestariuimarin
kuolemasta
veritulppaan, jota tämä ei ollut mennyt hoitamaan, vaikka
tuskat
olivat kovat. "Luulen, että hän ei enää niin
välittänytkään
elää. Minun pitäisi yrittää pysyä
työssä
vielä 10 vuotta että Jertta ja Pekka pystyisivät
elättämään
itsensä." Isä oli siis tuolloin 66-vuotias ja juuri
toipumassa
toisesta infarktistaan. Toisaalta isä neuvoo veljeäni
hankkimaan
maa- tai asunto-omaisuutta jotta hänen vanhuutensa olisi turvattu
sillä "jonakin kauniina päivänä valtio on
kykenemätön
lunastamaan suuria lupauksiaan" so. eläketurvaa. Vain vuotta
myöhemmin
isä tekikin veljeni puolesta kaupat kesäpaikan ostamisesta
Turun
saaristosta ja hoiteli muutenkin tähän liittyviä
järjestelyjä
Suomessa.
60-luvun alussa isälläni ja veljelläni oli
vielä
suuri yhteishanke juustoleikkurin kehittämiseksi, josta he
kävivät
erittäin yksityis kohtaista kirjeenvaihtoa isän hoitaessa
kaikki
neuvottelut Suomessa. Tällä kertaa hanke pääsi jo
valmistusasteelle
ja prototyypit myytiin. Kun sitten tuli tuottojen jaon aika, isä
ehdotti
että hän saisi myynnistä enemmän kuin puolet ja
poika
torjui tämän. Isän vastaus on kuvaava:
(9.2.61) "Sinun viime kirjeesi ei ollut oikein
miellyttävää
lukemista ... tarkoitukseni ei ollut väheksyä sinun
työtäsi
... jos minulla olisi vähänkin varoja
käytettävänä
voit olla vakuutettu siitä, että en olisi ottanut markkaakaan
siitä vähäisestä työstä minkä olen
joutessani
pystynyt tämän asian edestä tekemään ... Olen
koettanut siihen käyttää kaikkea sitä pientä
arvovaltaa
... ja niitä suhteita ja tuttavuuksia joita vuosien kuluessa olen
hankkinut. Ehkä olen aivan väärässä kun
arvelen,
että Sinun olisi ollut vaikeata ilman tätä apua
päästä
alkuun täällä. ... Sattui vielä niin pahasti,
että
minulla juuri näinä päivinä lankeaa maksettavaksi
eräs
vippi jonka olin pakotettu ottamaan viime vuoden lopulla, kun en muuten
saanut asioita kuntoon ... Kaikki tämä sai minut - niin
typerää
kuin se tietenkin olikin - ehdottamaan itselleni suurempaa osuutta
palkkiostasi.
Tuntui niin kovin houkuttelevalta päästä taas
yhdestä
painajaisesta eroon .."
Veljeni selitys siitä, että hän oli pyytänyt
isää mukaan vain auttaakseen ja antaakseen hänelle
jotain
"työtä, josta saisit tienestin", ei varmasti isääni
ilahduttanut, mutta enää hän ei ruvennut
riitelemään,
nieli vain nöyryytyksen. Veljeni kommentoi tätä ja
ylipäänsä
keksintöjen kehittelytyötä minulle äskettäin
seuraavasti:
"Juustoleikkuri on ainoa todella kipeä kohta isäsuhteessani.
Kaikelle muulle voin nauraa. Tässä kohtasi kaksi
lojaliteettia
ja lojaliteettini perhettä kohtaan voitti" Juustoleikkuri
oli
osittain veljeni varsinaiseen päivätyöhön
liittyvä
ja än koki ylipäänsä hankalaksi sen jatkokehittelyn
omaan laskuun. Isäni ja serkkuni innostuksen ansiosta veljeni
suostui
kehittelemään uutta versiota Suomeen. "... isä
järjesti
Suomessa verstaan ja niin oli ruljanssi taas käynnissä."
Veljeni
ei uskaltanut sitoutua edelleenkehittelyyn ja isä ei
tätä
ymmärtänyt. Palkkio-ongelma oli väärinkäsitys,
sillä alun perin kummankin piti esittää oma lasku.
