Kotisivulle
Homepage
Curriculum
Vitae
Tutkimus
Opetus
Tenttitulokset
Julkaisut
Keskeneräisiä
tekstejä
European Sociol Assn
RN
Biographies
Life
Politics
Omaelämäkerta
Elämäkerta
seminaari
Harrastukset
Yleisönosastokirjeet
Linkit
MARATONMIEHEN
ELÄMÄ
(koko
kirja verkossa)
|
. |
Lapsen etu, ihmisoikeudet ja huostaanotto
(HS:n mielipidepalsta 8.5.2000)
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätös
vastasyntyneen lapsen huostaanottojutussa on herättänyt meillä
ansaittua huomiota. Ratkaisu merkitsee selvää tuomiota suomalaiselle
huostaanottokäytännölle ja sen keskeisille periaatteille,
joita mm. hallitussihteeri Heiliö puolustaa lehdessä (HS 29.4).
Voisi siis toivoa, että Suomessa viranomaiset ryhtyisivät välittömästi
laatimaan uutta ohjeistoa, joka paremmin ottaisi huomioon eurooppalaiset
ihmisoikeusperiaatteet. Näin ei ainakaan vielä näytä
käyvän, vaan päinvastoin Sosiaali ja terveysministeriö
aikoo valittaa ratkaisusta.
Sosiaalipolitiikan professorina (tosin yleisen sosiaalipolitiikan
alalla, joten en ole suoranaisesti vastuussa sosiaalityön koulutuksesta)
- ja kun pelkään pahoin, että ellei hallitussihteeri Heiliö
ole juristi, niin hän on meidän oppilaitamme - haluan todeta,
että olen jo pitkään seurannut huolestuneena tapaa, millä
viranomaiset suhtautuvat huostaanottoon. On kehitelty erilaisia “hyvän
huostaanoton” projekteja ja muuta hallinnolle tyypillistä näennäistoimintaa,
mutta ei ole riittävästi puututtu todella vakaviin ongelmiin,
joista nyt ihmisoikeustuomioistuimen käsittelemä on vain jäävuoren
huippu (tämähän ei ole ainoa tapaus, vaan odotettavissa
on lähiaikoina muitakin kiinnostavia ratkaisuja).
Tiedän hyvin että nykyisessä resurssitilanteessa
huostaanottoihin turvaudutaan paljon vähemmän kuin mitä
viranomaiset todellisuudessa haluaisivat ja että vastoin vanhempien
tahtoa tehdään varsin vähän huostaanottoja. Kuitenkin
on arvioitu, että iso osa ns. vapaaehtoisista huostaanotoista perustuu
viranomaisten uhkaukseen, että jos vanhemmat eivät suostu “hyvällä”
niin ryhdytään pakkotoimiin, ja silloin lapsen takaisin saaminen
onkin jo todella hankalaa. Kyse on siis kiristyksestä ja uhkailusta,
niin kuin tässäkin tapauksessa, jossa isältä vaadittiin
täydellistä välirkkoa äidin kanssa ja kun hän
ei tähän suostunut, niin lasta ei luovutettu myöskään
hänelle. Tämä tapaus osoittaa erityisen selvästi mistä
on kysymys: kun viranomainen ottaa huostaan niin tavoitteena on koko lapsuuden
mittainen huostaanotto, ei mikään tilapäistoimi! Ja vanhempien
on todella osoittauduttava virheettömiksi ennen kuin huostaanottoa
ryhdytään perumaan.
Ajatus siitä, että lapsen ja vanhemman suhde perustuu
vain siihen kuinka pysyvä se on, on hyvin ongelmallinen. Itse näen
sen perustuvan paljolti sosiaalipolitiikassakin (ja erityisesti sosiaalityössä)
tällä hetkellä vallitsevaan vahvaan sosiaalikonstruktionistiseen
suuntaukseen. Vanhemmuuskin on tässä ajattelutavassa pelkkä
sosiaalinen konstruktio jota voidaan vapaasti muokata. Teorialla on tässä
tapauksessa kohtalokkaita todellisia seurauksia. Vanhemman ja lapsen suhde
on perustavan laatuinen biologinen, psyykkinen ja sosiaalinen suhde, jonka
kaikkia ulottuvuuksia tutkimus ei suinkaan ole vielä pystynyt selvittämään.
