J.P.Roos

 Eurooppalainen elämäkertatutkimus ja Suomi


Puhe Elämäntarina-akatemian avajaisissa

Kärsämäki 25.4.1999
 

    (hyvät kuulijat.  Minusta on fantastista voida olla täällä mukana perustamassa ensimmäistä suomalaista elämäkerta-akatemiaa jonka toimintaan olen jo voinut tutustua)

    En pidä teille mitään juhlaesitelmää tai jäykän muodollista puheenvuoroa vaan haluan tehdä tästä elämäkerran näköisen esityksen jossa tulette kuulemaan asioita joista elämäkerroissa yleensä puhutaan.

Tämän vuoksi aloitan esittämällä lyhyesti käsitykseni siitä, millaisia asioita omaelämäkerroilta pitää edellyttää ja mitä ei.
Elämäkerta ja omaelämäkerta ovat itse asiassa hyvin erilaisia asioita mutta toki niillä on molemmilla sama kohde, elämä, näkökulma on vain hyvin erilainen. Puhun teille enimmäkseen omaelämäkerroista.
Omaelämäkerta on teksti/ääninauha/videonauha/kuvan ja tekstin yhdistelmä jonka tekijä kertoo omasta elämästään mahdollisimman totuudenmukaisesti ja täydellisesti, omaan kokemukseensa ja hänelle kerrottuun aineistoon ja muihin dokumentteihin perustuen. Elämäkerrassa siis kuvataan henkilön elämänvaiheet, ei mitenkään välttämättä ajallisessa järjestyksessä, mutta tärkeimmät mukana,  painopisteen olleessa siinä mitä henkilö itse on kokenut ja tehnyt. Muut ihmiset, henkilön elämän ulkopuoliset tapahtumat ja miljööt kuuluvat elämäkertaan vain jos tekijä katsoo niillä olleen merkittävää vaikutusta omaan elämäänsä. Elämäkerrassa ei siis kuvailla jotain tapahtumaa huvin vuoksi vaan perustellusta syystä. Elämäkerrassa pohditaan maailman menoa jos tämä pohdiskelu on vaikuttanut tekijän elämään.  Elämäkerta ei siis missään mielessä voi olla pelkkä teksti, tapah tuneesta elämästä irrallinen asia, silloin se on kaunokirjallisuutta, fiktiota.
Minulla ei ole mitään fiktiivisiä tekstejä, keksittyjä tarinoita, kaunokirjallisia harjoitelmia vastaan, mutta elämäkerta on jotain muuta. Se on siis tavallaan vakava asia, onhan kysymys ihmisten elämästä ja uskalluksesta kertoa siitä, mutta toisaalta elämäkerta on niin kuin itse elämä hauskaa ja surullista, kevyttä ja raskasta, siinä on kaikki värit eikä se koskaan ole tylsä jos vain tekijä on siihen todella itsensä panostanut. Vain aivan pintapuolinen elämäkerta voi olla ikävä.
(ja tylsätkin asiat voivat ollat tärkeitä: esim elämäkertoihin kannattaa yleensä liitttää melko tarkkoja arkielämän kuvauksia: ne nostavat elämäkertojen arvoa suuresti.)
   Ehkä yksi täydentävä huomautus vielä. Keskusteltu on paljon siitä voiko elämäkertoja kirjoittaa erilaisia samasta elämästä vai onko elämäkerta aina periaatteessa sama.
   Tässä  lyhyesti vastaukseni. Minusta on selvää että ikä ja elämäntilanne kirjoitushetkellä vaikuttavat. Jos kirjoitan tarinaani ollessani onnellisesti naimisissa ja sitten puolisoni jättää minut yhtäkkiä niin tarina muuttuu melko toisenlaiseksi. Eri ikävaiheissa painottuvat erilaiset kysymykset. Mutta elämäkertaa ei silti voi kirjoittaa miten vain, tänään iloisissa väreissä, huomenna synkkänä, mielialasta riippuen. Se sotii totuudenmukaisuusvaatimusta vastaan. Ja suoraan sanoen en usko että sellaista edes tapahtuu.
   Mutta on selvää että jos kirjoitan joistakin asioista 25- vuotiaana tai 50- vuotiaana niin tarkastelukulma on kovin erilainen. Elämäkerran kannalta tärkeä kysymys on: voiko todella muistaa miten ajatteli 25-vuotiaana  25 vuotta myöhemmin? Sanoisin että tämä on lähes mahdotonta. Siinä mielessä Kalle Päätalon mahtava elämäkertasarja on kirjallisuutta: sen dialogit ja näkökulmat ovat "keksittyjä", kuviteltuja vaikkakin varmaan usein hyvin lähellä totuutta. "Oikeassa" elämäkerrassa dialogit yleensä eivät ole mahdollisia ellei niitä ole kirjannut muistiin vaikkapa päiväkirjaansa tai sitten jonkun sanoma lause on jäänyt lähtemättömästi mieleen (minulla ei ole yhtään josta voin olla aivan varma).
  Sen sijaan elämäkerta riippuu aika paljon myös  sen johtoteemasta. Viime aikoina olemme järjestäneet lähinnä sellaisia kilpailuja joissa jokin teema määrittää näkökulman. Esimerkiksi vanhemmuus, sairaus, urheilu, seksi. Kaikissa näissä näkökulma siis vaikuttaa merkittävästi. Voi olla etten kerro lainkaan lapsistani jos kirjoitan elämäkertaani (tästähän miehiä usein moititaan). Mutta silti voin kirjoittaa heistä paljonkin jos minulta pyydetään vanhemmuuden tarinaa. Teeman pitää vain olla sellainen jolla on aidosti elämäkerrallinen kytkös, siis jossa olette palannut saman asian pariin aivan eri tavoin eri elämänne vaiheissa. Ja sen täytyy olla jotenkin merkittävä teille. Esimerkiksi juuri parhaillaan kerättävät selkäelämäkerrat eivät tietenkään nostata mitään mielenkiintoa niiden keskudessa jotka eivät koskaan ole kärsineet selkävaivoista. Mutta heitä on onneksi vain pieni vähemmistö!