Olen keskustellut veljeni kanssa paljon hänen edelleenkin
varsin ehdottomasta suhtautumisestaan isään. Hän ei
ymmärrä
ajatusta, että hänellä olisi jotain anteeksiannettavaa
ja
hänen kirjeistään heijastuu vahva kriittinen
suhtautuminen,
suorastaan loukkaantuminen anteeksiantoa koskevasta
"tyrkytyksestä"
("tämä oli laskujeni mukaan jo kolmas kerta kun tyrkytät
tätä minulle ja syytät vielä pohdiskelusta").
Veljelleni
isän perusongelma oli, että hän ei pystynyt
keskustelemaan
ja perustelemaan mielipiteitään vaan ainoastaan suuttui jos
joku
esitti toisenlaisia mielipiteitä. Veljeni mielestä
kirjeenvaihdon
avainlause onkin "Genom att sätta allting under debatt,
sätter
man allting på spel" (7.2.1953, sitaatti). Tähän
isä ei pojan mielestä ollut valmis ja suorastaa
pelkäsi seurauksia. Olen tästä eri mieltä.
Isällä
oli selkvä ja kietytynyt, ahkeran lukemisen ja omakohtaisen
kokemuksen
perusteella syntynyt vakaumus. Kaksi sen perusasettamusta oli
(taloudellinen)
vapaus ja itsenäisyys sekä isänmaaallisuus. Näiden
kyseenalaistaminen merkitsi asettumista keskustelun rajojen ulkopuo
lelle.
Lisäksi vielä isä odotti pojaltaan iän ja
auktoriteetin
kunnioitusta. Voin siis ymmärtää isäni reaktoita,
kun
taas veljeni ei vieläkään sitä tee. Ehkä
minäkään
en tekisi jos minulla olisi ollut samanlainen isä kuin
hänellä.
Isän kuolema 1964
Isäni kuoli kesällä 1964, kun olin
juuri päässyt ylioppilaaksi ja aloittanut työt Suomen
Sosialidemokraatin
kesätoimittajana. Isä oli voinut jo pitempään
huonosti
ja joutui sairaalaan, jossa hänen keuhkoistaan pumpattiin
nestettä
vettä (minkä nyt tiedän olevan todella huono merkki).
Kävimme
sisareni kanssa tapaamassa häntä ja kävelimme puistossa
Diakonissalaitoksen takana. Muistan hyvin kuinka istuimme
Diakonissalaitoksen
ja rautatien välisessä puistossa, puiston penkillä, oli
kaunis kesäkuinen päivä ja isä vaikutti melko
hyvävoimaiselta.
Isän piti päästä muutaman päivän kuluttua
sairaalasta kotiin. Seuraaana aamuna tuli puhelinsoitto, äiti
herätti
minut aikaisin ja sanoi isän kuolleen. Menimme sairaalaan ja
näimme
isän kuolleena ruumishuoneella. Muistan miten pelkäsin
kuolemaa,
isän ruumista, en voinut katsoa sitä läheltä
enkä
koskea häntä. Asia mitä syvästi kaduin
myöhemmin.
Muistan kuinka äiti hyväili hänen kasvojaan ja tunsin
lievää
järkytystä: miten äiti voi koskea kuollutta ruumista.
Tulimme ulos kirkkaaseen auringonpaisteeseen. En osannut tuntea
oikein mitään. Minulta vei itse asiassa monta vuotta sen
tajuamiseen
ja sitten vasta suremiseen että isä oli kuollut.
Puhumattakaan
katumuksesta, joka jäytää minua yhä. Tunteet ovat
omituisia
aikapommeja jotka räjähtävät vasta sitten kun on
taatusti
unohtanut niiden käynnistämisen.
Isä ja minä
Itse olen nyt isäni tavoin toisella kierroksella lasten
tekemisen suhteen (isällä oli kuusi, minulla on (onneksi!)
vain
kolme Lisähuomautus 2006: nyt
minulla on viisi ja kuudetta ei enää ole tulossa...).