Sen rinnastaminen esimerkiksi avioliittoon (ja huostaanoton näkeminen
avioerona), kuten Heiliö tekee, on vakava erehdys. Kummallista on
myös miksi biologinen ja sijaisvanhemmuus nähdään niin
täysin toisiaan poissulkeviksi suhteiksi, että lapset täytyy
eristää vahemmistaan sijaishoidon aikana. Erityisen kyynistä
on sanoa, että lapset voivat luoda suhteet biologisin vanhempiinsa
sitten kun he tulevat täysi-ikäisiksi!
Kun samassa artikkelissa siteerattu tutkija selittää, että
Etelä-Euroopassa perheen asemaa korostetaan enemmän kuin Suomessa,
siis selittää oikeusistuimen päätöstä eteläeurooppalaisella
takapajuisuudella, niin sanoisin kyllä, että Suomella on
enemmän selittämistä jos mellä vallitsee sellainen
kulttuurinen periaate, että huostaanotetut lapset voivat hyvin tutustua
vanhempiinsa kunhan ensin tulevat täysi-ikäisiksi. Itse asiassa
voi kysyä pikemminkin sitä, miksi lasten mielipidettä ei
oteta laajemmin huomioon jo kun he ovat 4-5 vuotiaita ja pystyvät
sellaisen muodostamaan.
Tottakai on selvää, että jos vanhemmat todella eivät
kykene huolehtimaan lapsistaan ja/tai jos vaarana on että he pahoinpitelevät
lapsiaan, niin viimeisenä toimena huostaanotto on pakko toteuttaa.
Suomalaisen sosiaalitoimen ongelmana on se, että koko perheeseen kohdistuvia
positiivisia toimia ei ole riittävästi tarjolla. Perheelle ei
kyetä tarjoamaan hoitoapua, riittävää tukea, perhetyötä
jne. Usein positiivinen auttaminen jossa sosiaalityöntekijä koetaan
perheen liittolaiseksi ja auttajaksi, on paljon parempi vaihtoehto. Nythän
sosiaalityöntekijät ovat jo alun alkaen uhkatekijä kun perheet
tietävät, että heiltä ei juuri saa käytännön
apua, mutta että heillä on käytössään (lähes
pelkästään) raskaita sanktioita. Kyseessä ei siis ole
pelkästään sosiaalityöntekijän ongelma, vaan järjestelmäkysymys.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyse on kuitenkin aivan selvästi
siitä, että viranomaiset ovat halunneet ottaa omiin käsiinsä
sellaisia oikeuksia, jotka eivät heille kuulu. He ovat asettuneet
“lapsen edun” puolustajaksi lapsen vanhempia vastaan ja polkeneet häikäilemättömästi
sekä vanhempien että myös lasten oikeuksia. Toivon, että
peruspalveluministeri Soininvaara puuttuu tähän tapaukseen, estää
jatkovalitukset ja antaa rittävät ohjeet siitä, että
tällaiset Suomelle häpeälliset tapaukset eivät pääse
toistumaan.
Itse teen parhaani, että ainakin Helsingin yliopiston Sosiaalipolitiikan
laitoksella keskustellaan tästä tapauksesta ja sen vaikutuksesta
laitoksemme antamaan opetukseen. Ihmisoikeuksista ja laeista piittaamaton
sosiaalityö ei ole kenenkään etu, eikä varsinkaan lasten.
J.P.Roos
Sosiaalipolitiikan professori
Helsingin yliopisto
Takaisin alkuun
|