RAKKAUSTYYLIT SUOMALAISISSA,
VIROLAISISSA JA PIETARILAISISSA SEKSUAALIELÄMÄKERROISSA
Elina Haavio-Mannila, J.P. Roos
ja Anna Rotkirch
Teoksessa Juha Kinnunen, Pirkko Meriläinen, Katri
Vehviläinen-Julkunen ja Tiina Nyberg (toim.) Terveystieteiden monialainen
tutkimus ja yliopistokoulutus. Suunnistuspoluilta tiedon valtateille.
Professori Sirkka Sinkkoeselle omistettu juhlakirja. Kuopion yliopiston
julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 74. Kuopio 1999, 143-159.
Seksuaaliset skriptit,
rakkauskartat ja sukupuolielämän mallit
Rakkaus ja seksuaalisuus eivät ole pelkästään emotionaalisia ja
fysiologisia tiloja vaan koko elämän jatkuvia prosesseja. Kuten kirjalliset
kertomukset, myös (oma)elämäkerralliset rakkaustarinat kertovat intohimoisen ja
kumppanuusrakkauden vaihtelusta elinkaaren aikana. Moniin rakkaus- ja
seksimuistelmiin sisältyy kuvitelmien romahtamista, pettämistä,
mustasukkaisuutta ja väkivaltaa. Tuskantäyteisiä kuvauksia on myös
rakkaudettomuudesta ja yksipuolisesta rakkaudesta.
Elämän kuluessa rakkaus ja seksuaalisuus kehittyvät ihmisillä melko
yhdenmukaisella tavalla. Rakastumis- ja rakastuneisuusvaiheen intohimorakkaus
muuttuu yleensä parin vuoden kuluessa joko kumppanuusrakkaudeksi tai kuihtuu
muuttuen välinpitämättömyydeksi tai jopa vihaksi. Ira L. Reissin (1976)
rakkauden pyöräteorian mukaan kestävä rakkaus kehittyy läheisyyden tunteesta
uskoutumisen ja riippuvuuden kautta persoonallisuustarpeiden tyydyttymiseen.
Kun ympyrä on sulkeutunut, rakkauspyörä kiepsahtaa uudelleen kiertämään samaa
kehää.
Mutta rakkausprosessissa on myös muunnelmia, jotka liittyvät
sosiaalisiin ja kulttuurisiin konteksteihin. Historiallinen ajankohta,
yhteiskuntatyyppi ja sosiaalinen asema vaikuttavat seksuaalisiin
käsikirjoituksiin eli skripteihin, rakkauskarttoihin ja sukupuolielämän esikuviin samoin kuin
rakkaus- ja seksuaalikokemuksiin.
Sukupuolinen käsikirjoitus ohjaa sitä, miten henkilö tietyssä
(valinta)tilanteessa reagoi seksuaalisiin virikkeisiin. Seksuaaliseen
käsikirjoitukseen sisältyy odotuksia ja määrittelyjä sopivasta
sukupuolikäyttäytymisestä. Ihminen voi omaehtoisesti noudattaa skriptiä,
kapinoida sitä vastaan tai joutua poikkeamaan siitä vasten tahtoaan
ulkopuolisten olosuhteiden vuoksi.
Skripti muovautuu sekä tiedostamatta että tietoisesti ihmisen
altistuessa sosiaalisen ympäristönsä eli aikakauden, yhteiskunnan,
alakulttuurin, sosiaaliryhmän, perheen yms. odotuksille siitä, millainen
käyttäytyminen on suotavaa eli kenen
kanssa, milloin, missä ja miten seksuaalisuutta saa tai pitää toteuttaa.
Sukupuolisia käsikirjoituksia on olemassa kolmella tasolla: kulttuurisella,
henkilöiden välisellä ja yksilötasolla. Seksuaalista käyttäytymistä koskevat
odotukset voivat olla joko yhteisiä ja jaettuja tai toisiaan täydentäviä, jopa
ristiriitaisia. (Francoeur 1990, 692; Simon and Gagnon 1987; Kontula 1991;
Murray and Leigh 1995, 191.)
Yksilötason sukupuolisia käsikirjoituksia voidaan myös nimittää rakkauskartoiksi, jotka John Moneyn
mukaan ovat “idealisoituja ja idiosynkraattisia kuvia hyvästä tai
ihanteellisesta rakkauselämästä. Rakkauskartta kehittyy lapsuuden ja
persoonallisuuden muovautumisvuosina kuten äidinkieli. Se kuvaa
ihannerakastajaasi ja sitä, mitä te parina teette yhdessä ihannoidussa,
romanttisessa, eroottisessa ja seksuaalisuhteessa. Rakkauskartta on ensin
olemassa mentaalisessa mielikuvituksessa, unissa ja fantasioissa. Sittemmin se
saattaa siirtyä toiminnaksi kumppanin tai kumppanien kanssa.” (Money 1993,
xvi.) Rakkauskartta on psykologinen ja yksilöllinen odotuskaavio.
Seksuaalielämässä yhteisesti jaettuja sosiaalisia odotuksia voidaan
kutsua myös rakkaus- ja sukupuolielämän
malleiksi. Anna Rotkirchin (1998) mukaan mallin tai esikuvallisuuden
(exemplary) käsite ilmaisee, millaiset rakkaus- ja perhe-elämän kehityskulut
ovat mahdollisia, hyväksyttyjä ja tyypillisiä, vaikka ne eivät aina ole
toivottavia eivätkä ihanteellisia. Esikuvallisuus eroaa näin ollen
julkilausutuista arvoista, ovat ne
sitten virallisesti hyväksyttyjä ideologioita tai psykologisia rakkauskarttoja.
