Fenomenolgoia, hermeneutiikka ja fenomenografinen tutkimus
I (TEEMA)HAASTATTELU (Lähde: Kvale, S. 1996. InterViews. An Introduction to Qualitative Research Interviewing)
Haastattelutilanne
- avointa keskustelua
- haastattelijalla tulee olla halu ymmärtää toista
- vuorovaikutustilanne
- ideoiden vaihtoa, kanssakäymistä
- ilmapiirin luominen tärkeää
- kehon kieli, ilmeet, eleet
- haastattelussa molemmat kyselevät toisiltaan
- valmistelu on avainasemassa à Pääkohdat tulee olla selvillä: mitä? miksi? kuinka? Analysointitapa on tiedettävä ennen haastattelua
- Haastattelun rakenne voi vaihdella
- järjestelmällinen
- avoin, teemoittain
- haastattelun tarkoitus voidaan kertoa vasta haastattelun jälkeen
- haastattelu on hypoteesin testausta ja etsintää
Haastattelun rakentaminen
- haastattelutilanteen alku on ratkaiseva
- kulttuurisidonnaisuus
- evaluointi ennen ja jälkeen haastattelua on tärkeää
Haastattelua ohjaavia tekijöitä
- haastattelukysymykset ovat evaluoitava teemallisesti: kuinka kysymykset vastaavat haastattelun tarkoitusta ja tutkimusta yleensä
- haastattelukysymykset on evaluoitava dynaamisesti: kysymysten on luotava hyvää ilmapiiriä ja positiivista vuorovaikutusta.
- Kysymystenasettelussa muistettava: Mitä? ja Miksi? -kysymykset on esitettävä ennen kuinka? ja millaiselta? -kysymyksiä.
- Haastattelemalla pyritään saamaan spontaaneja ja pitkiä kuvauksia erialisista tilanteista
KYSYMYSTEN ASETTELU
- Kysymysten tulisi olla lyhyitä ja vastausten pitkiä
à ensimmäiseksi kysymykseksi esim. ”kerro tietystä tilanteesta joka on tapahtunut”, ”kuvaile omin sanoin”, ”voisitko kertoa…” Kuuntelu ja kuuntelun osoittaminen on erittäin tärkeää
- esittelevät kysymykset
- ”seuraamus” -kysymykset
- syventävät kysymykset
- tarkennetut kysymykset
- suorat kysymykset
- epäsuorat kysymykset
- rakennetta muokkaavat kysymykset
- hiljaisuus
- tulkitsevat kysymykset
- vältettäviä kysymyksiä
- johdattelevat kysymykset
- miksi -kysymyksiä tulee miettiä etukäteen, esimerkiksi kuinka niin? -kysymykseen on helpompi vastata
- kaksoiskysymykset, kiirehtiminen
HAASTATTELUN LAATUKRITEEREJÄ
- spontaaneiden, erityisten, monipuolisten ja olennaisten vastausten laajuus
- tärkeitä ovat vaiheet, joissa haastattelija selventää olennaisten näkökulmien merkitystä
- haastattelun tulee olla laajaa tulkintaa, haastattelija varmistaa tulkintoja
- jotkut haastateltavat ovat parempia
- haastattelija on instrumentti, teeman ekspertti ja vuorovaikutuksen ammattilainen ja hänen tulee omata hyvät keskustelutaidot
- haastattelijan tulee osata tehdä pikaisia päätöksiä; mitä seuraavaksi?
- haastattelijan on havaittava haastateltavan kognitiiviset ja kielelliset taidot ja sopeuttaa oma puheensa niihin
II HAVAINNOINTI (Lähde: Eskola, J. & Suoranta, J. 2000i. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.)