Ensimmäiset kaksi lastani ovat nyt 24- ja 19-vuotiaita, kolmas
lapseni on kohta kahden vuoden ikäinen. Itsestäni
tiedän,
että isän ikä ei tuottanut minulle koskaan ongelmia
eikä
kukaan siitä minua kiusoitellut tai edes ihmetellyt. Siinä
suhteessa
en osaa odottaa mitään ongelmia pikku Arielille. Itse asiassa
olen aina ajatellut, että "vanha", kokenut isä on paljon
parempi
kuin nuori ja uhoa täynnä oleva mies (sellainen kuin olin
itse
omille lapsilleni), jolle lapset ovat lähinnä jonkinlainen
välttämätön
ohimenevä kiusa. Sen sijaan voi tietysti kysyä, olenko
tietoisesti
toistamassa isäni elämänratkaisua vai onko
tässä
vain kysymys sattumasta vai mahdollisesti molemmista. Isäni ei
koskaan
puhunut minun kanssani siitä, miten hän koki "toisen
elämänsä"
ja sen että hänen eläkkeelläoloaikansa kului
töiden
ja ankarien rahahuolien merkeissä, sen sijaan että hän
olisi
voinut eläkkeellä ollessaan tehdä kaikkea sellaista
mitä
mieli teki. Kuitenkin kirjeen vaihdosta käy hyvin ilmi, millaisena
painajaisena hän elämänsä viimeiset taloudellisen
ahdingon
vuodet koki.
Joka tapauksessa ajattelen isääni usein ja mietin
sitä miten hän tässä tilanteessa suhtautui. Olen
tietyllä
tavalla valmistautunut siihenkin, että minulle käy niin kuin
isälleni: äkillinen sydänkohtaus muuttaisi koko
elämäntilanteeni
varsin ratkaisevasti. Tosin hoitomahdollisuudet ovat jo
nykyään
paremmat, mutta silti on selvää, että hyvin
tärkeitä
elementtejä nykyisestä elämästäni jäisi
pois
(pitkät rankat ponnistukset hiihtojen ja juoksujen muodossa,
erilaiset
äkilliset rasitukset, rajut leikit, seksi, ja ennen kaikkea
tämä
nuoruuteen ja keski-ikään kuuluva tunne siitä, että
ruumis ei aseta toiminnalle rajoja jne).
Toki olen tietoinen vaihtoehdon mahdollisuudesta.
Mutta luultavasti isäni oli tästä vielä
enemmän
tietoinen jopa ennen ensimmäistä infarktiaan, hän vain
sulki
sen mielestään. Isäni laski myös
elävänsä
suurin piirtein 75-vuotiaaksi kun nykyään voin suunnitella
eläväni
(ainakin) kymmenen vuotta kauemmin. Nykyään lapset voivat
lähteä
siitä, että heidän vanhempansa elävät niin
vanhoiksi,
että ikäero heidän välillään on
suhteellisen
pieni (jos lapset ovat syntyneet vanhempien ollessa 20- 30 vuotiaita ja
he elävät 80-vuotiaiksi niin 20 vuotta ei ole
mitään
...) ja että vanhemmat ovat terveitä ja hyväkuntoisia
kun
itse alkaa lähestyä eläkeikää. Itse en koskaan
tavannut isäni vanhempia; sen sijaan isäni sisko asettui
jonkinlaiseen
huolehtivan isoäidin rooliin.
Toisaalta olen iloinen, että isäni
välttyi
kokemasta 1960-luvun loppua ja 1970-luvun alkua. Muistan kuitenkin
hyvin
kuinka hänen viimeisenä keväänään,
viimeisen
suuren poliittisen yhteenottomme jälkeen, annoin hänelle
luettavaksi
Keijo Korhosen "Linjoja kahdelta vuosisadalta". Sen lukemisen
jälkeen
hän sanoi minulle ettei koskaan ole ajatellut Suomen ja
Venäjän
suhteita tuolta kannalta. Ts. sitä, että kahden vuosisadan
ajan
on vallinnut kaksi suurta linjaa: jyrkkä ja periaatteellinen jonka
mukaan Venäjälle ei saa antaa missään periksi
(isäni
näkemys, joka perustui Venäjän/Neuvostoliiton pahuuteen)
ja Snellmanin, Yrjö-Koskisen,
Paasikiven ja Kekkosen jonka mukaan Suomen etu vaati Venäjän
legitiimien turvallisuusetujen huomioonottamista, oli Venäjä
millainen tahansa. Ja aina kun edellinen linja on ollut niskan
päällä
Suomelle on käynyt huonosti, kun taas jälkimmäinen linja
on tuottanut Suomelle rauhaa, vaurautta ja menestystä. Muistan
kuinka
syvää tyydytystä tunsin tuosta myönnytyksestä,
joka oli isälle vaikea. Tuskin se kuitenkaan olisi pitkän
päälle
muuttanut mitään, niin valtava mullistus oli tulossa.
