Takaisin edelliselle sivulle

Menetelmäopintojen valtakunnallinen tietovaranto (kvalitatiivinen) eli johdattelua kvalitatiiviisiin tutkimushankkeisiin ja -menetelmiin

Laadullinen tutkimus - valtakunnallinen menetelmävarasto

laadullinen

Tällä sivulla: Aineistonkeruusta laadullisin menetelmin

Monenlainen tapaustutkimus (Eriksson & Koistinen 2005); kehittämistehtävävaihtoehdon yksi tenttikirjavaihtoehto

Ks. myös laadullisen työ hyvän työn ohjeista "laadullisen työn tulosten esittely"

 

Etnografia metodologiana - lähtökohtana koulutuksen tutkimus (Lappalainen ym. 2007) kirjan Johdanto-teksti

Fenomenolgoia, hermeneutiikka ja fenomenografinen tutkimus

I (TEEMA)HAASTATTELU  (Lähde: Kvale, S. 1996. InterViews. An Introduction to Qualitative Research Interviewing)

Haastattelutilanne

  • avointa keskustelua
  • haastattelijalla tulee olla halu ymmärtää toista
  • vuorovaikutustilanne
  • ideoiden vaihtoa, kanssakäymistä
  • ilmapiirin luominen tärkeää
  • kehon kieli, ilmeet, eleet
  • haastattelussa molemmat kyselevät toisiltaan
  • valmistelu on avainasemassa à  Pääkohdat tulee olla selvillä: mitä? miksi? kuinka? Analysointitapa on tiedettävä ennen haastattelua
  • Haastattelun rakenne voi vaihdella
    • järjestelmällinen
    • avoin, teemoittain
    • haastattelun tarkoitus voidaan kertoa vasta haastattelun jälkeen
    • haastattelu on hypoteesin testausta ja etsintää

 
Haastattelun rakentaminen

  • haastattelutilanteen alku on ratkaiseva
  • kulttuurisidonnaisuus
  • evaluointi ennen ja jälkeen haastattelua on tärkeää

Haastattelua ohjaavia tekijöitä

  • haastattelukysymykset ovat evaluoitava teemallisesti: kuinka kysymykset vastaavat haastattelun tarkoitusta ja tutkimusta yleensä
  • haastattelukysymykset on evaluoitava dynaamisesti: kysymysten on luotava hyvää ilmapiiriä ja positiivista vuorovaikutusta.
  • Kysymystenasettelussa muistettava: Mitä? ja Miksi? -kysymykset on esitettävä ennen kuinka? ja millaiselta? -kysymyksiä.
  • Haastattelemalla pyritään saamaan spontaaneja ja pitkiä kuvauksia erialisista tilanteista

 KYSYMYSTEN ASETTELU

  • Kysymysten tulisi olla lyhyitä ja vastausten pitkiä

à ensimmäiseksi kysymykseksi esim. ”kerro tietystä tilanteesta joka on tapahtunut”, ”kuvaile omin sanoin”, ”voisitko kertoa…” Kuuntelu ja kuuntelun osoittaminen on erittäin tärkeää

  • esittelevät kysymykset
  • ”seuraamus” -kysymykset
  • syventävät kysymykset
  • tarkennetut kysymykset
  • suorat kysymykset
  • epäsuorat kysymykset
  • rakennetta muokkaavat kysymykset
  • hiljaisuus
  • tulkitsevat kysymykset
  • vältettäviä kysymyksiä
    • johdattelevat kysymykset
    • miksi -kysymyksiä tulee miettiä etukäteen, esimerkiksi kuinka niin? -kysymykseen on helpompi vastata
    • kaksoiskysymykset, kiirehtiminen

 

HAASTATTELUN LAATUKRITEEREJÄ

  • spontaaneiden, erityisten, monipuolisten ja olennaisten vastausten laajuus
  • tärkeitä ovat vaiheet, joissa haastattelija selventää olennaisten näkökulmien merkitystä
  • haastattelun tulee olla laajaa tulkintaa, haastattelija varmistaa tulkintoja
  • jotkut haastateltavat ovat parempia
  • haastattelija on instrumentti, teeman ekspertti ja vuorovaikutuksen ammattilainen ja hänen tulee omata hyvät keskustelutaidot
  • haastattelijan tulee osata tehdä pikaisia päätöksiä; mitä seuraavaksi?
  • haastattelijan on havaittava haastateltavan kognitiiviset ja kielelliset taidot ja sopeuttaa oma puheensa niihin
  • Text Box: HAASTATTELUN EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ  §	Informed consent: haastateltavan on tiedettävä tarkoitus, ellei se vaikuta vastauksiin  §	Luottamuksellisuus  §	Seuraamukset haastateltavalle

 

 

 

 

 

 

 

II HAVAINNOINTI (Lähde: Eskola, J. & Suoranta, J. 2000i. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.)