Esimerkiksi sekä vallitseva sosiaalinen ideologia että henkilön omat toiveet
voivat suosia kestävää monogaamista rakkautta. Mutta jos rakkauden etsintä
johtaa rinnakkaisiin suhteisiin, saatetaan sitäkin pitää (tai olla pitämättä)
hyväksyttävänä, tosiasiallisen käyttäytymisen esikuvana. Esikuvallisuus eroaa
myös aktuaalisista käytännöistä.
Esimerkiksi sukupuolisuhteita useiden satojen kumppaneiden kanssa ei yleensä
hyväksytä. Vaikka ihminen sallisikin itselleen monikumppanuuden, se ei merkitse
sitä, että hän pitäisi sukupuolikäyttäytymistään esikuvallisena kaikille tai
edes itselleen toisissa olosuhteissa.
Helsingin yliopiston sosiologian ja sosiaalipolitiikan laitoksilla
käynnissä olevan seksuaalisuutta ja sukupuolijärjestelmiä koskevan tutkimuksen
tavoitteena on verrata eri sukupolviin kuuluvien naisten ja miesten seksuaali-
ja rakkauselämää elämänkaaren eri vaiheissa Suomessa, Virossa ja Pietarissa.
Tutkimus perustuu määrällisiin ja laadullisiin aineistoihin, joita ovat koko
väestöä edustavat kyselyt, seksuaalielämäkerrat ja teemahaastattelut.
Rakkaustarinatyypit
Tässä artikkelissa käsitellään Suomessa, Virossa ja Pietarissa
toteutettujen elämäkertakirjoituskilpailujen avulla koottuja
omaelämäkerrallisia kertomuksia seksuaalisuudesta (Virossa ja Pietarissa myös rakkaudesta)
osana elämää. Tarinat luokiteltiin niiden keskeisen rakkaustyylin mukaan (ks.
Kontula ja Haavio-Mannila 1997; Haavio-Mannila ja Roos 1998; 1999;
Haavio-Mannila ym. 1998).
Yleisimpiä rakkaustarinatyyppejä ovat yksi ainoa tärkeä rakkaus, peräkkäis-
tai sarjasuhteet, jatkuva etsintä, väljähtynyt suhde ja rinnakkaissuhteet.
Harvinaisempia ovat kaukorakkaudet, kuviteltuun henkilöön rakastuminen,
riippuvainen intohimo, mustasukkaisuus ja rakastetun menettämiseen
takertuminen. Noin joka toisessa seksuaalielämäkerrassa rakkaustyyli säilyy
samana elinvaiheesta toiseen mutta joka toisessa kertomuksessa rakkaustyyli on
erilainen nuorena, keski-iässä ja vanhuudessa (taulukko 1).
Taulukko 1. Pääasiallisen rakkaustyylin pysyvyys eri elinvaiheista
kirjoitettaessa Suomessa 1992 sekä Virossa ja Pietarissa 1996. Prosenttia.
Rakkaustyylin
pysyvyys elinvaiheesta toiseen
Paikkakunta Vanhin
polvi Keskipolvi Molemmat
Suomi 29 (39) 56 (70) 46
(109)
Viro 22 (18) 73 (11) 52 (29)
Pietari 36
(17) 56 (18) 43 (35)
Kaikki 27 (74) 57
(99) 45 (173)
Taulukko 2. Pääasialliset rakkaustyylit
seksuaalielämäkerroissa sukupuolen ja paikkakunnan mukaan.
Elämäkerta-aineistot. Prosenttia
Rakkaus- Miehet Naiset
tyyli Suomi Viro Pietari Suomi
Viro Pietari
Yksi tärkeä rakkaus 17 8 5 15 17 29
Peräkkäissuhteita 14 15 27 30 46 33
Etsintää 16 15 22 21 17 13
Väljähtynyt liitto 14 - 14 10 4 13
Rinnakkaissuhteita 35 62 27 21 12 12
Kuvitelmarakkaus 2 - 5
- - -
Kaukorakkaus
2 - - 3 - -
Ei rakkautta
- - 5 1 4
-
Yhteensä 100 100
100 100 100 100
(51)
(13) (22) (108) (24) (24)
Virossa ja Pietarissa naisista 17-29
prosenttia, miehistä vain 5-8 prosenttia keskittyy seksuaalielämäkerrassaan yhden ainoan tärkeän rakkauden kuvaamiseen
(taulukko 2). Suomessa sukupuolten välillä ei ole eroa; osuudet ovat 15-17
prosenttia. Elämäntarinoiden jakautumaa voidaan verrata koko väestöä koskevien
haastattelu- ja kyselytutkimusten tuloksiin. Ne edustavat Suomen ja Pietarin
18-74 -vuotiasta väestöä (Kontula ja Haavio-Mannila 1993; Gronow ym. 1997).