   Ja nyt vähän siitä, miten itse jouduin elämäkertojen maailmaan. Minä olen yhteiskuntatieteilijä, en kirjallisuudentutkija (elämäkertoja voivat myös tutkia antropologit, psykologit jne) joten elämäkerrat olivat minulle tosi vieraita: kyselylomakkeissa kysyttiin syntymäaikoja, sukupuolta, mielipiteitä, kulutusta jne. Kaikkein harmillisinta on, että vietin 1960-luvun lopussa vuoden Chicagossa joka on yksi elämäkertatutkimuksen syntymäpaikkoja ja koko aikana tein vain kansantalousitieteellisiä ja matemaattisia opintoja. Vasta myöhemmin sain tietää missä oikein olin vieraillut!
  No nyt kuitenkin minut johdatti elämäkertatutkimuksen pariin Daniel Bertaux, ranskalainen sosiologi joka oli alkanut käyttää elämäkertoja 1970-luvun alussa ja järjesti sosiologian maailmankongressissa tilaisuuden joka niin sanotusti muutti elämäni. Vieläpä niin että silloinen vaimoni oli se joka löysi Bertaux'n ryhmän kun minä kuuntelin jotain mielenkiinnotonta vieraantumisryh män esitystä. Sattumalla oli siis tärkeä merkitys, niin kuin sillä on aina elämäkerroissa. Voisi jopa ajatella erityistä elämäkertateemaa: sattuma elämässäni! Jos ajattelette taaksepäin, niin tosiasia on että kenenkään elämä ei ole vapaa sattumasta ja sen vaikutuksesta. Tietenkään se ei merkitse sitä että elämä ei olisi riippuvainen ennalta odotettavissa olevista asioista: oma tausta, syntymäpaikkaa, vanhemmat, koulu jne vaikuttavat toki aivan suoraan.
   Sitten menin käymään Puolassa ja tutustuin siellä ns puolalaiseen koulukuntaan eli elämäkertojen keräämiseen kilpailujen kautta. Puolan matkani oli suhteellinen sattuma jas tosiasia on että puolalainen elämäkertaperinne ei ollut mitenkään huudossa sikäläisten sosiologien keskuudessa. Onneksi kuitenkin asia tuli puheeksi.
Näin siis keksin sen että järjestetään elämäkertakilpailu. Kun sitten minua pyydettiin puhumaan radion toimittajakurssilla asetin ikään kuin vastaehdoksi elämäkertakilpailun ja siitä innostuttiin. Näin järjestyi ensimmäinen kilpailu. Ja siitä se lähti liikkeelle. Kilpailuaineiston pohjalta kirjoitin teokseni Suomalainen elämä jonka sukupolvijaottelulla on edelleen tietty vaikutus.
  Sittemmin olen ollut itse mukana järjestämässä ja arvioimassa useita elämäkertakilpailuja, opiskelijoille, miehille, toimihenkilöille, hel sinkiläisille, sekä kerrännyt myös kansainvälistä materiaalia.
  Ja tämän lisäksi on järjestetty suuri määrä muita keruita, joista osasta olette varmasti lukeneet, mm, työttömien elämäntarinat, maaseudun emäntien, taiteen merkitys elämässä, selkävaivat, isyyteen liittyvä teema jne.
Huomattakoon että juuri teemaelämäkerta on päivän sana!
  Ehkä myös muutama sana päiväkirjoista:  voidaan ylipäänsä puhua elämäkerral lisista aineistoista: kirjeet, päiväkirjat, lapsuuden kertomukset ym. Päiväkirjat ja kirjeet ovat erinomaisen käyttökelpoinen ja mielenkiintoinen aineisto. Kirjekokoelmat jotka kartoittavat elämää alkavat nykyään olla harvinaisuuksia (Jaakko Tapanisen Taivaan laiturilla! Hertta Kuusisen kirjeet tms) mutta juuri siksi kiinnostavia. Katarina Eskolan ja Satu Koskimiehen jo kolme kirjekirjakokoelmaa osoittavat että lukijoita löytyy, ansiosta! Päiväkirja on usein hyvä apuväline kun tekee omaa elämäkertaa ja se on korvaamaton kun yrittää todella selvittää itselleen miten on joskus kauan sitten johonkin asiaan suhtautunut. Kuten edellä sanoin, on äärimmäisen vaikea asettua nuoremman itsensä kenkiin!