Kaiken kaikkiaan isä oli monessa mielessä
erittäin perinteinen sivistyneen ylemmän keskiluokan
isä:
vahva auktoriteetti, ei juuri puuttunut kotitöihin, suhtautui
vakavasti
lasten kasvatukseen, oli valmis uhraamaan varsin paljon lasten
hyväksi,
edellytti lapsiltaan tiettyjen perusarvojen kunnioittamista, mutta
halusi
keskustella ja lasten kanssa ja kuunnella heitä. Toisaalta
hän
ei näyttänyt tunteitaan eivätkä hellyys ja
seksuaalisuus
olleet kovinkaan luontevia asioita perheessämme. Isällä
oli myös "aikuinen ironinen tyyli", jonka ansiosta hänelle ei
tullut kertoneeksi omia henkilökohtaisia asioitaan. En muista
koskaan
kertoneeni hänelle esim. tyttöongelmistani tai esitel leeni
tyttöystäviäni
kotona. He edustivat toista maailmaa. Silti hän oli ehdottoman
oikeudenmukainen
olennaisissa kysymyksissä: kun seitsemännellä luokalla
(so
nykyään lukion toisella) lintsasin koulusta
säännöllisesti
(kävin jonkun aikaa jopa tyttöystäväni koulussa
joillakin
tunneilla ilman että opettajat kiinnittivät asiaan
mitään
huomiota) ja väärensin poissaolotodistuksiin isän nimen,
niin sitten kun en enää halunnut jatkaa vaan kerroin
isälle,
mitä olin tehnyt, isä vain sanoi, että minun on
mentävä
kouluun kertomaan mitä olin hänelle kertonut ja että
hän
ei puutu asiaan mitenkään. Sain rangaistukseksi muistaakseni
2 x 1 tunnin jälki-istunnon ja käytöksenalennuksen joka
poistui juuri viimeisestä todistuksestani.
Poliittiset mielipiteeni kehittyivät nopeasti vasemmistolaisiksi,
lähinnä sisareni ja tämän ystäväpiirin
ansiosta:
muuten olisin luultavasti radikalisoitunut vasta yliopistossa,
sillä
koulumme ilmapiiri oli hyvin konservatiivinen. En koe tätä
muutosta
mitenkään isäkapinaksi, vaan reaktioksi pikemminkin tuon
ajan yhteiskunnan yleistä suvaitsemattomuutta ja
autoritäärisyyttä
vastaan. Isäni oli päinvastoin varsin kriittinen suhteessaan
esim. kirkkoon ja suomalai seen valtakulttuuriin. Se, että
törmäsin
kuitenkin pian isäni ehdottomaan antikommunismiin ja kaikenlaisen
totalitarismin vastaisuuteen - minulle tietenkin sosialismi edusti
juuri
haavetta vapaudesta ja typeristä säännöistä -
oli väistämätöntä. Kuten sanottu, emme
kuitenkaan
ehtineet vasta kuin harjoitella törmäyksiä kun isä
jo kuoli. Se, että minulla ei ollut isää enää
1960- ja 1970-luvuilla varmaan vaikutti paljon kehitykseeni. En
joutunut
käymään taistelua kahdella rintamalla niin kuin monet
muut
joutuivat. Äitini oli tietysti yhtä kriittinen kuin
isäni,
mutta toisaalta (lähes) aina ylpeä pojastaan. Viime
aikoinahan
on paljon puhuttu nuorten poikien puuttuvasta isäsuhteesta ja sen
haitallisista vaikutuksista. Toisaalta isän poissaolo/kuolema
näyttää
vaikuttavan lasten elämään myös hyvin
positiivisesti;
esim naisten itsenäistyminen on ollut usein mahdotonta ilman
vapautumista
vahvasta isähahmosta.