Haastattelija esitti yleiset kysymykset suullisesti mutta haastateltava sai
itse merkitä lomakkeelle vastaukset intiimeihin kysymyksiin. Kyselyjen
mukaan suomalaismiehistä 15 prosenttia,
pietarilaismiehistä 22 prosenttia ja naisista vastaavasti 29 ja 33 prosenttia
on elämänsä aikana ollut sukupuolisuhteessa ja aviosuhteessa vain yhden
kumppanin kanssa (taulukko 3).
Miesten elämäkerroista 14-27 prosentissa ja
naisten 30-46 prosentissa kuvataan sarja-
eli peräkkäissuhteista seksuaalielämäntyyliä. Kaikista suomalaisista
miehistä 39 prosenttia ja naisista 45 prosenttia kun taas pietarilaismiehistä 26 prosenttia ja naisista
40 prosenttia on peräkkäissuhteisia. Näillä ihmisillä on ollut joko useita
sukupuolikumppaneita ja yksi uskollinen aviosuhde tai sitten useita uskollisia
aviosuhteita.
Viidesosa elämäntarinoista kuvaa ensi sijassa
kumppanin etsintää. Etsijöitä voidaan
verrata niihin kyselytutkimusten vastaajiin, joilla on ollut seksisuhde tai
-suhteita mutta ei aviosuhdetta. Tällaisia ihmisiä on Suomessa 18 prosenttia ja
Pietarissa 15 prosenttia miehistä ja vastaavasti 12 ja 10 prosenttia naisista.
Rinnakkaissuhteisiin keskittyviä on suomalaisten ja pietarilaisten
miesten elämäkerroista noin kolmasosa, virolaisten miesten lähes kaksi
kolmasosaa. Naisilla osuus vaihtelee 12:sta 21:een prosenttiin. Koko Suomen ja
Pietarin miesväestöstä on nykyisen aviosuhteen aikana ollut uskottomia 25-33
prosenttia, naisista 10-14 prosenttia.
Taulukko 3. Seksi- ja aviosuhteiden tyypit
sukupuolen mukaan Suomessa 1992 ja Pietarissa 1996. Koko väestöä edustavien
18-74-vuotiaiden kyselyvastaukset. Prosenttia
Seksi- ja aviosuhdetyyppi Miehet Naiset
Suomi Pietari Suomi Pietari
Yksi ainoa seksi- ja aviosuhde 15 22 29 33
Peräkkäissuhteet:
Useita seksikumppaneita,
yksi uskollinen aviosuhde 30 15 30 21
Useita uskollisia aviosuhteita 9 11 15 19
Etsintä:
Seksikumppaneita,
ei aviosuhdetta 18 15 12 10
Rinnakkaissuhteet:
Yksi uskoton aviosuhde 20 24 8 11
Useita aviosuhteita, nykyisen
aikana uskoton 5 9
2 3
Ei koskaan seksisuhteita 3 4 4 3
Yhteensä 100 100 100 100
(N) (1103) (867) (1144) (1208)
Väljähtäneisiin aviosuhteisiin keskittyviä tarinoita on noin
joka kymmenes suomalaisista ja pietarilaisista seksuaalielämäkerroista,
virolaisista tuskin lainkaan. Tätä tyyppiä ei ole esitetty taulukossa 3, mutta
vertailun vuoksi voidaan mainita, että kyselyjen mukaan erittäin onnettomassa
tai onnettomassa parisuhteessa eläviä on suomalaisista parisuhteisista miehistä
kaksi ja naisista yksi prosenttia, pietarilaisista neljä ja viisi prosenttia.
Pietarilaiset ovat myös tyytymättömämpiä sukupuolielämäänsä kuin suomalaiset.
Suomalaismiehistä neljä prosenttia ja -naisista kuusi prosenttia, pietarilaisista
vastaavasti seitsemän ja yksitoista prosenttia piti sukupuolielämäänsä hyvin
tai melko epätyydyttävänä.
Muita rakkaustarinoiden tyyppejä on
elämäkerroissa vain niukasti, kun tarinat tai vastaajat luokitellaan
pääasiallisen rakkaus- ja seksuaalielämän tyylin mukaan.
Rinnakkaissuhteista, jatkuvasta etsinnästä ja
väljähtyneistä suhteista kerrotaan siis elämäkerroissa yleisemmin kuin koko
väestön kyselyvastauksissa. Ehkä tällaiset suhteet ovat niin arkaluontoisia ja
mahdollisesti myös syyllisyydentunteita aiheuttavia, että niitä harrastaneet
ovat erityisen taipuvaisia osallistumaan seksuaalielämäkertakilpailuihin,
joissa he voivat “ripittäytyä” ja saada siten “syntinsä anteeksi”.
Yksi tärkeä rakkaus ja peräkkäissuhteet ovat
sen sijaan on yleisempiä koko väestöissä kuin elämäkerroissa. Ne vastannevat
hyväksyttyjä kulttuurisia seksuaalisia käsikirjoituksia, joten niitä ei koeta
ongelmallisiksi kuten rinnakkaissuhteisuutta ja jatkuvaa etsintää. Näin ollen
ne eivät viritä ihmisiä kirjoittamaan seksuaalielämäkertaansa yhtä herkästi
kuin vähemmän hyväksytyt seksuaaliset elämäntyylit.
Rakkaus- ja seksuaalielämän tyylit vaihtelevat
selvästi sukupuolen mukaan. Kaikilla tutkimuspaikkakunnilla samoin kuin sekä
elämäkerta- että kyselytutkimusten mukaan rinnakkaissuhteet ovat keskeinen
elämäntyyli miehillä yleisemmin kuin
naisilla. Peräkkäiset monogaamiset suhteet taas ovat naisille ominaisempia kuin
miehille.