Havainnointiin tieteellisenä aineistonkeruumenetelmänä kuuluu systemaattisuus, jatkuvuus ja analyyttisyys. Havainnointitilanne on luonnollinen, tutkija ei ole sidottu ennalta määrättyihin luokkiin tai kategorioihin, tutkimus kohdistuu yleisiin käyttäytymisen piirteisiin
Tutkijan roolit
- havainnoija
- erillään tilanteesta, videointi, nauhoittaminen, ei pyri vaikuttamaan
- havainnoija, joka osallistuu
- tapahtuu lyhytaikaisesti esim. haastattelujen yhteydessä, havainnoija jää vieraaksi, usein yhdistettynä muihin aineistonkeruumenetelmiin
- osallistuva havainnoija
- sitoutuu ryhmän toimintaan
- osallistuja
- toimintatutkimuksessa esim. omaa työtään tutkiva opettaja
Toisaalta osallistujaa voidaan kuvata myös:
- osallistuja
- havainnoija on osa yhteisöä, muttei osallistu keskeisiin ryhmälle tärkeisiin toimintoihin
- aktiivinen osallistuja
- osallistuu ryhmän toimintaan, jakaa vastuuta ja tehtäviä, muttei sitoudu täysin kaikkiin ryhmän arvoihin ja tavoitteisiin
- täydellinen osallistuja
- sulautuu ryhmän toimintaan
(Grönfors: piilohavainnointi, havainnointi ilman osallistumista, osallistuva havainnointi, osallistava havainnointi)
HAVAINNOINNIN VAIHEET
- kohteen valitseminen
- tutkimuspaikkaan ”sisälle pääseminen”
- suhteiden luominen
- aineiston keruun aloittaminen
- aineiston keruu
- muistiinpanojen tekeminen
- kuvaileva osuus
- analyyttinen osuus
III ELÄYTYMISMENETELMÄ (Lähde: Eskola, J. & Suoranta, J. 2000. Johdatus laadulliseen tutkimukseen)
- esseiden ja tarinoiden kirjoittamista, joissa kirjoittajat mielikuvituksensa avulla jatkavat kehyskertomuksessa esitettyä tarinaa tai kuvaavat mitä kehyskertomuksessa esitettyä tilannetta ennen on täytynyt tai voinut tapahtua
- hermeneuttinen tutkimusmenetelmä ja sen erityinen käyttökohde on tulevaisuuden tutkimus
- perusajatuksena on, että vastaajien katsotaan kykenevän havaitsemaan, erittelemään ja tulkitsemaan erilaisia tilanteita
- tuotetut tarinat eivät välttämättä ole kuvauksia todellisuudesta, vaan mahdollisia tarinoita siitä mikä saattaa toteutua ja mitä eri asiat merkitsevät
- suhteellisen halpa ja nopea tapa kerätä aineistoa. Kerättyä aineisto voidaan myös täydentää jälkikäteen jos tarvitaan
- kehyskertomusta voidaan käyttää arvojen, uusien näkemysten ja päätöksenteon pohjaksi
- kehyskertomuksia on 2-4 erilaista, joissa varioidaan jotain tiettyä seikkaa
- kehyskertomuksen ulkoasu on yksinkertainen. Paperin ylälaitaan on monistettu muutaman rivin mittainen tarina ja muutoin arkki on tyhjä. Vastaajat kirjoittavat tarinansa paperille.
Lähdekirjallisuutta:
Eskola, J. & Suoranta, J. 1991. Eläytymismenetelmä ja aikuiskasvatus – eläytyvää aikuiskasvatusta? Aikuiskasvatus 1991/1, 1318.
Eskola, J. 1997. Eläytymismenetelmäopas.
IV MUUT DOKUMENTIT
Kirjalliset
Voidaan jakaa yksityisiin ja joukkotiedotuksen tuotteisiin.
Yksityisiä:
- puheet
- kirjeet
- päiväkirjat
- muistelmat
- esseet
- sopimukset
- omaelämäkerrat
- aiempien tutkimusten aineistot
Joukkotiedotuksen tuotteita tai julkisia asiakirjoja:
- sanoma- tai aikakauslehtiä (uutiset, jutut, mielipidekirjoitukset)
- tilastoja tai tiedostoja (oppilastilastot tai –tiedostot, organisaatioiden asiakirjat)
Visuaaliset
- valokuvat
- elokuvat
- radio- tai tv-ohjelmat
Lähdekirjallisuutta:
Alasuutari, P. (edit.) 1999. Rethinking the Media Audience.
Hansen, Anders; Cottle, Simon; Negrine, Ralph; Newbold, Chris (1998): Mass Communication Research Methods.
Schratz, M. 1993. Qualitative voices in educational research.
WATCH IT! (http://www.youwatchit.net/) "visuaalisen Sherlock Holmes" työkalun kehittäminen
Videoanalyysi, ks. http://herkules.oulu.fi/isbn9514266536/html/x460.html
|