Havainnointiin tieteellisenä aineistonkeruumenetelmänä kuuluu systemaattisuus, jatkuvuus ja analyyttisyys. Havainnointitilanne on luonnollinen, tutkija ei ole sidottu ennalta määrättyihin luokkiin tai kategorioihin, tutkimus kohdistuu yleisiin käyttäytymisen piirteisiin

Tutkijan roolit

  • havainnoija
    • erillään tilanteesta, videointi, nauhoittaminen, ei pyri vaikuttamaan
  • havainnoija, joka osallistuu
    • tapahtuu lyhytaikaisesti esim. haastattelujen yhteydessä, havainnoija jää vieraaksi, usein yhdistettynä muihin aineistonkeruumenetelmiin
  • osallistuva havainnoija
    • sitoutuu ryhmän toimintaan
  • osallistuja
    • toimintatutkimuksessa esim. omaa työtään tutkiva opettaja

 

Toisaalta osallistujaa voidaan kuvata myös:

  • osallistuja
    • havainnoija on osa yhteisöä, muttei osallistu keskeisiin ryhmälle tärkeisiin toimintoihin
  • aktiivinen osallistuja
    • osallistuu ryhmän toimintaan, jakaa vastuuta ja tehtäviä, muttei sitoudu täysin kaikkiin ryhmän arvoihin ja tavoitteisiin
  • täydellinen osallistuja
    • sulautuu ryhmän toimintaan

(Grönfors: piilohavainnointi, havainnointi ilman osallistumista, osallistuva havainnointi, osallistava havainnointi)

 

HAVAINNOINNIN VAIHEET

  • kohteen valitseminen
  • tutkimuspaikkaan ”sisälle pääseminen”
  • suhteiden luominen
  • aineiston keruun aloittaminen
  • aineiston keruu
  • muistiinpanojen tekeminen
    • kuvaileva osuus
    • analyyttinen osuus

 

 

III ELÄYTYMISMENETELMÄ (Lähde: Eskola, J. & Suoranta, J. 2000. Johdatus laadulliseen tutkimukseen)

  • esseiden ja tarinoiden kirjoittamista, joissa kirjoittajat mielikuvituksensa avulla jatkavat kehyskertomuksessa esitettyä tarinaa tai kuvaavat mitä kehyskertomuksessa esitettyä tilannetta ennen on täytynyt tai voinut tapahtua
  • hermeneuttinen tutkimusmenetelmä ja sen erityinen käyttökohde on tulevaisuuden tutkimus
  • perusajatuksena on, että vastaajien katsotaan kykenevän havaitsemaan, erittelemään ja tulkitsemaan erilaisia tilanteita
  • tuotetut tarinat eivät välttämättä ole kuvauksia todellisuudesta, vaan mahdollisia tarinoita siitä mikä saattaa toteutua ja mitä eri asiat merkitsevät
  • suhteellisen halpa ja nopea tapa kerätä aineistoa. Kerättyä aineisto voidaan myös täydentää jälkikäteen jos tarvitaan
  • kehyskertomusta voidaan käyttää arvojen, uusien näkemysten ja päätöksenteon pohjaksi
  • kehyskertomuksia on 2-4 erilaista, joissa varioidaan jotain tiettyä seikkaa 
  • kehyskertomuksen ulkoasu on yksinkertainen. Paperin ylälaitaan on monistettu muutaman rivin mittainen tarina ja muutoin arkki on tyhjä. Vastaajat kirjoittavat tarinansa paperille.

Lähdekirjallisuutta:
Eskola, J. & Suoranta, J. 1991. Eläytymismenetelmä ja aikuiskasvatus – eläytyvää aikuiskasvatusta? Aikuiskasvatus 1991/1, 1318.
Eskola, J. 1997. Eläytymismenetelmäopas.

IV MUUT DOKUMENTIT

Kirjalliset
Voidaan jakaa yksityisiin ja joukkotiedotuksen tuotteisiin.

Yksityisiä:

  • puheet
  • kirjeet
  • päiväkirjat
  • muistelmat
  • esseet
  • sopimukset
  • omaelämäkerrat
  • aiempien tutkimusten aineistot

Joukkotiedotuksen tuotteita tai julkisia asiakirjoja:

  • sanoma- tai aikakauslehtiä (uutiset, jutut, mielipidekirjoitukset)
  • tilastoja tai tiedostoja (oppilastilastot tai –tiedostot, organisaatioiden asiakirjat)

Visuaaliset

  • valokuvat
  • elokuvat
  • radio- tai tv-ohjelmat

Lähdekirjallisuutta:
Alasuutari, P. (edit.) 1999. Rethinking the Media Audience.
Hansen, Anders; Cottle, Simon; Negrine, Ralph; Newbold, Chris (1998): Mass Communication Research Methods.
Schratz, M. 1993. Qualitative voices in educational research.
WATCH IT! (http://www.youwatchit.net/) "visuaalisen Sherlock Holmes" työkalun kehittäminen
Videoanalyysi, ks. http://herkules.oulu.fi/isbn9514266536/html/x460.html

 

 

 

V Muuta muistettavaa

  • Tutkimuslupa
Koulun tai oppilaitoksen rehtorilta/johtajalta tai opettajalta, jonka opetusryhmä on kyseessä (joskus ala-asteella jopa oppilaan vanhemmilta) tai koulutoimintakeskuksesta tms.

Lupahakemukseen:

  • tutkimuksen aihe ja ongelmanasettelu
  • tutkimuksen tarkoitus ja taso
  • otanta, tutkimushenkilöt
  • aineiston hankintamenetelmä
  • ajoitus tai aikataulu
  • Saatekirje
Etenkin silloin, kun tutkija ei pääse antamaan ohjeistusta ja lisätietoja (esim. postikyselyssä )

Saatekirjeeseen:

  • Kyselyn tarkoitus ja tärkeys
  • Kyselyn merkitys vastaajalle
  • Vastaamiseen rohkaiseminen
  • Mihin mennessä lomake on palautettava ja minne, jos ei postikysely
  • Postikyselyssä muista vastauskuori, jolla palauttaminen on maksutonta ja muistutus tästä
  • Mikäli voit luvata tutkimuksen tuloksia vastaajille esim. tiivistelmänä tms. niin tee se, mutta muista lupauksesi tutkimuksen valmistuttua.
  • Kyselyn toteuttajan yhteystiedot

Riston videosivu