Kolmelta alueelta - Suomesta, Virosta ja
Pietarista - kerätyissä elämäkerroissa sukupuolten roolit ovat Virossa kaikkein
polarisoituneimmat. Virolaisnaisten kertomuksista peräti 46 prosenttia mutta
-miesten vain 15 prosenttia kuvaa peräkkäissuhteita. Virolaismiesten tarinoista
taas kokonaista 62 prosenttia, mutta naisten kertomuksista ainoastaan 12
prosenttia keskittyy rinnakkaissuhteisiin. Valitettavasti meillä ei ainakaan
toistaiseksi ole Virosta koko väestön seksuaalielämää edustavia tietoja.
Virolaisten sukupuolistunut seksuaalielämän
tyyli saattaa johtua siitä, että
länsimaiset sukupuolten tasa-arvopyrkimykset ja seksuaalivallankumous eivät
kommunismin aikana saaneet siellä jalansijaa. Virossa kansallismieliset eivät
myöskään halunneet omaksua Neuvostoliiton virallista sukupuolten
tasa-arvoajattelua eivätkä vuosisadan alun kommunistista sukupuolivapausideologiaa (vrt. Kon 1995). Kaikista niihin
kohdistuvista epäilyistä ja varauksista huolimatta näillä ideologioilla saattoi
olla merkitystä Pietarissa, joka suurkaupunkina oli ilmapiiriltään
vapaamielisempi kuin maaseutuvaltaiset Suomi ja Viro.
Toisaalta virolaiset naiset omaksuivat
kommunistiaikana tarpeen mukaan myös vapaamielisiä ja sukupuolten tasa-arvoa
edistäviä seksuaalikäytäntöjä, jotka olivat melko helposti toteutettavissa.
Esimerkiksi abortit ja avioerot olivat 50 vuotta kestäneen neuvostovallan
aikana Virossa erittäin yleisiä. Tarttolaisen perhesosiologi Dagmar Kutsarin
mukaan pragmaattiset virolaisnaiset
valitsivat erilaisia strategioita eri tilanteissa. Huonossa avioliitossa
roikkumisen sijaan he tekivät mieluummin abortteja ja erosivat säilyttääkseen
itsekunnioituksensa. Seksuaali- ja
perhe-elämän aineellisissa ratkaisuissa he käyttivät hyväkseen taloudellista
itsenäisyyttään ja Neuvostoliiton liberaalia abortti- ja avioerolainsäädäntöä.
Sen sijaan sukupuolten välisissä suhteissa, erityisesti
seurusteluvaiheessa, samoin kuin pukeutumisessa ja meikkaamisessa
he korostivat naisten ja miesten välisiä eroja ja jatkoivat perinteisiä
käytäntöjä, joista osa, kuten se,
että miehillä oli huomattavasti yleisemmin rinnakkaissuhteita, olivat naista
nöyryyttäviä ja alistavia. Myös aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että
virolaiset ovat kannattaneet perinteisiä sukupuolten rooleja enemmän kuin
suomalaiset (esimerkiksi Haavio-Mannila ja Tiit 1981).
Seuraavassa esitetään yksi seksuaalielämän tarina
kultakin tutkimuspaikkakunnalta. Miehet ovat viisi - kuusikymmenvuotiaita.
Heidän rakkaus- ja seksuaalielämänsä tyyliä voidaan luonnehtia
rinnakkaissuhteiseksi.
Suomalainen
tarina
Rakkaustarinatyypittely perustuu aikaisemmin
julkistettuun suomalaisaineistoon, joten siihen ei tässä tarvitse enää paljon
puuttua. Suomalaiset seksuaalielämäkerrat luokittuvat varsin tasaisesti em.
viiteen päätyyppiin: yksi ainoa tärkeä rakkaus, peräkkäissuhteita, etsintää,
väljähtynyt suhde ja rinnakkaissuhteita. Miesten tarinoissa keskitytään
useammin rinnakkaissuhteisiin, naisten taas sarjasuhteisiin. Miehet ovat
tyytymättömämpiä sukupuolielämäänsä kuin heidän vaimonsa ja valittivat monesti
sitä, että puoliso ei ole kiinnostunut seksistä. Verrattuna virolaisiin ja pietarilaisiin
miehiin, suomalaiset miehet kertovat yleisemmin yhdestä ainoasta tärkeästä
rakkaussuhteesta. Suomalaisten naisten tarinoissa taas keskitytään useammin
kuin virolaisten ja venäläisten kertomuksissa rinnakkaissuhteisiin - huolimatta
siitä että pietarilaisnaisilla on kyselyjen mukaan enemmän rinnakkaissuhteita
kuin suomalaisilla naisilla.
Eräs seksuaalivallankumouspolven
suomalaismiehen tarina sisältää useita rakkauselämän tyylejä: donjuanistista
etsintää, peräkkäissuhteita, rinnakkaissuhteita ja yhden suuren rakkauden
idealisointia. Kirjoittajan isä ja isoisä olivat epäonnistuneet suuren
rakkauden tavoittelussa. Kertojalla on
teknillinen ammattikoulutus ja hän toimii keskikokoisen yrityksen
tuotantopäällikkönä. Hänellä on ollut vakavia alkoholiongelmia, joiden takia
hän joutui jopa vankilaan ajettuaan humalassa autolla pienen lapsen yli. Mutta
tässä keskitymme hänen sukupuoli- ja rakkauselämäänsä.