  Samanaikaisesti sitten aloin ottaa yhteyksiä kansainvälisiin elämäkertatut kijoihin ja Bertaux panikin liikkeelle koko Euroopassa varsin suuren kiinnostuksen. Mainitsen tässä vain  kolme keskeistä nimeä:  Daniel Bertaux Ranskasta, Paul Thompson Englannista ja Philippe Lejeune Ranskasta. Bertaux sosiologi, Thompson sosiaalihistorioitsija, monitoimimies, ja Lejeune kirjallisuudentutkija.
(  Bertaux'n erityisenä ansiona on pyrkimys kehittää menetelmiä, analysoida kovin monimuotoista ja rikasta elämäkerta-aineistoa. Ideana on ennen kaikkea se että pyritään keräämään aineisto joka liittyy yhteen, jolla on jokin sosiologinen yhtenäisyys.   Saturaatio on yksi Bertaux'n kuuluisia käsitteitä. Ja leipuritutkimus on se jossa monet elämäkerta-analyysin keskeiset ratkaisut edelleen löytyvät.
   Thompson taas edustaa lähdekriittistä historiatutkimuksen perinnettä jossa pyritään tarkistamaan kertomusten todenperäisyyttä ja luomaan niiden perusteella tarkkaa kuvaa jostain yhteisöstä, esim kalastajista tai vuosisadan vaihteen työläismiljöistä.
   Lejeunen kuuluisin käsite on taas omaelämäkerrallinen sopimus jolla Lejeune tarkoitti sitä, että kirjoittaessaan omaelämäkertaa tekijä sitoutuu tiettyihin  melko yksinkertaisiin asioihin: oman tarinan kertomiseen omalla nimellä lukijan luettavaksi (lähinnä on tärkeintä huomata se, että  fiktiossa voidaan kirjoittaa täysin omaelämäkerran kaltaista tekstiä, joten sopimuksella varmistetaan että kyseessä on kirjoittajan oma elämäkerta. ). Tämän tilai suuden kannalta tärkeintä kuitenkin on että Lejeune on Ranskassa perustanut eräänlaisen elämäkerta-akatemian, kaakkois-Ranskassa Lyonin lähellä sijait sevan elämäkerta-arkiston jonka yhteydessä toimii myös kirjoittajille tarkoitettu palvelupiste joka antaa palautetta kirjoituksista.
Itse olen ollut sitä mieltä, jos ollaan rehellisiä että elämäkerran kirjoittamista ei oikeastaan pitäisi kouluttaa eikä antaa ihmisille palautetta siitä millainen elämäkerran pitäisi olla. Mutta on totta että jos haluaa kirjoittaa "hyvän" elämäkerran niin se vaatii kyllä vähän treenausta. Tutkija toki menettää jotain jos elämäkerta on liian tiukan ohjauksen tulos. Hyvällä ja huonolla ohjauksella on valtava ero. Huono ohjaaja voi pakottaa kaikki elämäkerrat samaan muottiin. Pitää aina olla tekijän itsensä vallassa valita mitä asioita hän elämäkerrassaan haluaa kertoa. Mutta ohjaaja voi osoittaa ristiriitoja, voi kysellä puuttuvia teemoja, voi ihmetellä jonkin kohdan luotettavuutta, voi esimerkiksi kannustaa kertomaan 'kuivista' tai triviaa leista asioista, esim. tyypillisen arkipäivän tai kodin kuvaukset ovat hyvin antoisaa luettavaa. Itselläni on erityinen autoja koskeva omaelämäkerran luku. Eikä se ole suinkaan ainoa: Tommi Hoikkalan isä ja auto!
   Ja joka kesä kokoonnutaan Amberieussa  keskustelemaan elämäkerroista. Kaikki ovat asianharrastajia, ei varsinaisia tutkijoita. On lämmintä, kokoonnutaan vanhan linnan raunioilla, unohtumaton tunnelma, hyvä keskus teluja.
   Toinen tälläinen  Kärsämäen kaltainen piste Euroopan kartalla on sitten Pieve di Santo Stefano Firenzen lähistöllä, jossa on 1980-luvulta lähtien ollut tapana järjestää vuosittain suuret elämäkertafestivaalit. Kerran vuodessa julistetaan keruu ja voittajat kutsutaan esittämään otteita teksteistään, parhaat elämäkerrat dramatisoidaan, elämäkerroista keskustellaan ja kirjoittajat tapaavat toisiaan. Tunnelma on täälläkin todella hieno. Ei olisi hassumpi idea pyrkiä järjestämään vastaavaa Kärsämäelläkin. Paikkakunnan syrjäisyys ei ole este, päin vastoin.