Ja jos ajattelee, että isäni edusti siis
selvästi
aikaisempaa sukupolvea kuin ikätoverieni isät, niin minulla
on
ollut hyvin risti riitainen isämalli: toisaalta perinteisempi,
toisaalta
vähemmän kontrolloiva. Jotkut luokkatoverieni isät
olivat
aivan kammottavia tyranneja ja pojat saivat kärsiä
isistään
valtavasti (ja saavat yhä vielä). Minulla ei ollut koskaan
tällaista
ongelmaa: tiesin saavani isältä aina tukea silloin kun
sitä
tarvitsin. Toisaalta en voi itse sanoa olevani mikään
sellainen
lapsirakas ja hoivaava isä kuin vaikkapa ystäväni Tommi
Hoikkala; olen pikemminkin etäisisä, jonka maailmassa lehtien
luku useimmiten voittaa lapsen kanssa puuhailun ja parasta lapsen
kanssa
yhdessäoloa on se, jossa saa tehdä sitä mitä itse
haluaa
(toiseksi parasta se, että lapsi puuhailee omiaan ja antaa minun
olla
ajatukseni rauhassa).
Isäni asema muistuttaa monessa mielessä Pierre
Bourdieun kuvausta teoksessa Misère du monde: kaikissa
yhteiskuntaluokissa,
kautta koko sosiaalisen hierarkian on aina enemmistö positioita
jotka
ovat jollain tavalla alistettuja ja huonommassa asemassa suhteessa
muihin
samassa tilanteessa oleviin: orkesterin viimeinen viulisti voi
olla
maailman parhaan orkesterin viulisti mutta silti hän on asemassa
jota
voi luonnehtia sanalla 'kurjuus', koska hän on alisteisessa
asemassa.
Isän tilanne oli kautta hänen
elämänsä
vähän tämän kaltainen: hän nai tavoitellun ja
rikkaan seurapiirikaunottaren, joka sittemmin kuoli parantumattomaan
sairauteen
siitä pitkään ensin kärsittyään, hän
olisi voinut saada vahvan aseman Vaasan Höyrymyllyssä mutta
valitsi
asemaansa paremman elintason, ja hän menetti sitten vaivalla
rakentamansa
asemat Viipurissa (tällä kertaa tosin ilman omaa
syytään),
oli Helsingissä SOK:n myllyosaston johtajana mutta ei
päässyt
tästä etenemään (luullakseni ainakin osittain
jyrkkien
taloudellis-poliittisten mielipiteidensä ansiosta joita hän
ei
peitellyt, vaan toi esiin hyvinkin julkisesti), sitten hän meni
naimisiin
ja sai kolme lasta vanhalla iällä mikä merkitsi,
että
juuri eläkeiässä hän oli hirveässä
taloudellisessa
ahdingossa. Ulospäin katsoen hän oli koko ajan
menestyvä,
sivistynyt, hieno mies, mutta sisimmässään
elämäänsä
ja saavutuksiinsa pettynyt ja tyytymätön. Se käy ilmi
enemmänkin
kirjeistä: meille hän ei tästä juurikaan puhunut.
Muistan
vain hänen syvän pettymyksensä, kun hän ei saanut
asuntoa
Munkkiniemessä rakennettavasta SOK:n talosta eläkkeelle
menonsa
aikana. Silloin hän sanoi että hänen
työtään
ei SOK:ssa osattu arvostaa.
Olenko itse omassa elämässäni toteuttamassa
samaa mallia: suuret odotukset, ylimielisyys, yleinen
tyytymättömyys
ja pettymys, ainainen arvostelu? Ainakin havaitsen itsessäni
paljon samoja luonteenpiirteitä ja samanlaista ehdottomuutta kuin
isässäni. Diplomaattisuus ei kuulunut hänen
ominaisuuksiinsa,
niin hyviä tapoja ja edustavaa ulkoasua kuin hän arvostikin
(paljon
enemmän kuin minä). Suoraa arvostelua hän sieti
yhtä
vähän kuin minäkin ja keskustelu tilanteissa jossa
mielipiteet
erosivat syvästi toisistaan oli hänelle yhtä vaikeaa
kuin
minulle.
Sosiaaliselta kannalta olen perinyt siis tietyllä
tavoin 1900-luvun alun kansallismielisen sukupolven perinteitä ja
yhdistänyt niitä 60- lukulaisuuteen. Juuri tämän
takia
olen ehkä taipuvaisempi suhtautumaan esimerkiksi EU:n ja EMU:un
syvällä
epäluulolla (toisaalta isäni olisi melko varmasti kannattanut
niitä lämpimästi, vaikka hän olikin ennen kaikkea
pienten
markkinoiden ja pienten omaisuuksien puolustaja), koska ne ovat
sekä
kuusikymmenlukulaiselta että kymmenlukulaiselta kannalta
epäilyttäviä
hankkeita ...