Kertoja syntyi juuri ennen sotaa. Hän menetti
äitinsä viisivuotiaana kun hänen vanhempansa erosivat äidin uskottomuuden
takia. Pojan isä oli vannonut ettei koskaan jättäisi lapsiaan kuten hänen
isänsä oli tehnyt ja otti lapset
väkipakolla huostaansa eron jälkeen. Isä meni myöhemmin uudelleen naimisiin ja
pojalla oli melko hyvä suhde äitipuoleensa. Tämä suhde kuitenkin huononi kun
kertoja aloitti sukupuolisuhteen 12 vuotta vanhemman naisen kanssa. Avioliitto
tämän naisen kanssa päättyi kun mies tuli toivottoman mustasukkaiseksi naisen
aikaisempien rakkaussuhteiden vuoksi ja nainen taas miehen työtoverien takia.
Kirjoittajan seuraava avioliitto on kerrottavaksi vieläkin vaikeampi: siitä
kirjoittaminen sattuu edelleen. Pariskunta sai lapsen, säästi asuntoa varten
mutta miehellä oli alkoholiongelmia. Yhteiset asuntosäästöt olivat lopulta
ainoa puolisoita yhdistävä tekijä.
Sen jälkeen seuraa sarja Anja-nimisiä naisia,
joista kolmas on jo pitkään ollut kertojan vakituinen elämänkumppani. Mutta
näiden suhteiden aikana miehellä on ollut monia muitakin sukupuolisuhteita.
Uuden suhteen alkua on yleensä edeltänyt promiskuiteettinen vaihe (satoja
naisia) tai pitkähkö rinnakkaissuhdekausi. Anja numero kaksi oli paljon
nuorempi kuin kertoja. Tämä Anja jätti miehen suuren ikäeron vuoksi ja myös sen
takia, että mies ei halunnut jakaa nuoren naisen elämäntyyliä. Anja numero
kolme näyttää olevan suhteellisen pysyvä vaimo ja on saanut kertojan
lopettamaan alkoholinkäytön ja tupakoinnin. Mies ei ole
tällä hetkellä kovin kiinnostunut seksistä eikä
harkitse avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin ryhtymistä vaan haluaa keskittyä
avioliittoonsa. Hän toivoo ja uskoo että hän vihdoin vähän yli
viisikymmenvuotiaana on asettunut “aikuiseen” elämään.
Kiinnostavana ainesosana tässä kertomuksessa on
miehen ajautuminen jatkuvasti uusiin perhetilanteisiin. Kaikki suhteet tuovat
mukanaan uusia perheenjäseniä ja rikkovat vakiintuneita vanhoja suhteita.
Tarinassa tulee vahvasti esiin alkoholin, väkivallan ja mustasukkaisuuden
kytkeytyminen rakkauteen. Siinä kerrotaan myös pitkistä ja kärsivällisistä
pyrkimyksistä säilyttää rakkaus. Elämäkertaan sisältyy useita “normaaleja”
tarinoita; se on siinä mielessä varsin
poikkeuksellinen.
Virolainen
tarina
Virolaismiesten seksuaalielämäkerrat
keskittyvät erittäin usein rinnakkaissuhteisiin, joissa ei ole paljoakaan
romantiikkaa ja joihin liittyy usein alkoholi- ja asunto-ongelmia. Monissa
eestiläistarinoissa näkyy selkeä yhteys yhtäältä sosiaalisten ja taloudellisten
olojen ja toisaalta rakkauden ja seksin välillä, edellyttäväthän viimeksi
mainitut yleensä jonkinlaista pysyvyyttä, turvallisuutta ja mukavuutta
elämässä. Monissa eestiläistarinoissa syntipukkeina ovat seksuaalisesti
passiiviset vaimot ja irstaat “toiset naiset”, jotka haluavat harrastaa seksiä
naimisissa olevien miesten kanssa.
Eräs vuonna 1933 syntynyt virolaismies joutui
vuonna 1951 synnyinperheensä kanssa elinkautiseen maanpakoon Siperiaan.
Kolhoosissa eläessään kertoja sattui leikkaamaan ankaralta veronkerääjältä
korvan ja hänet tuomittiin kymmeneksi vuodeksi vankilaan, josta hän vapautui jo
puolentoista vuoden kuluttua. Palattuaan Viroon hänellä oli 21-vuotiaana
elämänsä ensimmäinen yhdyntä kymmenen vuotta vanhemman naisen kanssa. Hänellä
oli monia sukupuolikumppaneita, jotka sanoivat hänelle, että hän on
seksuaalisesti taitava ja vahva ja joista jotkut jopa viettelivät hänet. Kertoja
avioitui 24-vuotiaana ja sai kolme lasta. Hänen vaimonsa oli kaunis, mutta
seksuaalisesti ujo. “Olin tyhmä kun en
nuorena tiennyt miten saada hänen kellonsa soimaan.” Mies syyttää itseään
siitä, että ei opettanut vaimoaan paremmaksi seksikumppaniksi. Tyytymättömyys
avioseksiin sai hänet etsimään muita suhteita. Epäröimättä hän myöntää: “Olen ollut uskoton koko avioliittoni ajan,
olin seksuaalisesti hyvin aktiivinen. En kuitenkaan ole koskaan jättänyt
vaimoani seksuaalisesti nälkäiseksi vaikka tapailin muitakin naisia. Pystyin
aina tyydyttämään häntäkin. Monet miehet sanovat, etteivät he saa sitä
seisomaan satunnaisjuttujen jälkeen, mutta minulla ei ole koskaan ollut
sellaista pulmaa. Olen harrastanut niin paljon seksiä etten edes halua ajatella
mitä rangaistuksia näistä synneistä minulla on varastossa.”