   Ongelmana tässä on yksi asia: elämäkertojen kieli. Tällaisesta tapahtumasta on vaikea saada yleiseurooppalaista, koska kaikki kirjoittavat omalla äidinkielellään. Se joka ensiksi kehittää toimivan yhteiseurooppalaisen tapaa mismuodon jossa voitaisiin käsitellä eri maista tulevia elämäkertoja olisi todella palkinnon arvoinen. Ehkä järkevin muoto on se, jossa on ennalta käännetty tiettyjä aineistoja ja jossa kokoukset perustuvat
simultaanitulkkaukseen EUn kustannuksella. Tarjoan ideaa vapaasti käyttöön. Siis: Kärsämäen suuri Elämäkertatapahtuma!

  1970-luvulta lähtien olen siis työskennellyt lähes yksinomaaan elämäkertojen parissa. Kun muutenkin luen enimmäkseen elämäkertoja niin täytyy myöntää että elämäkerrallinen pohdinta on vaikuttanut omaan elämääni paljon sekä hyvässä että pahassa. Liikaa ei pidä reflektoida, muuten käy huonosti. Elämää on elettävä eikä vain ajateltava millainen tämä on elämäkertana ja mitä siitä voisi kertoa.
  Viime vuosina olen ollut paljoin tekemisissä toisaalta seksin (siis seksielämäkertojen!) kanssa, toisaalta Venäjän ja Baltian maiden kanssa. Kummassakin tapauksessa elämäkerrat tarjoavat aivan  uudenlaisen ja tuoreen näkökulman sosialismiin ja sen jälkeiseen tilanteeseen. Yksi esimerkki: venäläiset seksielämäkerrat paljastavat, että toisin kuin meillä, seksi käyttäytymisen muutokset tapahtuivat pinnan alla paljon ennen kuin niistä alettiin keskustella. Kun meillä yleensä uudet trendit julistetaan käytännöik si suurin piirtein siinä vaiheessa kun viisi julkkista niitä harrastaa (ja ne unohtuvat ennen kuin niistä tulee todella trendejä), niin Venäjällä oli toisin: koko kansa oli jo muuttanut käyttäytymistään ennen kuin siitä edes uskallettiin alkaa puhua ...  Kaiken kaikkiaan juuri Venäjälle elämkerrat antavat aivan dramaattisella tavalla muusta tietämyksestämme poikkeavan kuvan maan tapahtumista. Tätä Daniel Bertaux on hyödyntänyt tutkiessaan mm. kokonaisten perheiden ja niiden eri sukupolvien elämänvaiheita

   Omaelämäkertojen suhteesta elämäkertoihin voisin mainita ainakin yhden asiakokonaisuuden. Mielenkiintoinen muutos joka on tapahtunut viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana koskee sitä  mitä elämäkerrassa voi kertoa ja mitä ei:

   On tapahtunut valtava muutos intimiteetin luonteessa. Omaelämäkertojen tunnustuksellisuus on siirtynyt vahvasti myös elämäkertoihin, siten että nyt kerrotaan kohteiden elämästä asioita mitä vuosikymmen sitten ei olisi varmasti paljastettu. Mutta toisaalta siinä missä omaelämäkerran kirjoittaja yleensä välttää itselleen vahingollisten asioiden paljastamista niin tällaisista paljastuksista on tullut elämäkertojen perusehto. Elämäkerroista on tullut tässä mielessä alue jossa kilpaillaan kuka uskaltautuu pisimmälle. Ja se taas vaikuttaa omaelämäkertoihin.
  Nyt voidaan kirjoittaa autismista, syömishäiriöistä, lapsuuden hirveistä kokemuksista, mielisairauksista - Suomessa äsken ilmestynyt vakavasti vammaisen pojan "omalämäkerta" on mielenkiintoinen koska se on tuotettu fasilitoimalla, jolloin voidaan kysyä kenen tarinasta oikein on kyse. Kukaan Suomessa ei ole vielä kertonut vaikkapa transvestitismistä.
    Tuoreessa Arthur Koestlerin (Pimeys keskellä päivää) elämäkerrassa paljas tetaan hirveitä asioita Koestlerin elämästä, Foucault-elämäkerrat kilpailevat siinä kuka kertoo kauheampia juttuja, George Orwellista kerrotaan hänen olleen informanttina toisen maailmansodan jälkeen ja luokitelleen ihmisiä luotet taviin ja epäluotettaviin jne. Meillä Suomessa Juhani Suomi on alkanut kirjoittaa Kekkosesta aivan eri tavoin kuin elämäkertansa ensimmäisissä osissa, niin että hän pian joutuu kirjoittamaan ensimmäiset osat uusiksi.
  Tämä on toisaalta peräisin julkisuuden luonteen muutoksesta niiden sääntöjen murroksesta mitä saa ja mitä ei saa kertoa. Clinton-Lewinsky skandaalin yksityiskohtaiset kuvaukset ovat hyvä esimerkki siitä miten yksityiselämästä on tullut täysin julkista, juridisessa mielessä.
  Yksi omaelämäkerran hienous on siinä, että saa itse valita mitä kertoo ja mitä ei! Kukaan ei tule ihmettelemään perään. Tai oikeastaan tulee jos kertomuksessa on ilmeisiä aukkoja. Itse sain kokea sen äskettäin kun sijoitin kotisivulleni päiväkirjakilpailun päiväkirjani ja panin otsikkoon että olen naimisissa ja minulla on yksi lapsi, tarkoittaen nykyistä perhetilannettani, eli niitä henkilöitä joita päiväkirjassa käsiteltiin. Sain takaisin vitsikkäitä ja vihaisia viestejä jossa ihmeteltiin minne olin unohtanut kaksi aikaisempaa lastani. Ratkaisin dilemman poistamalla kaikki tiedot turhina
(siis periaatteella kaiken tulee olla totta, mutta kaikkea ei tarvitse mainita).
  Omaelämäkerrat seuraavat nähdäkseni kuitenkin jossain määrin yleistä trendiä ja toisaalta tietysti myös sitä mikä on kulttuurisesti mahdollista kertoa.
   Aikaisemmin kun tämä raja oli varsin jyrkkä, rima korkealla, niin turvauduttiin usein mieluummin fiktioon: so kirjoitettiin omasta elämästä romaanina. Minusta kyseenalainen välimuoto on se, jossa kirjailija kirjoittaa minämuodossa mutta rupeaa sitten selittämään että eihän tämä pidä paikkansa, ei tämä minä ole minä ollenkan. Tämä on saivartelua. Miksi sitten käyttää omaa henkilöä. Jörn Donnerin viimeisimmässä kirjassa on mainio esimerkki: hän kertoo, ettei muista montako lastenlasta hänellä on ja sitten kun toimittajat olivat aikansa tätä kauhistelleet niin Donner sanookin että eihän tämä pidä paikkaansa, kyllä hän ne muistaa. Mikä siis oli alkuperäinen idea, halu esittää hirviötä.