Tämä tehtaantyöntekijämies vietti usein lomia
neuvostokylpylöissä kumppaneinaan nuoria kauniita naisia, joilla ei ollut
seksipartnereita sukupuolen mukaan eriytyneissä suunnattoman suurissa tekstiilitehdasyhdyskunnissa, missä “naisten
oli maksettava siitä [seksistä]”.
Elämäkerran kirjoittaja kaljuuntui kokonaan
38-vuotiaana, mutta naiset pitivät edelleen hänestä “Viekoittelin naisia nuoremmilta miehiltä. Ihmettelen tunnistavatko
naiset jotenkin seksikkäät miehet.”
Tällä energisellä miehellä oli kolme työtä.
Neljäs ammatti oli vodkan juominen ja viides - seksi. Hän nukkui vain neljä
viisi tuntia vuorokaudessa jatkaen tällaista elämää 15 vuotta. “Minulla on tunne että sitten kun en enää
kykene harjoittamaan seksiä, elämäni on ohi. En tiedä olenko sairas vai
epänormaali, mutta seksi on ainoa asia joka on säilyttänyt elämäni ja
terveyteni.”
Mies ei ole eronnut vaimostaan, mutta puolisot
asuvat erillään. Vaimolla on yhden huoneen asunto, jossa on puhelin. Kertoja
tähdentää, että vaimo on hyvä ja siisti nainen. “Hänen ainoa vikansa on rahanahneus. Tein paljon työtä ... joten meiltä
ei puuttunut rahaa, mutta sitä ei koskaan ollut hänelle tarpeeksi.” Vaimo
ei suostunut yhdyntään kun mies oli juonut alkoholia, mutta ei vastustellut
tätä kun mies antoi hänelle kymmenen ruplaa.
Tämä pitkässä aviosuhteessa elävä mies tähdentää seksuaalielämäkerrassaan sitä, että hän on
pystynyt sukupuoliyhteyteen vaimonsa kanssa huolimatta sivusuhteistaan.
Sukupuolisen kyvykkyyden osoittaminen myös aviosuhteessa vähentänee pettäjän
syyllisyydentunteita. Helposti tarjolla olevat mahdollisuudet
rinnakkaissuhteisiin legitimoivat paitsi tämän tarinan kirjoittajan, myös
monien muiden virolaismiesten uskottomuutta.
Pietarilainen
tarina
Seksuaalielämäkertansa kirjoittaneista
neljästätoista pietarilaismiehestä kokonaista kaksitoista kertoi
rinnakkaissuhteista. Kahdesta muusta toinen on onnellinen neljännen vaimonsa
kanssa ja toinen elää pitkästyttävässä ja elähtäneessä suhteessa. Tulos
viitannee ennen kaikkea siihen, minkä tyyppiset miehet arvelivat elämäkertansa
sopivan tämänkaltaiseen sukupuolielämää koskevaan kirjoituskilpailuun.
Rinnakkaissuhteet ovat kuitenkin melko harvojen pietarilaismiesten pääasiallinen rakkaustarinatyyppi (taulukko
2). Tilastolliset vertailut (Haavio-Mannila ja Rotkirch 1997) osoittavat, että
vaikka venäläisillä miehillä on ollut vähemmän sukupuolikumppaneita kuin
suomalaismiehillä, heistä useammilla on ollut rinnakkaissuhteita.
Pietarilaismiehet hyväksyvät myös erittäin yleisesti aviomiehen mutta eivät
aviovaimon tilapäisiä syrjähyppyjä. Suomessa miehet ja naiset tuomitsevat sekä
aviomiehen että aviovaimon satunnaisen uskottomuuden (samalla lailla kuin
pietarilaisnaiset).
Omaelämäkerrat vahvistavat näkemystä rinnakkaissuhteista monien venäläismiesten
elämäntapana - hyväksyttävänä ja tyydyttävänä elämäntyylinä. Vain
vähemmistö heistä tuntee omaelämäkerrassaan tarvetta perustella avioliiton
ulkopuolisia suhteitaan. Näissä tapauksissa avioliitto kuvataan joko väljähtyneeksi
tai sitten tunnesuhteiltaan kiinteäksi mutta sukupuolielämältään
epätyydyttäväksi. Jälkimmäisestä tilanteesta syytetään puritaanista
neuvostokulttuuria, jossa seksikasvatusta ja -tietoa ei ollut saatavilla.
Tyypillinen pietarilaistarina on seuraava
kuusissakymmenissä olevan sotilasupseerin seksuaalielämäkerta. Kirjoittaja
tähdentää sitä kuinka hän nuorena piti Rakkautta suunnattoman tärkeänä asiana
ja rakastui helposti (platonisesti) eri tyttöihin tai kauniisiin ballerinoihin,
joiden hän näki esiintyvän. Hän meni naimisiin suuren rakkautensa kanssa ja
ensimmäiset aviovuodet olivat täynnä seksuaalista intohimoa. Yksityisyyden
puute pienessä asuinhuoneessa ja myöhemmin lapsen syntymä rapistuttivat
kuitenkin sukupuolielämän. Kuusikymmenluvulla perhe sai oman asunnon ja “mahdollisuuden viettää normaalia
perhe-elämää. Mutta menneisyys piti meitä vankeina. Olin saanut vääränlaisen
seksuaalikasvatuksen (rakkaus on hyvää, seksi pahaa) samoin kuin vaimoni (joka
ei pidä esileikeistä ja vihaa seksistä puhumista)... Niinpä ryhdyin
sivusuhteisiin.”
Erään erityisen onnellisen ja intohimoisen
suhteen jälkeen mies erosi lyhyeksi aikaa vaimostaan mutta ymmärsi sitten,
ettei voi jättää tätä eikä poikaansa. Hän jatkoi salaa pitempiä ja lyhyempiä
rinnakkaissuhteitaan mutta tunsi tarvetta niiden oikeuttamiseen:
“Olenko
itse asiassa naistenmetsästäjä (babnik), jota yleisesti sanotaan pukiksi
(kozel)? En kuitenkaan ole koskaan jahdannut enkä kerännyt naisia. Ainoa mitä
olen aina halunnut ja mistä olen aina unelmoinut, on rakastaa ja tulla
rakastetuksi. Mutta kävi niin, että perheessäni, kotonani en löytänyt
rakkautta.” Nykyinen suhde
vaimoon “ei ole kovin hyvä, ellen sanoisi
sen olevan viheliäinen. Vieraantumista. Kummallakin on oma elämänsä.” Tämä
mies motivoi käyttäytymistään vetoamalla biologisiin vietteihin ja
hienotunteisuuteen, jota hän noudattaa rakkausjutuissaan.
Kahdessa muussa elämäkerrassa (yhden niistä
kirjoitti eliittiympäristössä elävä professori, toisen erittäin köyhästä
ympäristöstä lähtöisin oleva taksinkuljettaja) molemmat puolisot ovat
“jahtaajia ja keräilijöitä”. Heillä on useita enemmän tai vähemmän avoimia
rinnakkaissuhteita eikä uskollisuus ole keskeinen kiistakysymys. Varsinkaan
nuoret miehet eivät pidä tarpeellisena perustella uskottomuuttaan (ainakaan
tämän kilpailun yhteydessä). Päinvastoin, he kirjoittavat tuskin mitään
vaimostaan ja mahdollisista lapsistaan.
Ilmeisesti avioliitto elämäntyylinä sopii
näille venäläisille kertojille. Vaikka he ovat tyytymättömiä elähtäneeseen
liittoonsa, he pitävät siinä elämistä parempana kuin eroamista. Itse asiassa ne
miehet, joilla ei ole vakituista seksikumppania, valittavat elämänsä kurjuutta,
eivät ne joilla on useita partnereita. Kertomuksista tulee esille, että
aloitteen mahdolliseen avioeroon tekee yleensä joku asianosaisista naisista.
Tähän on kolme ilmeistä syytä: Ensimmäinen on kulttuurinen malli - Pietarissa
miesten uskottomuus on esikuvallista siinä mielessä että se hyväksytään
yleisesti ja miehet ovat myös käytännössä usein uskottomia liittämättä rinnakkaissuhteitaan, kuten
edellä lainattu suomalainen elämäkerrankirjoittaja, pysyvän yksiavioisen rakkauden etsintään.
Toinen syy on Pietarin yleinen ilme elämäntavaltaan liberaalina metropolina.
Kolmas syy on kaupungille tunnusomainen miespula, mikä tarjoaa miehille monia
tilaisuuksia löytää sekä vaimoja että rakastajia.
Päätelmiä
ja jatko-olettamuksia
Seksuaalisuutta ja rakkautta koskevat
käsikirjoitukset, kartat ja mallit poikkeavat toisistaan Suomessa, Virossa ja
Pietarissa. Kyselyjen mukaan pietarilaisilla on paljon enemmän avioeroja ja
rinnakkaissuhteita kuin Suomen kaupunkilaisilla. Niinpä ei ole yllätys, että
pietarilaisissa ja virolaisissa seksuaalielämäntarinoissa naimisissa oleminen
ei yleensä estä muihin ihmisiin kohdistuvia romanttisia rakkauden tunteita eikä
aviosuhteen ulkopuolisia seksuaalisuhteita.
Suomalaisissa seksuaalielämäkerroissa
tähdennetään melko maanläheistä kumppanuusrakkautta, johon kuuluu fyysinen
täyttymys. Suomessa promiskuiteettinen käyttäytyminen liittyy Suomessa usein
pysyvän monogaamisen rakkauden ihannointiin ja etsintään.
Virossa miesten ja naisten roolit ovat erittäin
polarisoituneet: miehet kirjoittavat seksuaalielämäkerroissaan
rinnakkaissuhteista, naiset peräkkäissuhteista. Madonnan (vaimon) ja huoran (riettaan
ja halukkaan toisen naisen) vastakkaisuus näyttäytyy jonkinlaisena
kulttuurisena esikuvana. Jotkut virolaiset taas
ihannoivat torjuvaa, villiä rakastettuaan kuten esimerkiksi Aino Kallaksen
Reigin pappi (1926) ja Sudenmorsian (1937).