  Esimerkiksi vaikkapa masennus: Syvä masennus on ollut aikamoinen kulttuu rinen tabu ja esimerkiksi maanisdepressiivisyys on pelätty ja salattu tauti. Nyt yhtäkkiä masennuksesta on tullut erittäin julkinen asia ja (melkein) kuka tahansa voi kertoa avoimesti masennuksestaan. Tämä on minusta erittäin hyvä asia koska nähdäkseni masennus on Suomessa jonkinlainen kansantauti (ja sukallaan väittää lievemmässä muodossa yleisempi kuin muualla) ja masennuksel la on pahimmillaan hyvin vakavia seurauksia. esimerkiksi tuoreessa muistissa on Sodankylän tapaus jossa mies ampui työtoverinsa ja oman poikansa. Masentunut ihminen ei välttämättä tiedä olevansa masentunut: olen kirjoittanut artikkelin piilomasennuksesta.  Neil Hardwick kuvailee kuinka pitkään hänen ongelmilleen etsittiin muita syitä ennen kuin masennus tuli vastaukseksi. Uskoisin että elämäkerroissa masennus tulee olemaan kohtalaisen merkittävä teema.
(Itse olen myös kärsinyt ja kärsin masennuksesta, osittain selvästi kausittain vaihtelevasta siten että talvi on yleensä erittäin hyvää aikaa kun taas kevät eli juuri nyt on aika vaikeaa. Eli suostuin tulemaan tänne kun kaikki oli mitä mainioimmin ja nyt tänne tuleminen ei ollut suinkaan helppoa ...)
Mutta nyt olen puhunut jo aivan liian pitkään ja päästänyt tämän tarinan rönsyilemään aivan kuin huonon omaelämäkerran.

  Palaan lopuksi vielä otsikkoni kysymykseen:  eurooppalaisuuden ja suomalai suuden suhteeseen.

  Eurooppalaisuus kytkeytyy monessa mielessä elämäkertaan. Augustinuksen tunnustukset ovat "ensimmäinen omaelämäkerta", Rousseaun tunnustukset taas ensimmäinen "moderni", omaan napaan tuijottava, intiimejä paljastuksia sisältävä elämäkerta. Eurooppalaisen yksilöllistymisproessin katsotaan olevan edellytyksenä omaelämäkerran synnylle. Tämä  ei kuitenkaan merkitse etteikö omaelämäkertoja ja elämäkertoja esiintyisi muissa kulttuureissa ja etteikö minämuotoinen tarina olisi mahdollinen vaikka henkilö ei kokisi itseään ensijaisesti yksilönä vaan yhteisön jäsenenä.
  Samoin elämä on kyllä hyvin pitkälle universaalia: viha, masennus, rakkaus, onni, suru tunnistetaan kaikkialla. Siksi elämäkerta on varmasti kaikkein universaalein kirjallisuuden laji ja se on ymmärrettävissä melkeinpä kaikkial la. Juuri elämäkerran kautta voimme jopa ymmärtää muten aivan vieraita ilmiöitä, esimerkiksi vaikkapa kehitysvammaisuutta, autismia, depressiota, transvestitismiä, keskitysleirikokemuksia.
   Kiinnostavaa kuitenkin on, että "tavalliset" elämäkerrat harvoin herättävät kiinnostusta sen maan tai alueen ulkopuolella missä ne on kirjoitettu. Toisin sanoen universaalisuus liittyy tässä tiukkaan paikallisuuteen, erityisyyteen. Esimerkiksi Kalle Päätaloa on Suomessa myyty meillä kaikkiaan miljoonia kappaleita, mutta hänen (harvoja) ulkomaankielisiä teoksiaan ei ole juurikaan saatu kaupaksi edes Ruotsissa. Jokaisella maalla on kuitenkin "oma" päätalonsa: oman todellisuuden tarkka ja huolellinen dokumentoija (Saksassa Kempowski). Toisaalta kyllä täytyy ehkä sanoa, että meillä on kyllä ehkä maailman kaikkein kansanomaisin "päätalo" - ja tunnollisin. (Vertaus Päätalosta Proustina on osuva: siinä missä Ranskassa kuvauksen kohteena oli siis aristokratia ja hienosto, niin meillä kuvataan maalaisköyhälistöä ja rakennustyöläisiä.)
  Tarvitaan siis sekä universaali että erityisyys. Juuri siitä syystä taas kansainväliset tapaamiset voisivat olla hyvinkin hyödyllisiä.

   Ja toisaalta tällainen keskellä Suomea sijaitseva Elämäkerta-akatemia voi parhaiten yhdistää juuri paikallisuuden ja kansainvälisyyden!
Toivotan teille onnea ja menestystä, mutta tiedän että se vaatii ennen kaikkea kovaa työtä, onni tulee sitten ....