Pietarissa uskottomuus on osa miesten
seksuaalista elämäntyyliä. Se on miesten (mutta ei naisten) hyväksymää ja
käytännössä laajalti levinnyt ilmiö, esikuva. Miehet ovat tyytyväisiä kun
heillä on sekä vaimo että vaihtuvia rakastajia. Venäläisnaisten seksuaalielämäkerroissa
puolestaan keskitytään varsin usein kuvaamaan yhtä ainoaa koko elämän
kestänyttä rakkautta.
Pietarin metropolikulttuuri ja monet
dramaattiset sosiaaliset muutokset ovat
luoneet kaupunkiin seksuaalivapauden ilmapiirin huolimatta siitä, että
Neuvostoliitossa ei kuusi- ja
seitsemänkymmenluvuilla tapahtunut samanlaista seksuaalivallankumousta kuin
monissa länsimaissa. Tulostemme perusteella esitämmekin olettamuksen, että
pietarilaiset (ja mahdollisesti myös virolaiset) ovat siirtyneet suoraan sosialistisesta
sukupuolijärjestelmästä - jossa edellytettiin sukupuolten muodollista
tasa-arvoa koulutuksessa ja työssä, mutta samalla vaalittiin miesten ja naisten
välisiä eroja seksuaalisissa ja perhesuhteissa sekä miehekkyyden ja
naisellisuuden korostamista arkielämän käyttäytymisessä ja pukeutumisessa - jälkimoderniin, sukupuolten, seksuaalisten
vähemmistöjen, etnisten ryhmien ym. erilaisuutta tähdentävään
sukupuolijärjestelmään.
Peggy Watsonin (1997) mukaan Itä-Euroopassa ei
olla löytämässä
vaan vasta luomassa naisten
toiseutta. Tämä johtuu siitä, että symboliset ja aineelliset edut alkavat
siellä vasta nyt polarisoitua sukupuolen mukaan. Itäeurooppalaiset eivät ole
käyneet läpi Pohjoismaissa 1960-luvulta asti vallinnutta tasa-arvoa ja
sukupuolineutraalisuutta korostavaa modernin
sukupuolipolitiikan vaihetta, jonka virikkeenä oli naisten poissulkeminen
poliittisista ja
taloudellisista valta-asemista. Itä-Euroopassa
todellista valtaa ei ollut kommunismin aikana juuri kenelläkään.
Lähteet
Francoeur, Robert T. (1990): Becoming a Sexual
Person (2nd edition).
Gronow, Jukka, Elina Haavio-Mannila, Markku
Kivinen,, Markku Lonkila and Anna Rotkirch (1997): Cultural Inertia and Social
Change in
Haavio-Mannila, Elina and J.P. Roos (1998):
Pidättyvyyden polven naisten ja miesten rakkaustyylejä. Teoksessa Matti
Hyvärinen, Eeva Peltonen ja Anni Vilkko (toim.) Liikkuvat erot. Sukupuoli
elämäkertatutkimuksessa. Tampere: Vastapaino, 239-272.
Haavio-Mannila, Elina and J.P. Roos (1999): Love stories in sexual autobiographies. Teoksessa Ruthellen Josselson and Amia Lieblich (eds) Making Meaning of Narratives. Narrative Studies on Lives 6. Sage, 239-282.
Haavio-Mannila, Elina, J.P. Roos and Anna Rotkirch (1998): Types of
Love and Male Infidelity in Finnish, Estonian and Russian Autobiographies.
Paper presented at the 14th World Congress of International Sociological
Association,
Haavio-Mannila, Elina and Anna Rotkirch (1997): Generational and
gender differences in sexual life in St. Peterburg and urban
Haavio-Mannila, Elina ja Tiit, Ene (1981): Opiskelijoiden avioliittoihanteista
Tartossa ja Helsingissä. Sosiologia 18:187-193.
Kallas, Aino (1926): Reigin pappi. Helsinki:
Otava.
Kallas, Aino (1937): Sudenmorsian.
Kon, Igor (1995): The Sexual Revolution in
Kontula, Osmo (1991): Sukupuolielämän
aloittamisen yhteiskunnallisista ehdoista. Helsinki: Sosiaali- ja
Terveyshallitus, tutkimuksia 14. Valtion painatuskeskus.
Kontula, Osmo ja Elina Haavio-Mannila (1993):
Suomalainen seksi. Helsinki: WSOY.
Kontula, Osmo ja Elina Haavio-Mannila (1997):
Intohimon hetkiä. Seksuaalisen läheisyyden kaipuu ja täyttymys omaelämäkertojen
kuvaamana Helsinki: WSOY.
Money, John (1993):
Lovemaps.
Murray, Colleen
Reiss, Ira (1976): Family Systems in
Rotkirch, Anna (1998): "I'm a typical woman - a variation on
the norm'". Depictions of exemplary Soviet family life in autobiographies
from
Simon, William and John S. Cagnon (1987): Sexual scripts: Permanence and change”. Archives of Sexual Behavior 15:2, 97-120.
Watson, Peggy (1997): Civil society and the politics of difference
in